Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808.
PAMĚŤ.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_PSYPS12960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Škodlivé faktory v těhotenství III.část Anotace: Prezentace je závěrečnou částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Poukazuje na fyzikální a psychosociální.
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Škodlivé faktory v těhotenství II.část. Anotace: Prezentace je další částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Jsou zde uvedeny základní škodlivé.
Škodlivé faktory v těhotenství Anotace: Prezentace je I. částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Zaměřuje se pouze na chemické faktory. Zaměřuje.
Představy Představy Anotace: Výukový materiál obsahuje vysvětlení vzniku představ, druhy představ. Je určen pro učitele středních škol jako druhy představ.
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rozhodování jako manažerská funkce
Fantazie Anotace: Prezentace navazuje na výukový materiál –
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie učení.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť a soustředění.
Pedagogická psychologie
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pozornost a paměť, představivost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k Paměť Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k tématu PAMĚŤ. V prezentaci jsou přehledně uvedeny fáze paměti a druhy paměti. Klíčová slova: paměť, zapamatování, uchování, vybavování, vzpomínání, znovupoznání Cílová skupina: žáci středních škol Název: Paměť Jméno autora: Monika Arsenjevová Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Vytvořeno: 1.pololetí školního roku 2013/2014

Vypracovala: Monika Arsenjevová Paměť Vypracovala: Monika Arsenjevová

Psychický proces odrazu minulého prožívání a chování ve vědomí člověka Soubor psychických vlastností umožňující vytvářet individuální zkušenost

Fáze paměti 1. Zapamatování 2. Uchování 3. Vybavování

1. Zapamatování – vštípení vstup do paměti podstatou je vytvoření stop složité biochemické procesy v nervových buňkách mozkové kůry opakované působení zvyšuje účinnost

2. Uchování v paměti od zapamatování do vybavování

3. Vybavování - aktivizace minulé zkušenosti obnovování minulého - zážitku, vjemu, děje oživené stopy v našem vědomí

Stupně vybavování : Znovupoznání Vzpomínání Reprodukce

Znovupoznání vědomí minulého prožívání vzniká pouze při opakovaném působení původních podnětů Při četbě knihy můžeme po několika stránkách zjistit, že jsem již četli.

Vzpomínání (rozpomínání) zážitky se vybavují do vědomí bez přímého působení podnětů, které je vyvolaly, ale pomocí jiných zážitků – připomínání Reprodukce zapamatované a vybavené se shoduje

Hermann Ebbinghaus (1850–1909) německý psycholog a filozof vytvořil křivku zapomínání

- nejrychleji zapomínáme v prvních minutách, hodinách, dnech Zapomínání - nejsme schopni si v paměti uchovat, co bylo zapamatováno - nejrychleji zapomínáme v prvních minutách, hodinách, dnech

- má kladný význam zapomeneme nepříjemné zážitky - má i negativní význam zapomeneme potřebné vědomosti, návyky

Křivka zapomínání

Druhy paměti Dle časového trvání Dle způsobu, jakým se myšlenkové operace účastní na pamatování a vybavování Dle rychlosti a obtížnosti zapamatování určitého druhu podnětů Dle úmyslu (záměru)

zapamatování informací, které budeme potřebovat delší dobu Dle časového trvání a) krátkodobá několik minut, hodin (úkol je splněn a dále informaci nepotřebujeme) b) dlouhodobá zapamatování informací, které budeme potřebovat delší dobu

mnohonásobné opakování bez pochopení Dle způsobu, jakým se myšlenkové operace účastní na pamatování a vybavování a) mechanická mnohonásobné opakování bez pochopení (zapamatované a vybavované se shoduje) b) logická logické zapamatování pochopení vzájemných souvislostí, příčin

Dle rychlosti a obtížnosti zapamatování určitého druhu podnětů 1. Názorná souvisí s představivostí – zraková - sluchová - pohybová - čichová

2. Slovně – logická logická souvislost - to co je vyjádřeno slovy uplatňuje se II. signální soustava 3. Emocionální uchování citů většinou v pozměněné podobě

Použitá literatura a zdroje Štefanovič, Jozef; Greisinger, Jaroslav. Psychologie. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1985. Gillernová, Ilona; Malotínová Miriam. Psychologie pro střední školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1992. Štefanovič, Jozef. Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. 1.vyd. Bratislava: SPN, 1974.

http://zpameti.cz/pamet/ http://cs.wikipedia.org/wiki/HermannEbbinghaus http://www.novinky.cz/zena/zdravi/291445-jak-na-vecne-zapominani.html