NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

Tvorba panorámat Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Energetická hodnota potravin (EH)
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Barva světla, šíření světla a stín
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Přírodní zdroje na Zemi
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Další součástky s jedním přechodem PN
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
Teplota – souhrnná cvičení II.
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Různé podmínky života na Zemi
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Digitální učební materiál
Sekvencování DNA.
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_35_ vodní_rostliny_ad1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1082 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_6C_14_Projekt lidskeho genomu TÉMA SADY: Genetika II. ROČNÍK: 4.ročník, oktáva DATUM VZNIKU: září 2013 AUTOR: Markéta Fialová

Anotace prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve 3. a 4.ročníku gymnázia (a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) v prezentaci se studenti seznámí se základními informacemi o projektu lidského genomu (HGP); s metodami, kterých bylo při projektu využito; samozřejmě i s výsledky, které projekt přinesl závěr prezentace je doplněn krátkým opakováním klíčová slova: lidský genom, PCR, primer, sekvenční analýza, DNA- polymeráza, dNTP, ddNTP, elektroforéza, nekódující sekvence, repetitivní sekvence, interferogram

PROJEKT LIDSKÉHO GENOMU

Projekt lidského genomu v letech 1985- 1986 byl poprvé zformulován záměr prostudovat sekvenci celého lidského genomu v roce 1990 byl zahájen v USA jeden z nejrozsáhlejších vědeckých projektů v historii získal označení „Human Genome Project“ (HGP) do studia zapojeno mnoho laboratoří z USA i ze zahraničí, jejich činnost byla řízena mezinárodním konsorciem současně pracovala na stejném úkolu soukromá americká firma Celera Genomics pod vedením Craiga Ventera

Hlavní úkol projektu objasnění funkce všech jeho genů zmapování lidského genomu objasnění funkce všech jeho genů také studium genomu některých dalších modelových organismů: bakterie Escherichia coli, rostlina huseníček (Arabidopsis thaliana), kvasinka (Saccharomyces cerevisiae), octomilka (Drosophila melanogaster), hlístice Caenorhabditis elegans a myš (Mus musculus); tyto organismy se již dlouho používají jako experimentální objekty v laboratořích

Arabidopsis thaliana (huseníček)

Cesta k cíli projekt HGP byl původně naplánován na 15 let díky konkurenci a technologickému pokroku došlo k výraznému urychlení v červnu 2000 bylo oznámeno dokončení první předběžné verze sekvence lidského genomu v únoru roku 2001 byly v prestižních časopisech Nature a Science publikovány články s prvními ukázkami výsledků tyto události bývají označovány za nejvýznamnější milníky vývoje biologického poznání od popisu dvoušroubovicové struktury DNA v roce 1953

Sekvenční analýzy DNA (sekvenování) metody používané při pořízení fyzikální mapy lidského genomu výrazný pokrok v postupech ke stanovení pořadí nukleotidů v DNA nastal v souvislosti s objevem PCR ve druhé polovině 80. let jedna z nejpoužívanějších současných metod stanovení sekvence DNA je modifikací PCR, označuje se jako „cycle sequencing“ využívá se také v klinické genetice při zjišťování mutací, zodpovědných za vznik geneticky podmíněných chorob

„cycle sequencing“ jen jeden oligonukleotidový primer komplementární k počáteční oblasti sekvenovaného úseku DNA reakční směs také obsahuje DNA- polymerázu, deoxynukleosidtrifosfáty (dNTP) a dideoxynukleosidtrifosfáty (ddNTP) tyto ddNTP (ddATP, ddGTP, ddCTP, ddTTP) mají na 3´uhlíkovém atomu místo OH- skupiny pouze vodík každý typ ddNTP je označen jiným fluorescenčním barvivem

Postup vzorek vyšetřované DNA s reakční směsí vložíme do cykleru a postupně měníme teplotu (jako při PCR) při následné syntéze se do nových řetězců DNA začleňují jednotlivé nukleotidy pokud je místo dNTP zařazen ddNTP, syntéza se zastaví, protože další nukleotid lze připojit pouze na OH- skupinu a ne tam, kde je samotný vodík tak se vytvoří velké množství fragmentů DNA o různé délce

Princip sekvenování DNA; úseky DNA o různé délce vzniklé začleněním fluorescenčně značených ddNTP C T A C G C A T T A ddG C T A C G C A T T ddA C T A C G C A T ddT C T A C G C A ddT C T A C G C ddA C T A C G ddC C T A C ddG C T A ddC C T ddA C ddT ddC

Na dalším obrázku je výsledek počítačového zpracování, jenž přímo udává sekvenci zkoumaného úseku DNA; jednotlivé vrcholy grafu odpovídají příslušným nukleotidům

Analýza a vyhodnocení pomocí elektroforézy se získá spektrum fragmentů DNA, které se budou lišit právě o délku jednoho nukleotidu podle výskytu specifického fluorescenčního barviva na konci každého fragmentu lze zjistit, kterým ddNTP byla syntéza ukončena pořadí těchto ddNTP na koncích jednotlivých úseků udává sekvenci analyzovaného řetězce DNA přístroje, tzv.sekvenátory, umožňují přesné seřazení fragmentů podle velikosti a následné automatické odečtení sekvence zkoumané DNA k vyhodnocení výsledků slouží speciální počítačový program záznam se označuje jako interferogram

Projekt lidského genomu- vyhodnocení výsledky z let 2001- 2003 potvrdily některé dřívější předpoklady, ale přinesly i mnohá překvapující zjištění velikost jedné haploidní sady lidských chromozomů (součet délek všech molekul DNA tvořících jednotlivé chromozomy) je 3, 2 mld bp délka lidského chromozomu kolísá mezi 50- 250 miliony bp v lidském genomu je pouze asi 30 000 genů (původní předpoklad byl 100 000 genů); pro srovnání genom octomilky má asi 12 000 genů složitost lidského organismu není podmíněna počtem genů, ale jinými faktory

Poušť a nevelké genové oázy Nekódující sekvence větší část genomové DNA je tvořena sekvencemi, jejichž smysl není znám k těmto tzv.nekódujícím sekvencím patří introny a tzv.repetitivní sekvence repetitivní sekvence jsou úseky, kde se mnohokrát za sebou opakují skupiny určitých nukleotidů jejich přítomnost způsobuje, že pouhá 1/3 lidského genomu je přepisována do RNA a necelých 1,5 % genomové DNA tvoří exony strukturních genů proto nelze průměrnou délku genu vypočítat z podílu celkového počtu nukleotidů a počtu zjištěných genů

Závěrem… neznáme skutečný význam všech genů dosud známe pouze sekvenci lidského genomu neznáme skutečný význam všech genů počítačová analýza odhalila v genomu pravděpodobné kódující oblasti (30 000 genů), ale nejsme schopni objasnit funkci jejich proteinových produktů následuje nesnadné hledání odpovědí na tyto otázky

OPAKOVÁNÍ ODPOVÍDEJTE ANO/NE Projekt lidského genomu (HGP) byl oficiálně zahájen roku 1953 v souvislosti s objevem dvoušroubovice DNA. Sekvenční analýza DNA je soubor metod, jimiž stanovujeme sekvenci nukleotidů. Sekvenční analýza DNA se v současnosti nejčastěji provádí na principu PCR. Podle současných výsledků HGP zabírají nekódující sekvence více než 98,5 % délky lidského genomu. Podle současných výsledků HGP obsahuje lidský genom asi 100 000 genů.

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI NE ANO ANO (podíl exonů je necelých 1,5 %)

Zdroje KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4. ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5.

Obrazový materiál Str.13- AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.commons [online]. [cit. 24.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DNA_sequencing _interferogram.gif?uselang=cs Str.3- AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.commons [online]. [cit. 24.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Logo_HGP.jpg?u selang=cs Str.6- ROEPERS. wikimedia.commons [online]. [cit. 24.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arabidopsis_thali ana.jpg?uselang=cs