Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 9.2.2012 Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky - Tlak Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Opakování kapitoly tlak, využití tlaku v praxi
Doplň: p Pa (pascal) p = značka tlaku: základní jednotka tlaku: vzorec pro výpočet tlaku: p Pa (pascal) p =
Převeď jednotky 2 kPa = ___________Pa 0,5 hPa =__________Pa 60 Pa = ___________kPa 3,5 kPa = ___________Pa 8 Pa = ____________hPa 350 Pa = __________kPa 2 000 50 0,06 3 500 0,08 0,35
Napiš, co uděláme, jestliže: chceme zvětšit tlak, kterým působíme na podložku, aniž budeme působit větší silou. chceme působit malým tlakem, ale gravitační síla působící na těleso je velká. Zmenším plochu, na kterou působím silou. Zvětším plochu, na kterou působí těleso.
Která tělesa budou působit na podložku největším tlakem? Srovnej tělesa podle působícího tlaku: krychle – mezi válcem a kvádrem válec – největší tlak kvádr –nejmenší tlak
Které stroje a zařízení: zvětší plochu, tím působí menším tlakem: zmenší plochu, tím působí větším tlakem: šídlo lyže sněžnice hřebík zubní vrtačka jehla sněžný skútr pásový traktor
Kdo bude působit větším tlakem na podložku? Slon, který má plochu jedné nohy 1 590cm², hmotnost slona je přibližně 5 t Slečna, která má hmotnost 85 kg a stojí na patách na jehlových podpatcích. Jeden podpatek má plochu 0,5 cm²
Řešení: Slon: m = 5 t = 5 000kg Fg = m . g Fg = 5 000 . 10 = 50 000N S = 4 . 1 590 = 6 360 cm² = 0,636m² p = F / S p = 5 000/ 0,636 p = 7 862 Pa Slečna: m = 85kg Fg = m . g Fg = 85. 10 = 850N S = 2 . 0,5 = 1cm² = 0,0001m² p = F / S p 850/ 0,0001 p = 8 500Pa Slon působí menším tlakem.
Domácí úkol: Zjisti hmotnost vašeho automobilu, šířku pneumatik, vypočti jakým tlakem působí na silnici? Jak pomůžeš někomu, kdo se propadl na ledu? Najdi na internetu, který živočich dokáže „chodit“ po hladině vody, jak je to možné? Jak souvisí očkování s tlakem? Kdo bude nejspíše působit větším tlakem na sníh? Lyžař nebo snowboardista? Odpověď zdůvodni. (Předpokládáme, že mají stejnou hmotnost)
Anotace Cíl hodiny: Opakování pojmu tlak, souvislost tlaku s plochou, využití v praxi, výpočet tlaku, převody jednotek. Práce s prezentací: Možnost společného opakování učiva, použit jako test, opakování je možné využít pro 7. ročník při fyzice, podle typu učebnice a ŠVP školy, jednodušší úlohy pro ZŠP. Průřezová témata: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. Soubor:Blaise pascal.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 3. 7. 2005 [cit. 2011-11-29]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blaise_pascal.jpg>.