NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07 TEMA: ČJ – 7.A - Odvozování ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.1616
ANOTACE Prezentace byla použita v 7. ročníku v hodině českého jazyka jako doplňkový materiál k výkladu učiva NAUKA O TVOŘENÍ SLOV - Odvozování, seznamuje žáky se způsoby odvozování slov, s pojmem přechylování, může být využita i při opakování, je doplněna testem, kterého lze využít k procvičování , skupinovému i frontálnímu opakování i zkoušení probraného učiva, součástí prezentace jsou i pracovní listy zaměřené na procvičování, opakování nových pojmů, test i pracovní listy obsahují i řešení.
Nauka o tvoření slov Slovní zásoba a způsoby obohacování Odvozování Tvoření slov skládáním Zkracování slov, zkratky, zkratková slova
Odvozování Odvozování je nejčastější způsob tvoření slov. Slova se tvoří ze základových slov, přebírají z nich slovotvorný základ (část společná slovu základovému a slovu odvozenému) a odvozují se: 1. příponami (les – lesík), 2. koncovkami (jezdit – jízda), 3. předponami (orat – rozorat), 4. předponou + příponou / předponou + koncovkou (podpatek, nábřeží) 1., 2., 4. – slova s novým významem, 3. – nový významový odstín. Přechylování – tvoření ženských názvů (nejčastější přípony a koncovky: -yn(ě), -k(a), -ov(a), -ic(e), -á).
Odvozování - opakování Odvozování je nejčastější........................ Slova se tvoří ze základových slov, přebírají z nich............................ (část společná slovu základovému a slovu odvozenému) a odvozují se: 1. .................(les – lesík), 2. .................(jezdit – jízda), 3. .................(orat – rozorat), 4. ............................................................................(podpatek, nábřeží) 1., 2., 4. – slova s novým významem, 3. – nový významový odstín. Přechylování – .......................................(nejčastější přípony a koncovky: -yn(ě), -k(a), -ov(a), -ic(e), -á).
Test – (Odvozování) 1. Urči slovo základové a slovotvorný základ u uvedených slov: zlomek ....................., učitelka ..........., městský..........., prales.........., sepsat .........., měšťan ............, nožka .................. cukrář................ 2. Urči, jak byla slova odvozena: lístek ................., trní ..............., příruční............................, předměstí .........................., soustružník ................., včelí ................., bezzubí ........................., odnést................., školní ..................., vyhodit ..................... 3. Vypiš předpony, přípony a (koncovky), jimiž byla slova utvořena: rozsvítit ......., spisovatel ........, řidič...., tanečník ....., hlídač ..... , jezdec ........, tesař ......., výstavba ............., překladatel ........., pohoří ......... .
Test – (Odvozování) - řešení 1. Urči slovo základové a slovotvorný základ u uvedených slov: zlom/ek zlomit (slovo základové), učitel/ka učitel, měst/ský město, pra/les les, se/psat psát, měšť/an město, nož/ka noha nož, cukr/ář cukr. 2. Urči, jak byla slova odvozena: lístek - příponou, trní - koncovkou, příruční - předponou a příponou, předměstí - - předponou a koncovkou, soustružník - příponou, včelí - koncovkou, bezzubí - - předponou a koncovkou, odnést - předponou, školní - příponou, vyhodit - - předponou. 3. Vypiš předpony, přípony a (koncovky), jimiž byla slova utvořena: rozsvítit roz-, spisovatel -tel, řidič -č, tanečník -ník, hlídač -č, jezdec -ec, tesař -ař, výstavba vý-, -ba, překladatel -tel, pohoří po-, (-í).
Zdroje, citace Použitá literatura: Kvačková, J: Opakujeme češtinu v 7. ročníku, (2. díl), Nová škola, Brno 2003.