Metabolické děje I. – buněčné dýchání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Advertisements

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_06C_14_Regulace.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny I. - Struktura DNA Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/15 Šablona: III/2 Inovace.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
M ETABOLICKÉ DĚJE Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Energetická hodnota potravin (EH)
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Fylogeneze pohybu živočichů- test
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výživa a hygiena potravin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Činnost nervové soustavy
Metabolické přeměny sacharidů – glykolýza
Stavba buňky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Metabolismus sacharidů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Β-oxidace VMK.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_06C_15_Metabolismus.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Glykolýza Glukoneogeneze
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fotosyntéza.
Autor: Mgr. Simona Komárková
Cukry (sacharidy).
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název prezentace (DUMu):
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obecná a anorganická chemie
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
Citrátový cyklus a Dýchací řetězec
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
FERMENTACE (KVAŠENÍ) Petra Hiklová.
Autor: Mgr.Petr Procházka
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jejich příprava a reaktivita
Získávání energie pro život
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metabolické děje I. – buněčné dýchání Autor: Mgr.Procházka Petr

práce s prezentací doplněná výkladem Tematický okruh Obecná biologie Anotace 1. ročník, obor Ekonomické lyceum a Technické lyceum, předmět Biologie, Metabolismus – úvod do metabolických dějů, buněčné dýchání – prezentace poskytuje vstupní informace k metabolickým dějům + popis buněčného dýchání Metodický pokyn práce s prezentací doplněná výkladem Druh materiálu prezentace Datum tvorby 2.12.2012 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Pk1_9 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

= soubor chemických reakcí a s nimi spojených energetických přeměn Metabolismus   = soubor chemických reakcí a s nimi spojených energetických přeměn anabolismus – syntéza složitějších látek za spotřeby energie b) katabolismus – štěpení složitějších látek na jednodušší, energie se uvolňuje jednotlivé metabolické reakce na sebe navazují prostřednictvím meziproduktů vznikají řetězce či cykly enzymaticky řízených reakcí tzv. metabolické dráhy např. glukóza se v metabolické dráze při alkoholovém kvašení postupně mění na alkohol a oxid uhličitý glukóza → (E1) M1 → (E2) M2 → (E3) M3………….. → ethanol + CO2 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

enzymy umožňující jednotlivé reakce fungují jako katalyzátory reakcí   enzymy umožňující jednotlivé reakce fungují jako katalyzátory reakcí tyto reakce jsou velmi specifické = působí jen na určitý substrát prostorové uspořádání stavby enzymů umožňuje vázat se specificky na určitý substrát substrát se ve vazném místě přemění na produkt = princip zámku a klíče E + S = ES = E + P http://science.howstuffworks.com/life/cellular-microscopic/cell2.htm EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

ATP- základní metabolická energetická sloučenina   univerzální pohotovostní zdroj energie = ATP (adenosintrifosfát), sloučenina o vysoké energii   ATP → ADP + P + E (asi 50kJ) - adenin (cyklická dusíkatá sloučenina) + ribóza (pětiuhlíkatý cukr) + fosfát (zbytek kys.fosforečné) každá buňka si musí ATP vytvářet sama tzv.fosforylací → ATP neprochází cytoplazmatickou membránou ADP + P + E ↔ ATP + H2O EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Adenosintrifosfát - ATP http://textbookofbacteriology.net/metabolism.html EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

glykolýza + Krebsův cyklus + dýchací řetězec = buněčné dýchání katabolický děj, zahajuje odbourávání glukózy probíhá v cytoplazmě, anaerobní děj, uvolňuje se při ní energie glukóza je postupně přeměněna na pyruvát (kyselinu pyrohroznovou) s energetickým ziskem 2ATP navazuje: (dle druhu organismu, způsobu života) - alkoholové kvašení = fermentace – z pyruvátu vzniká etanol (kvasinky), anaerobní děj - mléčné kvašení – z pyruvátu vzniká kyselina mléčná (svalové buňky, bakterie), anaerobní děj EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Krebsův cyklus = cyklus kyseliny citrónové   - navazuje na glykolýzu, aerobní děj, probíhá v mitochondriích - pyruvát do něj vstupuje přeměněn na acetylkoenzym A - dochází zde k odnímání vodíků (dehydrogenace) a odbourávání na oxid uhličitý Obecně: Centrální role Krebsova spojitost všech metabolických procesů, setkává se zde aerobní štěpení všech živin klíčová úloha acetylkoenzymu A – vzniká štěpením všech živin, vstupuje do Krebsova cyklu na který navazuje dýchací řetězec – zisk energie EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

- probíhá na vnitřní membráně mitochondriálních krist Dýchací řetězec   - probíhá na vnitřní membráně mitochondriálních krist vodíky odebrané v  Krebsově cyklu jsou oxidovány vzdušným kyslíkem na tzv.metabolickou vodu → přitom se uvolňuje velké množství energie ukládané do molekul ATP = oxidativní fosforylace zisk z 1 molekuly glukózy = 36 ATP Glykolýza + Krebsův cyklus + dýchací řetězec = buněčné dýchání C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O + energie EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Použité zdroje HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie v kostce 1 Použité zdroje HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie v kostce 1. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, ISBN 80-7200-059-4 JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1998, ISBN 80-7182-050-4 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154