Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Geometrická tělesa Matematika a její aplikace (matematika pro 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Způsoby zápisu algoritmů
Algoritmizace - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 07 Vytýkání I
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Dělení se zbytkem VY_32_INOVACE_54_Deleni_se_zbytkem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kritéria dělitelnosti
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_23_Nasobeni_10_100_1000
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Závislost elektrického odporu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Martina Dostálová
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2634 "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (DUM) Sada: VY_32_INOVACE_08_02_01 DUM: 10 Datum ověření ve výuce: 13.12.2012 Ročník: 6. Jméno autora: Jan Klimeš Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematická oblast: Dělitelnost Vzdělávací obor: Matematika Téma: Dělitelnost – společný násobek

ANOTACE dělitelnost, násobek, společný násobek, slovní úlohy Škola: Podrobnější popis, co je cílem a obsahem: Procvičení schopnost využití znalosti násobků a dělitelůa jejich aplikace ve slovních úlohách Konkrétně: Společný násobek a dělitel dvou a více čísel, uplatnění znalostí ve slovních úlohách Způsob využití: Vyučující zopakuje rozdíl mezi dělitelem a násobkem, připomene některé základní znaky dělitelnosti (2, 3 a 5), následně předvede základní postupy řešení na typických úlohách. Poté žáci obdrží zadání dalších podobných příkladů a společně nebo samostatně je řeší. Správné řešení lze poté vysvětlit za využití interaktivní tabule nebo projektoru. Čas: Vyučovací hodina (lze upravit dle vyspělosti žáků) Očekávané výstupy: Žáci jsou schopni aplikovat znalost pojmu poměr při řešení slovních úloh Druh výukového zdroje: Výukový software a interaktivní tabule Klíčová slova: dělitelnost, násobek, společný násobek, slovní úlohy Škola: Základní škola Brno, Tuháčkova 25, příspěvková organizace

Slovní úlohy na společný násobek Vzorové řešení + příklady k řešení Dělitelnost Slovní úlohy na společný násobek Vzorové řešení + příklady k řešení

Základní pojmy NÁSOBEK…číslo vznikne násobením daného čísla libovolným přirozeným číslem (např. 35 je násobkem čísla 7) SPOLEČNÝ NÁSOBEK více čísel je násobkem každého z daných čísel (např. společným násobkem čísel 12 a 15 je číslo 60)

Vzorový příklad č.1 Řešení Z konečné vyjíždějí zároveň autobusy linky číslo 41 a 71 v 6 hodin ráno. Linka číslo 41 má interval 21 minut a linka číslo 71 28 minut. Za jak dlouho vyjedou opět současně? V kolik hodin to bude? Řešení Odjezdy busu č.41(doba od 6:00) 0, 21, 42, 63, 84, 105, 126, 147… Odjezdy busu č.71(doba od 6:00) 0, 14, 28, 42, 56, 70, 84, 98, 112, 126, 140… Společný odjezd budou mít opět za 84 minut, což je v 7:24 41 – 6:00,6:21,6:42,7:03,7:24,7:45 71 – 6:00,6:28, 6:56, 7:24,7:52

K řešení tohoto příkladu můžeme také použít postup pro hledání nejmenšího společného násobku dvou čísel pomocí rozkladu čísla na prvočinitele. Najdi nejmenší společný násobek čísel 21 a 28. 21 = 3 ∙ 7 28 = 2 ∙ 2 ∙ 7 n (21;14) = 3 ∙ 7 ∙ 2 ∙ 2= 84 Nejmenším společným násobkem čísel 21 a 28 je číslo 84.

Vzorový příklad č.2 Řešení Mažoretky musí sestavit družstvo, které bude nastupovat ve 4-stupech, 5-ti stupech i v 6-ti stupech. Jaký je nejmenší možný počet mažoretek? Řešení 1. Zápis: 1.prkno. . . 180 cm 2.prkno. . . 120 cm 3.prkno. . . 300 cm délka police…x cm 2. Výpočet: délka police musí být dělitelem délky každé police D180 = 1,2,3,4,5,6,9,10,18,20,30,60,180 D120 = 1,2,3,4,5,6,10,20,30,40,60,120 D300 = 1,2,3,4,5,6,10,15,20,25,30,50,60,75,100,150,300 největší společný dělitel je číslo 60…to je délka police počet polic: 1.prkno..180 = 3∙60 2.prkno..120 = 2∙60 3.prkno..300 = 5∙60 3. Odpověď: Kutil Tim může vyrobit 10 polic dlouhých 60 cm.

Příklady k řešení Kolik cvičenců musí být nejméně v jednom družstvu, aby mohli sestavit skupinky po 5, 6, 10 a 12 cvičencích? Tramvaj číslo 6 jezdí v pravidelných intervalech po 6-ti minutách z konečné v Bohunicích. Ze stejné konečné vyjíždí tramvaj číslo 8 v pravidelných 8-mi minutových intervalech. Kolikrát budou vyjíždět současně mezi 6:00 a 8:00, pokud zároveň vyjedou v 6:00? Najdi všechna přirozená čísla menší než 100, která po dělení 9-ti i 15-ti dávají zbytek 7. Žáci 3.A hráli v tělocviku hru molekuly. Když vytvořily molekuly po 2,3,4,6 i 8-mi prvcích, nikdo nezůstal navíc. Kolik žáků 3.A necvičilo, když víme, že 3.A má 27 žáků?

Řešení Kolik cvičenců musí být nejméně v jednom družstvu, aby mohli sestavit skupinky po 5, 6, 10 a 12 cvičencích? Hledáme n(5;6;10;12) = 60 Tramvaj číslo 6 jezdí v pravidelných intervalech po 6-ti minutách z konečné v Bohunicích. Ze stejné konečné vyjíždí tramvaj číslo 8 v pravidelných 8-mi minutových intervalech. Kolikrát budou vyjíždět současně mezi 6:00 a 8:00, pokud zároveň vyjedou v 6:00? Zároveň vyjíždí jednou za 24 minut (spol. násobek 8 a 6) …6:00;6:24;6:48;7:12;7:36 a 8:00…6 krát Najdi všechna přirozená čísla menší než 100, která po dělení 9-ti i 15-ti dávají zbytek 7. společné násobky 9-ti a 15-ti jsou 45 a 90. Aby vyšel zbytek 7, musíme přičíst 7 ke společnému násobku. Hledaná čísla jsou 52 a 97. Žáci 3.A hráli v tělocviku hru molekuly. Když vytvořily molekuly po 2,3,4,6 i 8-mi prvcích, nikdo nezůstal navíc. Kolik je ve 3.A žáků? Hledáme společný násobek čísel 2,3,4,6 a 8. Je to 24,48,72,96… Počet cvičících žáků je určitě menší než 27. Proto je zřejmé, že ve 3.A je 24 cvičících žáků a 3 necvičí.