INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Strukturované učení PROJEKT EU
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Jak připravit vzdělávací nabídku s respektem k osobnosti dítěte
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Organizační formy a metody vzdělávání
Empirismus považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Proměny cílů předškolní výchovy
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
12. Humanismus Myšlenkový směr, který zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí, a staví se tak proti různým rasovým, jazykovým, národním nebo.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Kameny Příroda kolem nás.
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Věcné podmínky Životospráva
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Ekonomika malých a středních podniků
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Organizační formy a metody vzdělávání
Humanizace ve vzdělávání
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogika a psychologie
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní, obsahová i metodická, respektující individuální zvláštnosti dětí.“ Průcha, Walterová, Mareš, 2009

Jedinečnost dítěte: Věk Pohlaví Potřeby Temperament Schopnosti Styl učení Zájmy

Maslowova hierarchie potřeb

Temperament Úroveň aktivity Pravidelnost Extraverze/introverze Přizpůsobivost Intenzita reakcí Nálada Vytrvalost Pozornost Citlivost

TYPY INTELIGENCE verbální logicko-matematická prostorová hudební tělesně-kinestetická interpersonální intrapersonální přírodní

Vztah individualizace ke schopnostem dítěte:

SAMOSTATNÁ PRÁCE Zamyslete se nad svojí vlastní osobou a pokuste se graficky vyjádřit, jak si myslíte, že jste na tom vy samy. Velikost jednotlivých výsečí v kruhu by měla vyjadřovat vaše schopnosti v jednotlivých oblastech. K čemu může být učitelce užitečná znalost rozložení svých vlastních inteligencí? Jak je možné poznatky o existenci rozmanitých inteligencích využít při plánování a realizaci výchovně vzdělávacích činností.

NEJČASTĚJŠÍ ODPOVĚDI: tam, kde mám inteligence rozvinuté silně, je moje „parketa“. V tomto směru jsem dobrá a právě v těchto oblastech mohu dát dětem nejvíce … …nebudu se s dětmi zbytečně pouštět do činností, v nichž si nejsem moc jistá a které já sama moc neovládám. Mohla bych tak dětem spíše uškodit… …tam, kde mám slabiny na sobě mohu pracovat a snažit se tak posílit i ty oblasti, v nichž mám nedostatky … …je dobré si uvědomit, že i já mám nějaké slabé stránky a že nemůžu po dětech vyžadovat, aby byly ve všem dokonalé. Vede mě to k větší toleranci vůči druhým… …při plánování činností pro děti bychom se měly snažit zajistit, aby činnosti dětem nabízené byly rozmanité, pokrývaly všechny typy inteligencí…

Shrnutí: Není nutné, aby učitelka dokázala všechny činnosti dětem předvést. Její úloha spočívá spíše v tom, že pro tyto činnosti zajistí podmínky (materiály, pomůcky, připraví prostředí). Připraveným prostředím učitelka nepřímo řídí a ovlivňuje učení dětí (poskytuje jim tzv. nedirektivní podporu). Samotnou realizaci činností pak už nechá na dětech. V takovou chvíli ustupuje do pozadí a funguje v roli pozorovatele a pomocníka. Je-li nabídka aktivit pestrá a odpovídá-li svým zaměřením celé paletě schopností (všem inteligencím), pak je zajištěna jedna ze základních podmínek individualizace.

Takto připravené činnosti umožňují dětem: vybrat si aktivitu, která odpovídá jejich schopnostem a zájmům zažít úspěch pracovat svým vlastním tempem a uplatnit vlastní styl při řešení problému pracovat samostatně, rozhodovat se, být zodpovědný za svoji práci spolupracovat ve skupině a osvojovat si tak sociální dovednosti

Styly učení Aktivita/pasivita Závislost/nezávislost Rychlost/pomalost Flexibilita/rigidnost Konkrétnost/abstraktnost Nahodilost/řád

Typy učení: Vizuální typ Auditivní/verbální typ Haptický/kinestetický typ Verbálně-abstraktní typ

RVP PV jedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti úkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál a to v takových podmínkách, které respektují jeho individualitu

Formulace cílů nevycházejí z obsahu vzdělávání a nejsou formulovány předmětově (jako tomu bylo v rámci výchovných složek – např. cíle výtvarné výchovy), ale vycházejí od dítěte - jsou zaměřeny k  jeho osobnosti (rozvoji a učení dítěte….), a jsou integrované (zahrnují celou osobnost dítěte) nerozlišujeme jednotlivé izolované discipliny (dříve označované jako „složky“ výchovy)

Nové strategie a metody vzdělávání se realizuje nejen v řízených činnostech, ale průběžně, ve veškerém vzdělávání, ve všech situacích, k nimž v mateřské škole dochází dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní činností (spontánní) metoda prožitkového učení je založena na přímých zážitcích dítěte a vychází z jeho samostatné činnosti, individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat.

INDIVIDUALIAZACE (7 typů inteligence) VYŽADUJE, ABY PEDAGOG ROZLIŠOVAL NÁROKY NA DĚTI A BRAL V ÚVAHU JEJICH RŮZNÉ PŘEDPOKLADY (7 typů inteligence)

Co individualizace je: Pozorování dětí při všech činnostech se záznamy z něho Spolupráce s rodiči dítěte za účelem spolupodílení se na poznání dítěte a plánování jeho dalšího vývoje Dobrá znalost dítěte (věkové i individuální zvláštnosti, potřeby) Pečlivé plánování - individuální a skupinové činnosti Prokazování úcty dětem, brát vážně jejich nápady, názory Povzbuzování dětí k samostatnému řešení problémů Kladení otázek, které děti vedou k samostatnému myšlení a nalézání odpovědí Začleňování dětí do přípravy a realizace činností v MŠ Umožnění vlastní volby dítěte Připravením bohatého prostředí dávat dětem prostor k rozvoji všech typů inteligence / schopností Stavění na dosavadních zkušenostech a vědomostech každého dítěte Analyzování průběh učení/rozvoje dětí a jeho výsledků

Co individualizace není: povídání si s jedním dítětem v době, kdy si ostatní děti hrají, sednout ke stolu s dítětem, které si neumí zapnout knoflíky u košile nebo pojmenovat barvy, a tyto dovednosti s ním trénovat samostatná práce každého dítěte chválení za hlouposti se záměrem, aby „každý zažil úspěch aspoň jednou za den“ přehlížení nedostatků v chování dítěte či jeho neúčelné snižování nároků na některé děti zadávání úkolů, o kterých učitelka předem ví, že dítě nezvládne (a následná pomoc) nechat děti dělat si co chtějí

Jak zajistit, aby mělo každé dítě příležitost učit se podle svých předpokladů a schopností: UVĚDOMIT SI JEDINEČNOST KAŽDÉHO DÍTĚTE - Každé dítě je nositelem jedinečného vzoru a časového průběhu vývoje, stejně tak jako individuální osobností s jedinečným stylem učení, temperamentem, potřebami, zájmy, charakteristickou strukturou inteligence, vloh a schopností. PLÁNOVAT BOHATOU NABÍDKU ČINNOSTÍ - Připraví-li učitelka takových činností dostatečné množství a mají-li děti možnost si mezi nimi vybrat takové, které odpovídají jejich zájmům a schopnostem, učinila tak jeden z velmi významných kroků k individualizovanému vzdělávání. 

LITERATURA BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2015. OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.