Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 2.hodina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_17 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pascal - příklady.
Algoritmizace od algoritmu k Pascalu.
Vnitřní řazení v poli (in sito)
1 Vnitřní řazení s využitím dynamických struktur Tvorba spojového seznamu je vcelku triviální záležitostí: a)Vytvořím prázdný seznam příkazem LIST:=nil.
10. Dynamické datové struktury
DATOVÝ TYP POLE.
Fronta - a)Implementace s využitím statických struktur (pole) b)Implementace s využitím dynamických struktur (spojového seznamu) odebírá se ze začátku.
Programování v Pascalu Přednáška 8
Programování v Pascalu Přednáška 10 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 6
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 9 RNDr. Hana Havelková.
Třídění Seminář IVT. Definice uspořádání skupiny dat (záznamů) dle daného klíče vzestupně (od nejmenší do největší hodnoty klíče) sestupně (od největší.
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_15 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
1 Vyhledávání Principy vyhledávání Klasifikace klíče:  Interní klíč – je součástí prohlížených záznamů  Externí klíč – není jeho součástí, je jím např.
Algoritmizace a programování Podmíněné a cyklické příkazy- 08
Informatika I 3. přednáška
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
13AMP 6. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled Synchronizace procesů Synchronizace procesů Producent-Konzument Producent-Konzument.
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_18 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Podmienený príkaz. Kĺúčové slová  Pro podmínky se v Pascalu používají klíčové příkazy IF, THEN a ELSE.  Také se jim říká „príkaz vetvenia"..  Příkaz.
Algoritmy a programovací techniky
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – OPAKOVANÝM VÝBĚREM NEJVĚTŠÍHO PRVKU (SELECTSORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – PŘÍMOU VÝMĚNOU (BUBBLESORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova.
Simulační modely a programové vybavení. Vývoj simulačních programů  Původně pouze strojový kód –Příliš dlouhé, náročné na programátora, obtížné hledání.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
Konstanty u jsou datové objekty u jejich hodnoty nelze v programu měnit u Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_06 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Pascal - cykly.
Hlášky Hlášky v JavaScriptu jsou trojího typu: Hlášky v JavaScriptu jsou trojího typu: Alert Alert Prompt Prompt Confirm Confirm Alert – zobrazí upozorňovací.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
10. Dynamické proměnné Dynamická proměnná se nezavádí deklarací proměnných, ale vzniká za běhu programu provedením speciálního příkazu. Nemá přidělen žádný.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_20 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Typy cyklů Do...Loop For...Next For Each...Next.
Juliovy množiny 1.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_16 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Začínáme s Pascalem 1. kapitola. Základní pravidla a pojmy identifikátor = to je jméno jakéhokoliv objektu, který si ve vašem programu sami vytvoříte.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
6. Typ záznam Strukturovaný datový typ - znamená spojení několika elementů stejného nebo různých typů do jedné proměnné. Např. pole je strukturovaný datový.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
4. Typ pole 4.1 Jednorozměrná pole
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Pascal – cyklus while Mgr. Lenka Švancarová.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_11 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Cvičení 2 Podmíněné příkazy, cykly. Podmíněné příkazy Podmínka – jakýkoliv logický výraz ( a=1,……..) ( a=1,……..) Příkaz – vlastní instrukce, která se.
Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce. Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ CYKLUS S PŘEDEM DANÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ – SOUČIN POMOCÍ SOUČTU Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise,
Algoritmy Úkol: Vytvořte algoritmus pro zadání PIN do mobilu.
Diář 1 Kalendář. Diář Základem diáře je kalendárium, ve kterém můžeme prohlížet jednotlivé měsíce Základem diáře je kalendárium, ve kterém můžeme prohlížet.
KIV/ZD cvičení 9 Tomáš Potužák.
Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 1.hodina
Databázové systémy a SQL
© Copyright Radim Štefan
Opakování základních příkazů a syntaxí v programovacím jazyce Pascal
Procedury a Funkce v programovacím jazyce Pascal
Další příkazy a konstrukce
Juliovy množiny 1.
Juliovy množiny 1.
Juliovy množiny.
Transkript prezentace:

Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 2.hodina Orbis pictus 21. století Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 2.hodina OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-005A

Další příklad použití Budeme tvořit program, ve kterém se nám bude po obrazovce pohybovat nezávisle několik textů. Abychom mohli s texty pohybovat nezávisle, musíme mít pro každý z nich samostatně proměnné, určující polohu a směr pohybu.

1. část programu: deklarace Program texty; Uses Crt; Type BOD = record {deklarace bodu} x,y: integer; {2 souřadnice} smerx,smery: boolean; {směry pohybu} end; RADEK = record {deklarace poh. řádku} Pocatek: BOD; {skládá se z poč. podu} Obsah: string; {a zobrazovaného textu} var TEXTY: array[1..10] of RADEK; {pole pro 10 poh.textu}

2. část programu: inicializace procedure INIT; {procedura, která provede inicializaci} var x: byte; {pomocné proměnné} s: string; begin for x:=1 to 10 do {cyklus od 1 do 10, pro nastaveni všech textů} {náhodný výběr směru pohybu pro osu X (pro Y samost)} if random(10)>5 then TEXTY[x].POCATEK.SMERX:=true else TEXTY[x].POCATEK.SMERX:=false; {náhodné zvolení výchozí X souřadnice (pro Y samost)} TEXTY[x].POCATEK.X:=random(70); {co se bude zobrazovat – Text cislo: 1} str(x,s); {převedení čísla X do textové podoby} TEXTY[x].OBSAH:='Text cislo: '+s; end;

3. část programu: zobrazení textů procedure VYPIS; {procedura, která vypíše texty na obrazovku} var x: byte; {pomocná proměnná} begin for x:=1 to 10 do {cyklus od 1 do 10, pro zobr. všech textů} {nastavení souřadnic pro výpis textu} gotoxy(TEXTY[x].POCATEK.X,TEXTY[x].POCATEK.Y); {vypsání textu na obrazovku} write(TEXTY[x].OBSAH); end;

4. část programu: posun textu procedure PREPOCET(var TEXT: RADEK); {procedura, která přepočítá souřadnice textu} begin with TEXT.POCATEK do {vytknutí tohoto textu} {přepočet (posun) bodu x (totéž i pro Y)} if SMERX then X:=X+1 else X:=X-1; {určení změny směru pohybu pro bod X (opět opak.pro Y} if X<2 then SMERX:=true; if X>70 then SMERX:=false; end;

5. část programu: posun textů procedure POSUN; {procedura, která posune texty} var x: byte; {pomocná proměnná} begin for x:=1 to 10 do {cyklus od 1 do 10, pro posun. všech textů} {přepočítání souřadnic pro jeden text} PREPOCET(TEXTY[x]); end;

6. část programu: tělo programu begin randomize; {spuštění generátoru náhodných čísel} clrscr; {smazání obratovky} INIT; {inicializace proměnných} repeat VYPIS; {zobrazení textů na příslušných pozicích} POSUN; {přepočet pozic textů} Delay(100); {pauza – cca 1sec.} Clrscr; {smazání obratovky} until keypressed; {opakovat, dokud není stiknuta klávesa} end.