Spojování podniků a funkce Komise na vnitřím trhu EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Vnímání označení CE ze strany Hospodářské komory ČR František Holec viceprezident Hospodářské komory České republiky Seminář Označení CE vám otevře evropský.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Nová pravidla veřejné podpory
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
Vybrané metody analýzy
Základy marketingu šestá přednáška
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
1 Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008 Úloha ekonomické analýzy při stanovení výše náhrady škody Daniel Donath* Generální.
Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost evropského/českého průmyslu.
Analýza konkurence.
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Soutěžní právo.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Očekávaný vývoj trhu s elektřinou v kontinentální Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Management - Organizování
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
Právo hospodářské soutěže
ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ Seminář
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
TRH (tržní mechanismus)
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Soutěžní ekonomie Horizontální dohody a kartely, ne-horizontální fúze
Marketingový plán podniku
Digitální učební materiál
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Vítejte na marketingu.
Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací Katedra práva
Marketingové strategie
Vývoj trhu s elektřinou v ČR versus působení velkých hráčů
Výsledková evaluace specifických cílů 2.1 a 2.2 OP PIK
Transkript prezentace:

Spojování podniků a funkce Komise na vnitřím trhu EU Seminář 2017

Racionální důvody pro spojování podniků Úspory nákladů: synergie v řízení investic, Náklady na výzkum a vývoj Organizace výrobních procesů Výrobní náklady Na marketing a reklamu dalších činnostech

Racionální důvody pro spojování podniků Restrukturalizace firem Vyšší stupeň specializace činností (souvisí s racionalizací), lepší využití stávajících kapacit přístup na nové trhy a k novým technologiím, úspory při realizaci výzkumu a vývoje, Velký podnik - lepší vyjednávací pozice (např. při jednání s dodavateli, bankou)

Protitržní následky spojení Růst tržní moci v důsledku koncentrace a likvidace konkurence Spojení zvyšují pravděpodobnost kartelu Spojení umožní zvýšit ceny, jsou-li překážky vstupu dostatečně veliké

Jsou spojení podniků prospěšná ? Nelze jednoznačně tvrdit, že fúze a jiná spojení jsou obecně prospěšná, resp. jaký je dopad fúzí jako celek na blahobyt trhu (spotřebitele). Čím delší je období po realizaci spojení, tím méně prospěšné se jeví. Akcionáři firmy, která je kupovaná, ziskávají (je to bonus za to, aby souhlasili s odkupem), proto může být hodnocení fúze krátkodobě pozitivní.

Úkol komise při přezkoumávání spojení podniků Nařízení Rady EU 139/2004 inovace postupů při zkoumání dopadu spojení na trh zavedení testu SIEC – test zásadního narušení účinné hospodářské soutěže („significant impediment of effective competition”) Analýza toho, co by se stalo s cenami, výstupy a dalšími důležitými rysy oligopolního trhu Komplexní úprava v sekundárním právu navazují další právní akty Evropské komise

CO JE TO TEST ZÁSADNÍHO NARUŠENÍ ÚČINNÉ HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE (SIEC) SIEC vychází z předchozího testu dominance (používaného do r. 2004) – kritérium možného zneužití dominantního postavení je stále rozhodující V případě ohrožení musí účastníci spojení podat dostatečné důkazy o tom, že zvýšení efektivnosti vyvolané spojením Zvýhodní spotřebitele Je hlavním důvodem realizace spojení Zvýhodnění bude prokazatelné Komise se zaměřuje na detailní šetření trhu

PROTISOUTĚŽNÍ ÚČINEK SPOJENÍ A JEHO TYPY Komise zkoumá změnu budoucích podmínek hospodářské soutěže, již spojení vytvoří. Pokud nezjistí citelné překážky pro fungující hospodářskou soutěž, potom by spojení mělo být schváleno Je možno rozlišovat mezi třemi typy fúzí horizontální fúze vertikální fúze konglomerátní fúze

a) horizontální fúze pravidla Komise EU pro horizontální spojení (2004) V případě horizontálních spojení jsou dotyčné podniky skutečnými nebo potenciálními soutěžiteli na stejném relevantním trhu Pravidla definují dva hlavní druhy protisoutěžního účinku –nekoordinovaný a koordinovaný 1. Nekoordinovaný účinek (jednostranný účinek) Odstranění významných konkurenčních tlaků na zúčastněné podniky, které v důsledku spojení zvýší svoji tržní sílu, aniž by se domlouvaly na koordinovaném chování s konkurenty

a) horizontální fúze (2) Koordinovaný účinek změna povahy hospodářské soutěže tak, že firmy, které dříve nekoordinovaly své chování, jej budou s mnohem větší pravděpodobností koordinovat – např. zvyšovat ceny nebo jinak narušovat účinnou hospodářskou soutěž. Fúze může rovněž usnadňovat, stabilizovat či zintenzivňovat koordinaci chování podniků, které tak činily již před spojením

Horizontální fúze - koordinované účinky Možné cíle koordinace zahrnují zejména zvýšení ceny nad úrovní konkurence, omezení výroby, rozdělování nebo nasměrování trhu Koordinace je pravděpodobnější na trzích, kde je relativně snadné dosáhnout společného dorozumění o podmínkách koordinace.

b) Vertikální fúze Pravidla pro jiná než horizontální spojení (2008). Vertikální fúze zahrnují společnosti působící na různých stupních dodavatelského řetězce, např. výrobce určitého produktu (stojící výše v řetězci) se spojí s jedním ze svých distributorů (stojícím níže v řetězci) Jako negativní vliv na hospodářskou soutěž můžeme považovat Přístup existujících nebo potenciálních konkurentů k dodávkám nebo na trh je ztížen nebo zanikne v důsledku fúze → snížení schopnosti nebo motivace těchto podniků soutěžit. Nekoordinované účinky – uzavření trhu pro nové konkurenty koordinovaný účinek (stejné podmínky jako v případě horizontálních spojení

Nekordinované účinky vertikální fúze Nekoordinované účinky: Uzavření trhu může konkurenty odradit od vstupu nebo rozšíření účasti nebo urychlit jejich odchod → je dostačující, že konkurenti jsou znevýhodněni, a tudíž konkurují s nižším účinkem omezení zákazníků - fúze může omezit konkurenty ve vztahu k vyšším stupňům řetězce omezením jejich přístupu k potřebné zákaznické základně

c) Konglomerátní fúze Konglomerátní fúze Fúze mezi podniky ve vztahu, který není ani horizontální (výrobce- výrobce) ani vertikální (výrobce- distributor) Obvykle jde o fúze mezi podniky, působícími na úzce propojených trzích Např. fúze zahrnující výrobce automobilů a dodavatele náhradních dílů (popř. nebo autodoplňků výrobků, spadajících do téhož výrobkového rámce) Ve většině případů okolnosti konglomerátních fúzí nevedou k problémům v oblasti hospodářské soutěže Možné protisoutěžní účinky: Nekoordinovaný účinek – uzavření pro nové konkurenty Koordinovaný účinek

Praxe přezkumu spojení Od roku 1990 (vstup nařízení v platnost) více než 5000 kontrol notifikovaných spojení stoupá 131 oznámení v roce 1996 249 v roce 2004 většina žádostí skončila udělením povolení Komise zakázala pouze 24 spojení (od roku 2004 pouze 6) Spojení Aérospatiale-Alenia a de Havilland, 1991 spojení Boeing a McDonnell Douglas, povoleno 1997 za podmínky, že Boeing splní určité závazky

KONEC PREZENTACE