Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník 2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura (DUM 17) Komunikační a slohová výchova, Jazyková výchova Téma – název učebního materiálu Souhlásky I. Anotace interaktivní prezentace určená pro první hodiny učiva „tvrdé a měkké souhlásky“ žáci postupně sami objeví řady tvrdých, měkkých a obojetných souhlásek zároveň také na příkladech zjistí pravidla pravopisu i, í-y, ý po měkkých a tvrdých souhláskách
SOUHLÁSKY I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislava Junková.
HLÁSKY a e i o u y á é í ó ú ů ý ou au b c č d ď f g h ch j k l Zopakujme si, co jsme se již dříve naučili: a e i o u y KRÁTKÉ SAMOHLÁSKY á é í ó ú ů ý DLOUHÉ ou au DVOJHLÁSKY b c č d ď f g h ch j k l m n ň p r ř s š t ť v z ž SOUHLÁSKY
do několika skupin můžeme rozdělit i Všimněte si! SOUHLÁSKY
Co mají společné tyto souhlásky?: Doplňte vhodně slova do vět: Píseň „Kde domov můj“ je h ymna. O lišce se říká, že je ch ytrá. Citrónová šťáva je k yselá. Udici potřebuje r ybář. Rybáři sedí tiše u vo d y. Hudební skladatel musí znát no t y. V lese trháme sladké mali n y.
y ý h ch k r d t n SOUHLÁSKY TVRDÉ Po souhláskách píšeme nebo jsou to tedy SOUHLÁSKY TVRDÉ
Co mají společné tyto souhlásky? Doplňte vhodně slova do vět: Ke stolu patří ž idle. Na jehličnatých stromech jsou š išky. Umyté ruce jsou č isté. Autobus řídí ř idič. V kuchyni nesmí chybět c ibule. V zimě se na stromech třpytí j inovatka.
i í ž š č ř c j SOUHLÁSKY MĚKKÉ Po souhláskách píšeme nebo jsou to tedy SOUHLÁSKY MĚKKÉ
Co si také pamatujeme z 1. třídy: Že prý správná čeština u písmenek začíná. Tvrdé nebo měkké i umí dělat zázraky.
píšeme: t i n i d i vyslovujeme: ťi ňi ďi
i í di ti ni ď ť ň změkčuje, Samohláska nebo ve skupinách písmena d, t, n čteme je tedy jako: di ti ni změkčuje, ď ť ň
i í ž š č ř c j ď ť ň SOUHLÁSKY MĚKKÉ Po souhláskách píšeme nebo jsou to tedy SOUHLÁSKY MĚKKÉ další měkké souhlásky jsou tedy také:
TVRDÉ h ch k r d t n MĚKKÉ ž š č ř c j ď ť ň Zopakujme si, co jsme se dnes naučili: SOUHLÁSKY b c č d ď f g h ch j k l m n ň p r ř s š t ť v z ž TVRDÉ h ch k r d t n MĚKKÉ ž š č ř c j ď ť ň A co zbývající souhlásky? Pozorujte!
b yl doma b il kladivem f yzika f ičí l yže l íže m ýt ruce m ít jedničky p yl v květu p il vodu s írově žlutá s ýrový pokrm v ila na náměstí v yla na měsíc z ívá o ývá se z
y ý i í SOUHLÁSKY OBOJETNÉ po těchto souhláskách píšeme někdy ale i Co jste zjistili? po těchto souhláskách píšeme někdy ale i píšeme obojí i í y ý jsou to tedy Pravidla psaní se naučíme ve 3. třídě-těšte se! y ý i í SOUHLÁSKY OBOJETNÉ
TVRDÉ h ch k r d t n MĚKKÉ ž š č ř c j ď ť ň OBOJETNÉ b f l m p s v z Můžeme si doplnit: SOUHLÁSKY b c č d ď f h ch j k l m n ň p r ř s š t ť v z ž TVRDÉ h ch k r d t n MĚKKÉ ž š č ř c j ď ť ň OBOJETNÉ b f l m p s v z
y ý i í Zatím se pořádně naučíme: Měkké, tvrdé slabiky, zná malý i veliký. HY CHY KY RY DY TY NY, jsou jak bicí hodiny. y ý Jemně, měkce pak nám zní ŽI ŠI ČI ŘI CI JI DI TI NI. Co však s těmi ostatními? Pomůže nám někdo jiný? i í
…a ve 3. třídě: Když chceš umět správně psát v obojetných slabikách, tak se musíš naučit, kde tvrdé Y použít. BE FE LE ME PE SE VE Z na ty dáme pozor dnes. Kde tvrdé Y použít musíme se naučit.
ZDROJE: http://www.gify.nou.cz/SKOLA.htm http://vitecek.webgarden.cz/cesky-jazyk http://www.detskestranky.cz/clanek/1838-basnicka_o_slabikach.htm http://office.microsoft.com/en-us/ http://www.seznam.czwww.celysvet.cz/dalsi_smajliky_0.php?str=2510&page=3 http://www.gify.nou.cz/lid_kovar.htm http://www.gify.nou.cz/r_mraky.htm http://www.gify.nou.cz/deti1.htm http://www.gify.nou.cz/r_wc.htm http://www.gify.nou.cz/lid_skola.htm http://www.gify.nou.cz/r_jidlo.htm http://www.gify.nou.cz/z_pes1.htm http://www.gify.nou.cz/r_telefon.htm http://www.gify.nou.cz/deti4.htm