AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Jana Němcová Název: VY_32_INOVACE_04 Téma: Slovní zásoba a její obohacování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.2 Slova jednozna č ná a mnohozna č ná Název sady: Č eský jazyk 4.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Odvozování Autor Chňoupková Martina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_05 Délka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
VY_32_INOVACE_06_ Násobení a dělení čísly 10 a 100
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, Slovotvorné způsoby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Čísla a početní operace, Násobilka.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_03
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Procvičení a upevnění učiva
Pravopis předpon a přípon
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_49
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_23_ Přídavná jména
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_20_Počasí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_13
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
Autor: Ing. Jitka Michálková
OBSAH KRUHU VY_42_INOVACE_15_02.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Stavba slova.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_25_Velikonoce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Člověk a jeho svět, Prvouka, Stavba stromu
Autor: Mgr. Jitka Šteflová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.4.01
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_08_Křížovka - sporty
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_08_Moje rodina
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_01 Čas
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_02_Hudební obrázky
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07 TEMA: ČJ – 7.A - Odvozování ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.1616

ANOTACE Prezentace byla použita v 7. ročníku v hodině českého jazyka jako doplňkový materiál k výkladu učiva NAUKA O TVOŘENÍ SLOV - Odvozování, seznamuje žáky se způsoby odvozování slov, s pojmem přechylování, může být využita i při opakování, je doplněna testem, kterého lze využít k procvičování , skupinovému i frontálnímu opakování i zkoušení probraného učiva, součástí prezentace jsou i pracovní listy zaměřené na procvičování, opakování nových pojmů, test i pracovní listy obsahují i řešení.

Nauka o tvoření slov Slovní zásoba a způsoby obohacování Odvozování Tvoření slov skládáním Zkracování slov, zkratky, zkratková slova

Odvozování Odvozování je nejčastější způsob tvoření slov. Slova se tvoří ze základových slov, přebírají z nich slovotvorný základ (část společná slovu základovému a slovu odvozenému) a odvozují se: 1. příponami (les – lesík), 2. koncovkami (jezdit – jízda), 3. předponami (orat – rozorat), 4. předponou + příponou / předponou + koncovkou (podpatek, nábřeží) 1., 2., 4. – slova s novým významem, 3. – nový významový odstín. Přechylování – tvoření ženských názvů (nejčastější přípony a koncovky: -yn(ě), -k(a), -ov(a), -ic(e), -á).

Odvozování - opakování Odvozování je nejčastější........................ Slova se tvoří ze základových slov, přebírají z nich............................ (část společná slovu základovému a slovu odvozenému) a odvozují se: 1. .................(les – lesík), 2. .................(jezdit – jízda), 3. .................(orat – rozorat), 4. ............................................................................(podpatek, nábřeží) 1., 2., 4. – slova s novým významem, 3. – nový významový odstín. Přechylování – .......................................(nejčastější přípony a koncovky: -yn(ě), -k(a), -ov(a), -ic(e), -á).

Test – (Odvozování) 1. Urči slovo základové a slovotvorný základ u uvedených slov: zlomek ....................., učitelka ..........., městský..........., prales.........., sepsat .........., měšťan ............, nožka .................. cukrář................ 2. Urči, jak byla slova odvozena: lístek ................., trní ..............., příruční............................, předměstí .........................., soustružník ................., včelí ................., bezzubí ........................., odnést................., školní ..................., vyhodit ..................... 3. Vypiš předpony, přípony a (koncovky), jimiž byla slova utvořena: rozsvítit ......., spisovatel ........, řidič...., tanečník ....., hlídač ..... , jezdec ........, tesař ......., výstavba ............., překladatel ........., pohoří ......... .

Test – (Odvozování) - řešení 1. Urči slovo základové a slovotvorný základ u uvedených slov: zlom/ek zlomit (slovo základové), učitel/ka učitel, měst/ský město, pra/les les, se/psat psát, měšť/an město, nož/ka noha nož, cukr/ář cukr. 2. Urči, jak byla slova odvozena: lístek - příponou, trní - koncovkou, příruční - předponou a příponou, předměstí - - předponou a koncovkou, soustružník - příponou, včelí - koncovkou, bezzubí - - předponou a koncovkou, odnést - předponou, školní - příponou, vyhodit - - předponou. 3. Vypiš předpony, přípony a (koncovky), jimiž byla slova utvořena: rozsvítit roz-, spisovatel -tel, řidič -č, tanečník -ník, hlídač -č, jezdec -ec, tesař -ař, výstavba vý-, -ba, překladatel -tel, pohoří po-, (-í).

Zdroje, citace Použitá literatura: Kvačková, J: Opakujeme češtinu v 7. ročníku, (2. díl), Nová škola, Brno 2003.