Konstrukce trojúhelníků (sus) Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Konstrukce trojúhelníků (sus) C b a A B c Autor: Mgr. Radek Martinák
Pravoúhlý Rovnoramenný Ostroúhlý Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Jaké typy trojúhelníků už známe? (načrtni na tabuli, přiřaď vlastnosti) Podle stran 3 strany shodné (?stupňů má úhel?) Podle úhlů Pravoúhlý Tupoúhlý 1 úhel tupý (?stupňů?) Rovnostranný Rovnoramenný 3 úhly ostré (? stupňů?) 3 různé strany Ostroúhlý 1 úhel pravý (?) Obecný 2 strany shodné
C BCA Geometrické symboly k(S ; r = ) Úsečka (strana) Trojúhelník Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Geometrické symboly Úsečka (strana) Trojúhelník Bod (vrchol) ABC, KLM,… AB, KL,…a, b, A, B, C,… k(S ; r = ) Kružnice se středem a poloměrem C Leží na..., náleží…, patří… BCA úhel Polopřímka Vzdálenost, velikost, délka,… úsečka …se protínají, leží v průsečíku… U AB
Narýsuj trojúhelník, znáš délku dvou stran a úhel, který svírají Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Narýsuj trojúhelník, znáš délku dvou stran a úhel, který svírají (konstrukce sus) Trojúhelník ABC : b = 3 cm, c = 2 cm, CAB = 60° Náčrtek X B C A b c a k C V náčrtku si vyznač zadané údaje a zvýrazni si je (barevně, vlnovkou, apod.) b = 3 2. Naznač si, jakým způsobem sestrojíš známé útvary (úsečky, úhly, části kružnice) B A c = 2
Konstrukci provádíme podle náčrtku: „krok za krokem“ Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Konstrukce Konstrukci provádíme podle náčrtku: „krok za krokem“ 1. Sestrojíme stranu AB 2. Sestrojíme úhel 60° u vrcholu A (rameno AX) 3. Kružítkem sestrojíme oblouk z bodu A o velikosti strany b 4. Kde se protne oblouk s ramenem úhlu AX = vrchol C 4. Dokončíme trojúhelník ABC – strana CB
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Popis konstrukce V popisu (postupu) konstrukce používáme geometrických symbolů, popisujeme každý „krok“ konstrukce 1. Sestrojíme stranu AB 1. AB; AB = 2 cm 3. Sestrojíme úhel CAB, !rameno AX 2. CAB; CAB = 60° 3. Kružítkem sestrojíme oblouk z bodu A o velikosti strany b 3. k; k (A, r = 3 cm) 4. kde se protne rameno AX a oblouk k …… vrchol C 4. C; C AX k C U 5. Sestrojíme úsečku CB … trojúhelník ABC 5. ABC
triangle = trojúhelník Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace degree = stupeň vertex = vrchol arc = oblouk angle = úhel triangle = trojúhelník distance = velikost the sides = ramena
Před rýsováním si nejdříve vše načrtni!!! Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Sestroj: Trojúhelník KLM : k = 4 cm, m = 5,5 cm, KLM = 55° Před rýsováním si nejdříve vše načrtni!!! Popiš postup práce pomocí geometrických symbolů
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Použité zdroje: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe