Šikana.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

ŠIKANA Mgr. Jan Žufníček.
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
ŠIKANA.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Domácí násilí „Domácí násilí je nejrozšířenější, nejvíce podceňované, nejméně kontrolovatelné.“
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Školní násilí Agresivita Šikana.
VY_32_INOVACE_VkZ Druhy a formy násilí
Domácí násilí.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
VY_32_INOVACE_VkZ.6.01-Šikana-prezentace
ŠIKANA I Pavlína Janošová Psychologický ústav AV ČR Praha
Emoce ve sportu Agresivita
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Šikana Zdroj: .
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Školní program proti šikanování
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Alternativní a augmentativní komunikace
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Agrese a agresivita.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální patologie SCPT SCPA
KYBERŠIKANA. Co je kyberšikana? Kyberšikana je šikanování jiné osoby (ubližování, ztrapňování, obtěžování, ohrožování, zastrašování) s využitím internetu,
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Problematika šikany z pohledu etopeda v zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy Mgr. Miroslava Florianová Konference k primární prevenci sociálně.
Krizové situace : šikanování VY_32_INOVACE_7_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_ŠIKANOVÁNÍ Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová ŠIKANOVÁNÍ vyhrožování rvačky vymáhání peněz.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Syndrom týraného dítěte Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová NÁSILÍ sprejerství agresivita domácí násilí sportovní násilí.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu.
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Sociálně aktivizační služby pro osoby se zdravotním postižením a seniory
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Číslo v digitálním archivu školy
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
O agresi Mgr. Denisa Denglerová
Školní program proti šikanování
seminář Teorie a metodiky výchovy
Sociální práce s rodinou 12
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Šikana

Definice: Říčan (dle Hartl,Hartlová) : Tělesné, psychické, nebo kombinované ponižování, případně týrání jedinců jinými. Nejčastěji ve vrstevnických skupinách. Kolář: Jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně týrá a zotročuje spolužáka či spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci Úzká hranice mezi škádlením a šikanou  znaky šikany: záměr, nepoměr sil, samoúčelnost, opakování, oběť prožívá nepříjemně Škola, sportovní klub, armáda, pracoviště, rodina…

Stadia Zrod ostrakismu Fyzická agrese a přitvrzování manipulace - neoblíbenec, vyloučení ze skupiny, mírná forma, legrácky Fyzická agrese a přitvrzování manipulace - „ventil“, přitvrzuje se, dál záleží na postoji třídy k šikaně Vytvoření jádra - Vznik „úderného jádra, spolupráce, Většina přijímá normy - Přijaty normy agresorů, těžko se brání, šikanují i mírní žáci Totalita-absolutní šikana - Otroci x otrokáři, systematické šikanování, ztratil se pocit viny

Dělení šikany Přímé a nepřímé Verbální a fyzické Aktivní a pasivní Různé formy šikany Verbální šikanování Fyzické šikanování Sociální manipulace Útoky na majetek Psychická manipulace

Verbální šikana  Fyzická šikana  Sociální manipulace Mluvená, psaná, možnost anonymity Př: vyhrožování (násilím, po telefonu), vysmívání se, nadávání, urážení rodičů, zesměšňování… Fyzická šikana  Nejnebezpečnější, ohrožení zdraví, Př: kopání, fackování, svlékání, pořezání, bodnutí kružítkem… Sociální manipulace Negativní zacházení s jedincem uvnitř určité sociální skupiny – okrajová pozice a podřízenost agresorům Př: nezdravení a ignorace, oběť musí odevzdat peníze, svačinu, čistit boty, jíst z podlahy…

Psychická manipulace  Útoky na majetek  Manipulace s věcmi oběti, často k nim má citový vztah Př: braní peněz, sešitů, trhání oblečení…. Psychická manipulace  Duševní síly oběti jsou zlomeny a stává se závislá na agresorovi. Vyhledává jeho přítomnost. Plní jeho příkazy. Není schopen kritického zhodnocení situace a šikanu bere jako součást a nebrání se.

Agresoři Profil agresora (Vaníčková) Tělesná zdatnost Touha dominovat a ovládat druhé Uspokojení z moci nad druhými Sebejistota, impulzivita Bezohledné prosazování se Zkušenost s tělesnými tresty Egoismus Strach z ohrožení sebepojetí Krutost Kázeňské přestupky

Agresoři Kolář: Typ: hrubý, primitivní, impulzivní Typ: velmi slušný, kultivovaný „Srandista“ Motivy: Touha po moci Radost z utrpení oběti Upoutání pozornosti Zabíjení nudy Motiv Mengeleho Žárlivost Vykonání něčeho velkého

Oběti Neexistuje univerzální typ oběti Téměř každá skupina si někoho najde, možno i nahodilý výběr Slabší a odlišní jedinci Slabí x silní x deviantní (Kolář) Profil oběti (Vaníčková) Handicap Nedostatek sociálních dovedností Bázlivost Pasivita, sensitivita Nezájem o dětské hry Nízká obliba ve skupině Obava ze selhání Vyhýbání se konfliktnímu řešení Odlišnost