Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k Paměť Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k tématu PAMĚŤ. V prezentaci jsou přehledně uvedeny fáze paměti a druhy paměti. Klíčová slova: paměť, zapamatování, uchování, vybavování, vzpomínání, znovupoznání Cílová skupina: žáci středních škol Název: Paměť Jméno autora: Monika Arsenjevová Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Vytvořeno: 1.pololetí školního roku 2013/2014
Vypracovala: Monika Arsenjevová Paměť Vypracovala: Monika Arsenjevová
Psychický proces odrazu minulého prožívání a chování ve vědomí člověka Soubor psychických vlastností umožňující vytvářet individuální zkušenost
Fáze paměti 1. Zapamatování 2. Uchování 3. Vybavování
1. Zapamatování – vštípení vstup do paměti podstatou je vytvoření stop složité biochemické procesy v nervových buňkách mozkové kůry opakované působení zvyšuje účinnost
2. Uchování v paměti od zapamatování do vybavování
3. Vybavování - aktivizace minulé zkušenosti obnovování minulého - zážitku, vjemu, děje oživené stopy v našem vědomí
Stupně vybavování : Znovupoznání Vzpomínání Reprodukce
Znovupoznání vědomí minulého prožívání vzniká pouze při opakovaném působení původních podnětů Při četbě knihy můžeme po několika stránkách zjistit, že jsem již četli.
Vzpomínání (rozpomínání) zážitky se vybavují do vědomí bez přímého působení podnětů, které je vyvolaly, ale pomocí jiných zážitků – připomínání Reprodukce zapamatované a vybavené se shoduje
Hermann Ebbinghaus (1850–1909) německý psycholog a filozof vytvořil křivku zapomínání
- nejrychleji zapomínáme v prvních minutách, hodinách, dnech Zapomínání - nejsme schopni si v paměti uchovat, co bylo zapamatováno - nejrychleji zapomínáme v prvních minutách, hodinách, dnech
- má kladný význam zapomeneme nepříjemné zážitky - má i negativní význam zapomeneme potřebné vědomosti, návyky
Křivka zapomínání
Druhy paměti Dle časového trvání Dle způsobu, jakým se myšlenkové operace účastní na pamatování a vybavování Dle rychlosti a obtížnosti zapamatování určitého druhu podnětů Dle úmyslu (záměru)
zapamatování informací, které budeme potřebovat delší dobu Dle časového trvání a) krátkodobá několik minut, hodin (úkol je splněn a dále informaci nepotřebujeme) b) dlouhodobá zapamatování informací, které budeme potřebovat delší dobu
mnohonásobné opakování bez pochopení Dle způsobu, jakým se myšlenkové operace účastní na pamatování a vybavování a) mechanická mnohonásobné opakování bez pochopení (zapamatované a vybavované se shoduje) b) logická logické zapamatování pochopení vzájemných souvislostí, příčin
Dle rychlosti a obtížnosti zapamatování určitého druhu podnětů 1. Názorná souvisí s představivostí – zraková - sluchová - pohybová - čichová
2. Slovně – logická logická souvislost - to co je vyjádřeno slovy uplatňuje se II. signální soustava 3. Emocionální uchování citů většinou v pozměněné podobě
Použitá literatura a zdroje Štefanovič, Jozef; Greisinger, Jaroslav. Psychologie. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1985. Gillernová, Ilona; Malotínová Miriam. Psychologie pro střední školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1992. Štefanovič, Jozef. Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. 1.vyd. Bratislava: SPN, 1974.
http://zpameti.cz/pamet/ http://cs.wikipedia.org/wiki/HermannEbbinghaus http://www.novinky.cz/zena/zdravi/291445-jak-na-vecne-zapominani.html