ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Teorie selekce.
Advertisements

Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Život na Zemi.
Obecná biologie.
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Biologická evoluce.
Základy přírodních věd
Živá a neživá příroda 3. ročník
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ROZDĚLENÍ ŽIVOČICHŮ
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Anageneze parazitů.
Vypracoval: Hronek Milan Aprobace: AMVT
SAVCI Savci mají kostru. Řadíme je mezi obratlovce.
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Klíčové produkty evoluce Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Kritika a důkazy evoluční teorie. Kritika evoluční teorie Motivy kritiky –Nesoulad se světovým názorem (stabilní memy) –Nesoulad se skutečností –Obavy.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Život živočichů: růst, rodičovská péče, stárnutí…
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Názory na vznik a původ života
Evoluční a koevoluční procesy
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH Náhodný výběr gamet z genofondu:
Monte Carlo simulace Experimentální fyzika I/3. Princip metody Problémy které nelze řešit analyticky je možné modelovat na základě statistického chování.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Genový tok a evoluční tahy
Vliv parazita na fenotyp hostitele
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Evoluce Celá biologie dává smysl jedině ve světle evoluce.
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Co jsme již poznali.
ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR
ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR
U jednobuněčných je tělo tvořeno jedinou buňkou  na změnu prostředí reaguje buňka.  tělo mnohobuněčných je tvořeno mnoha specializovanými skupinami.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
MUTACE náhodné nevratné změny genetické informace návrat do původního stavu je možný jen další (zpětnou) mutací jediný zdroj nových alel ostatní zdroje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. Selekce = výběr Charles Darwin ( ) Darwinova evoluční teorie počítá s výběrem a rozmnožováním lépe.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Ekologie – vztahy mezi populacemi
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Stavba těla, délka, plocha, hmotnost, objem
Abiotický faktor teplo
Ekologie živočišných společenstev a populací
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Fylogenetická evoluční analýza
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Ekologie živočichů
ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR
ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Živočichové.
Transkript prezentace:

ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR

Catasetum saccatum Chiloglottis formicifera

Atta, Acromyrmex: větší dělníci - krájení listů, vojáci - jejich ochrana, malí dělníci - žvýkání listů, pěstování hub Zacryptocerus varians

Oecophylla smaragdina parazité  hostitelé

Co musí evoluční teorie vysvětlit: vznik složitých adaptací vznik znaků, jako rekombinace, pohlavní rozmnožování, programovaná délka života včetně senescence a smrti, posunutí segregačního poměru, které nositeli nepřinášejí (nebo zdánlivě nepřinášejí) užitek kooperace v rámci druhu a mezi druhy  antagonismus v rámci druhu (např. infanticida) a mezi druhy (např. kastrace hostitele parazitem) „škodlivé“ adaptace (např. včelí žihadlo)

vlastní znak organismu proces adaptování se ADAPTACE vlastní znak organismu znak, který svému nositeli umožňuje lépe přežít a rozmnožit se podmínkou přírodní výběr, ohled na historii (bezkřídlost blech  Collembola)

… podobně bezkřídlé druhy octomilek atd. chvostoskok nemá křídla, protože jeho předci je nikdy neměli Collembola Protura Insecta blecha křídla ztratila sekundárně … podobně bezkřídlé druhy octomilek atd.

adaptace známy již dříve - filozofové, přírodní teologové (sv adaptace známy již dříve - filozofové, přírodní teologové (sv. Augustin, sv. Tomáš Akvinský, William Paley) dnes „the argument from design“ přirovnání k hodináři  David Hume Richard Dawkins: „Slepý hodinář“ (Blind watchmaker) Vysvětlení adaptací: nadpřirozená bytost lamarckismus, adaptivní mutace zebra a lev: zesílení svalstva samo o sobě adaptivní ortogeneze mechanismus? přírodní výběr Závěr: Pluralismus při studiu evoluce (drift), nikoli při studiu adaptací

Koadaptace = složité adaptace, vyžadující vzájemně koordinované změny více než 1 části Herbert Spencer: krk žirafy – současné změny kostí, svalů a cév  neovlivňují samostatné geny úroveň genů ( genové komplexy, „supergeny“) úroveň orgánů úroveň druhů ( mutualismus)

hlavonožci, obratlovci Koadaptace Nautilus evoluce komorového oka: hlavonožci, obratlovci obratlovci chobotnice

Evoluce komorového oka – počítačová simulace: světločivné orgány  nezávislý vznik 40-60 u různých skupin bezobratlých Nilsson & Pelger (1994): vrstva světločivných buněk mezi tmavou vrstvou buněk dole a průhlednou ochrannou vrstvou nahoře náhodné změny <1%  změny k horšímu zavrhnuty kritérium = schopnost rozlišovat objekty v prostoru (optická fyzika  možnost kvantifikace) postupné zlepšování

Evoluce komorového oka – počítačová simulace:  1000 kroků: váčkové oko d = průměr  2000 kroků: komorové oko  400 000 generací

Preadaptace Jak může být funkční poloviční oko nebo poloviční křídlo? lepší než 1/4 oko a než žádné oko klouzavý let apod. preadaptace = posun funkce, tj. použití znaku k jinému účelu Př.: peří ptáků (termoregulace  let) T. rex Microraptor gui: klouzavý pohyb ptáci: aktivní let Dilong paradoxus: termoregulace

Preadaptace Př.: lalokoploutvé ryby - pohyb po dně  šplhání na břeh Tiktaalik Panderichthys (Rhipidistia) Acanthostega Př.: kutikula hmyzu (integument  kostra); mléčné žlázy savců (potní žl.) Stephen J. Gould, Elizabeth Vrba (1982): pojem exaptace = širší smysl - včetně původně neutrálních znaků

Jsou adaptace dokonalé? časové zpoždění (time lag): „neotropické anachronismy“ Cresentia alata genetická omezení: superdominance (letální systém chromozomu 1 u Triturus cristatus) ontogenetická omezení: vychýlení produkce různých fenotypů, nebo omezení fenotypové variability způsobené strukturou, charakterem, složením nebo dynamikou vývojového systému

David Raup (1966): morfoprostor popsaný 3 proměnnými D = tightness of the coil vzdálenost od osy T = translation rate rozsah pohybu podél osy W = expansion rate růst velikosti jen některé tvary skutečně realizovány

změna adaptivní krajiny Jsou adaptace dokonalé? změna adaptivní krajiny historická omezení Př.: hrtanový nerv - jedna z větví bloudivého nervu (nervus vagus) ductus arteriosus

Jsou adaptace dokonalé? konflikt na různých úrovních: selekce na úrovni genu vs. selekce na úrovni organismu kompromis různých adaptivních potřeb: - současné dýchání a příjem potravy při absenci sekundárního patra - kompromis life-history parametrů (počet mláďat  věk při první reprodukci) - rozdělení času mezi různé aktivity (příjem potravy, odpočinek, …)

Metody studia adaptací: strukturní složitost: čím složitější, tím pravděpodobnější, že jde o adaptace účelnost, demonstrace funkce: Bergmannovo a Allenovo pravidlo, křídlo sokola  krahujce atd. komparativní metoda: spojení s fylogenetickou analýzou experiment nefylogenetické statistické metody předpokládají, že srovnávané druhy jsou všechny stejně příbuzné ... Někdy nelze ani experimentem jednoznačně určit, zda se daná vlastnost vyvinula k určitému cíli  nebezpečí záměny funkce a účinku: např. alkaloidy a terpeny u rostlin (odpuzování hmyzu  odpadní produkty metabolismu)

Je každý znak adaptivní? fyzikální a chemické zákony: barva hemoglobinu, návrat létající ryby do vody kulturní dědičnost některých vzorců chování drift: pseudogeny; přechod k partenogenezi u D. mercatorum; ztráta struktury v důsledku akumulace škodlivých mutací korelace se selektovaným znakem: hitchhiking, pleiotropie v adaptivní krajině mnoho vrcholů: kryptické nebo aposematické zbarvení; lokomoce klokana  zebry fylogeneze: bezkřídlost, eusociální chování rypošů? zorila skunk