DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁVĚR 2.SVĚTOVÉ VÁLKY. V roce 1943 již bylo zřejmé, že spojenci dříve nebo později válku vyhrají Vojska bojující za Hitlera a jeho spojence postupně ztrácela.
Advertisements

EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_52_INOVACE_1502_Indie Téma: Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Jiří Lux Datum/období: 21. října 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
AFRIKA. Afrika je třetí největší kontinent po Asii a Americe s celkovou rozlohou km², což představuje 20,3 % celkového povrchu souše na Zemi.
Pokus o sjednocení Německa. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Dekolonizace Afriky a její dopady
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MEZINÁRODNÍ VZTAHY V PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Pražské červnové povstání
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_41D9 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ /1. 4
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_DĚJEPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Novověk
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název a číslo materiálu:
Češi za první světové války
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_12_Návrat k demokracii Regina Byrtusová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Období vlády jedné strany
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Republika Jižní Afrika
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
OSVOBOZENÍ ČSR Autor: Lenka Mulačová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Revoluce ve Francii
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Britské impérium.
Studená válka – 2. fáze uč. 101 – 102 PS 35.
Digitální učební materiál:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
POČÁTEK 2. SvětovÉ válkY VY_32_INOVACE_53_POČÁTEK 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Dekolonizace Země „třetího světa“.
1. světová válka.
Revoluce v evropských zemích 1848
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kolonialismus.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 4/4 Sada: Světové dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak , je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Dekolonizace PŘEDMĚT: dějepis – moderní poválečné dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: Commonwealth, nacionalismus, kmenová nenávist, fáze kolonizace, Afrika, Asie JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská

Objasni pojmy: kolonizace, metropole, panafrikanismus. S jakými událostmi je spojen vznik kolonizace? Které státy byly prvními kolonizačními velmocemi a na jakých kontinentech? Které státy je předstihly a proč? Která velmoc ovládala na konci 19. století největší území? Jak ovlivnily světové války vztah mezi domorodci a kolonialisty?

Největší kolonialisté Velká Británie Francie USA Belgie Nizozemí Portugalsko Vyhledej na mapě území, která tyto státy ovládaly před a po 2. světové válce.

Národně emancipační hnutí v různých zemích má různou podobu kmenové a náboženské nacionalismy Obr. 1

Příčiny dekolonizace účast obyvatel kolonií v bojích druhé světové války – svobodu chtějí i pro sebe kontakty se západními demokraciemi – jednotlivci z kolonií studují na Z univerzitách – po návratu elity národa v mateřských zemích: vliv liberalistické a humanistické představy – obyvatelstvo kolonií má přirozeně právo na svobodu a nezávislost pro válkou vyčerpané evropské země jsou kolonie stále větší finanční zátěží USA – záporný postoj ke koloniálním ambicím Francie a Velké Británie vliv studené války a bipolarismu

Britský postoj kompromisy měly do budoucna zajistit britský vliv a úzké kontakty s bývalou kolonií ve většině případů se podařilo… učí se z chyb, které udělala v Indii své kolonie připravuje pozvolna na samostatnost, zapojuje místní obyv. do samosprávy – kolonie se po osamostatnění nebrání stát součástí Commonwealthu Obr. 2

Postoj Francie (de Gaulle – už za války slíbil nezávislost koloniím, ale sliby nenaplňoval – Brazzaville: 1944) místo dialogu a kompromisu používá vojenské prostředky Francie zatažena do konfliktů v Indočíně a v Alžírsku Obr. 3

Budoucnost vztahu pouta mezi koloniemi a metropolemi mají mít podobu politické, vojenské, hospodářské a kulturní spolupráce Obr. 4

Situace po r. 1945 Obr. 5

I. fáze (1945–1950) Jižní Asie Dálný východ arabský svět Obr. 6

Jaká je koloniální historie Indie? O jaký typ kolonie šlo? Jakou stopu zde po sobě kolonisté zanechali? Co víš o dnešní Indii? Porovnej ji s dnešním Pákistánem.

Indie a Pákistán VB slíbila Indii samostatnost už před válkou r. 1942 se japonská armáda dostává až k indickým hranicím – M. Gándhí a D. Nehrú toho využívají – začínají prosazovat nezávislost (bojovníci za samostatnost nebyli jednotní) Britové odpor potlačili během několika týdnů, ale s vědomím další neudržitelnosti – Mountbattenův plán = vznik nezávislých dominií – Indie a Pákistánu – realizováno r. 1947

M. Gándhí a D. Nehrú Obr. 7 Obr. 8

Indočína francouzské kolonie okupovalo za války Japonsko (Asie Asiatům) místní doufali v poválečnou svobodu, ale Francie se po válce pokusila svoji nadvládu obnovit – od prosince 1945–1954: válka, kterou F. prohrála: svoboda pro Vietnam, Laos a Kambodžu Severní komunistický Vietnam: Vietnamská demokratická republika Jižní nekomunistický: Vietnamská republika situace neklidná i nadále (viz válka ve Vietnamu)

Indonésie r. 1949 – nezávislost, do té doby patřila Nizozemí levicový politik Sukarno – hrozil příklon k maoismu r. 1967 – státní převrat, k moci se dostává diktátor Suharto – protikomunistický puč (odstoupil v 90. letech) Obr. 9

Arabský svět Střední a Blízký východ Liga arabských zemí: vzniká v březnu 1945 pod kontrolou Velké Británie květen 1948 – OSN – vznik Izraele – Izrael neuznaly arabské státy → prohrály a palestinská území jsou obsazena Izraelem v dalších letech proběhlo ještě několik konfliktů – vždy vítězí Izrael Jaká je současná situace na Středním a Blízkém východě?

II. fáze (50/60 léta) „probuzená Afrika“ – zde ale většina států není připravena na samostatnost Trh v Djenne, Mali, obr. 10

Afrika po r. 1945 VB Súdán Keňa Nigérie Belgie Kongo Francie Maroko Alžírsko Madagaskar Portugalsko Angola Mosambik Kolik států v Africe bylo v té době samostatných?

Nezávislé africké státy – po r. 1945 jen čtyři: Egypt Etiopie Libérie Jihoafrická unie + v lednu 1952 vznikla Libye

1956: Francie poskytla nezávislost Maroku a Tunisku Velká Británie Súdánu 1957: Ghana – prezident N. Nkrumah, osamostatněna od VB

„Rok Afriky – 1960“ 18 afrických zemí získalo do konce r. 1960 nezávislost bez většího násilí Senegal, Togo, Mali, Mauretánie, Gabon, Kongo, Čad, Madagaskar, Středoafrická republika, Pobřeží slonoviny, Burkina Faso, Kamerun, Benin a Niger pouze Portugalsko (diktátorský režim Salazara a Caetana) odmítalo z Afriky odejít (to vedlo v Mosambiku a Angole k partyzánské válce) – 1975 se P. po demokratické revoluci Angoly i Mosambiku vzdalo

Nezávislost Alžírska alžírští Francouzi: prokolonialistické a ultrapravicové organizace květen 1958: protivládní puč – obsadili Korsiku, připravují se na obsazení Paříže Alžířané: noční útoky, přepadávání skladišť, dolů…, zbraně: lovecké pušky, vyřazené zbraně, dodávky ze zahraničí (i z Československa) de Gaulle znovu povolán do čela vlády, pak zvolen prezidentem – 1962: podepsány evianské dohody milion alž. Francouzů emigruje

Tuareg Obr. 11 Obr. 12

Proč se Francie Alžírska tak těžko vzdávala? Jaké vztahy s Alžírskem mělo Československo a proč? Proč jsou evianské dohody spojovány s comebackem de Gaulla? Vyhledej v učebnici/na internetu informace o průběhu bojů za alžírskou nezávislost.

Maroko Maročané požadují nezávislost za svoji účast ve válce 1947: vystoupil marocký sultán Muhammad Ben Júsuf s požadavkem státní suverenity – spor se vyostřuje, r. 1953 sultán sesazen a deportován na Madagaskar organizace Černý půlměsíc (stoupenci býv. sultána) – partyzánská válka proti francouzské menšině Francouzi ustupují, na podzim 1955 – návrat Bena Júsufa – v březnu 1956: Maroko získává nezávislost, sultán prohlášen králem Muhammadem V.

Keňa na bělošskou menšinu útočí domorodé teroristické hnutí Mau-Mau – Britové si to nenechali líbit: do r. 1957 hnutí zcela eliminováno 1963 získala Keňa autonomii

Ghana původně portugalskou kolonii získali Britové: 1901–1957 = Zlaté pobřeží první prezident Kwame Nkrumah (panafrikanismus, Hnutí Afrika), svržen r. 1966 (odklonil se od demokratismu, režim podobný stalinismu) Proč je Nkrumah na sovětské známce? Obr. 13

Zimbabwe ani zde to není poklidné partyzánské útoky černošského obyvatelstva proti stávající vládě (bílá vláda Iana Smithe kapitulovala až v r. 1979) černošská většina vyhrála v čele – diktátorský režim Roberta Mugabeho (vraždy, falšování voleb)

Obr. 14

Jihoafrická republika zaujímá zvláštní postavení až do r. 1961 – statut britského dominia pak vystoupila z Britského společenství národů politika apartheidu – vládne bílá menšina a diskriminuje barevné obyvatelstvo změna až v 90. letech: prezident Frederik de Klerk a černošský vůdce Nelson Mandela Jak se politika apartheidu projevovala v běžném životě obyvatel JAR?

Obr. 15

Belgické Kongo nezkušenost a vzájemné spory vedou po osamostatnění Konga ke krvavé situaci – vlna násilí proti všem Evropanům a jejich majetku řeší belgičtí výsadkáři vkládá se OSN, přesto pokračuje gerilová válka (partyzánská levice) Joseph Mobutu – stát stabilizoval (za cenu děsných brutalit) a přejmenoval na Zaire, diktátorem až do r. 1997, svržen – Demokratická republika Kongo

Obr. 16

Důsledky kolonizace a dekolonizace náboženské problémy (masakry mezi hindy a muslimy po vzniku Indie a Pákistánu…) vysoká míra korupce (malá stabilita vlád a režimů) zadluženost (podpora ze Z v rámci studené války) v některých státech demokratické režimy svrženy vojenským pučem vojenské diktatury + zabíjení v rámci kmenové nenávisti

Pokus se porovnat procesy dekolonizace v Asii a v Africe. Stručně vyjmenuj příčiny neúspěchu samostatné existence mnoha bývalých kolonií. Které země jsou dodnes v koloniální závislosti? Je tato závislost dobrovolná?

Literatura a zdroje KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN 80-723-5175-3. NÁLEVKA, Vladimír. Kapitoly z dějin studené války. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1997, 146 s. ISBN 80-861-3000-2. NÁLEVKA, Vladimír. Světová politika ve 20. století. 1. vyd. Praha: Aleš Skřivan ml., 2000, 287 s. ISBN 80-902-2616- 7. VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 9 pro základní školy: nejnovější dějiny. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009, 159 s. ISBN 978-807-2354-283.

Obrázky Obr. 1: Ryan. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Africacolony.PNG> Obr. 2: Original flag. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_the_United_Kingdom.svg> Obr. 3: SKopp. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_France.svg> Obr. 4: Original flag. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_the_Commonwealth_of_Nations.svg> Obr. 5: Hamodi1234. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Colonization_1945.png> Obr. 6: E Pluribus Anthony. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Location-Asia-UNsubregions.png> Obr. 7: Neznámý. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Portrait_Gandhi.jpg> Obr. 8: Government of India work. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nehru1.jpg> Obr. 9: Zscout370. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_the_Netherlands.svg>

Obr. 10: Ferdinand Reus. [cit. 2013-07-21] Obr. 10: Ferdinand Reus. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Djenne_market.jpg> Obr. 11: Florence Devouard. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Targui.jpg> Obr. 12: Garrondo. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tuareg.JPG> Obr. 13: Mariluna. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:1989_CPA_6101.jpg> Obr. 14: U. S. Navy. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Robert_Mugabe,_12th_AU_Summit,_090202-N- 0506A-417.jpg> Obr. 15: Kuvassa Lotta Kemppainen2008. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nelson_Mandela- 2008_(edit).jpg> Obr. 16: Frank Hall. [cit. 2013-07-21]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mobutu.jpg>