NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Advertisements

PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_06
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Vývoj českého pravopisu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VÝVOJ SPISOVNÉ ČEŠTINY
Obecné výklady o českém jazyce
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace.
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_05 Název materiálu Čeština.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Historický vývoj č eského jazyka. Praslovanština Společný jazyk Slovanů (2000 př. Kr.- 6. stol. n. l. ) Pouze mluvená podoba, považován za pradialekt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Počátky písemnictví na našem území
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
Konstantin a Metoděj a jejich vliv na lingvistiku
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
TEMA: Grafická stránka jazyka
Jazykověda a její disciplíny
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Obecné poučení o jazyce
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
2. Fáze Národního obrození
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
TÉMA: Počítačové systémy
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Vývoj českého jazyka

Vývoj českého jazyka Úkol: 1) Dovedeš zařadit český jazyk podle původu? 2) Je čeština živým jazykem? Blíže vysvětli. 3) Proč je český jazyk jazykem flexivním?

klíč 1) západoslovanský jazyk slovanský jazyk indoevropská jazyková rodina 2) živým (neustále se vyvíjí) 3) ohebný (ohýbání pomocí koncovek)

Praslovanština = společný jazyk Slovanů (2000 př.n.l. – 600 n.l.) Staroslověnština – nejstarší kulturní jazyk Slovanů (10. a 11.stol.) základem bulharsko-makedonské nářečí (Konstantin a Metoděj) písmo hlaholice (později cyrilice) Český jazyk se ze staroslověnštiny nevyvinul.

Historický vývoj češtiny Čeština se vytvořila z pračeštiny (od 10. stol.- konec 12. stol.) Období rané češtiny (pol. 12. stol. do konce 13. stol.) první české písemné památky: bohemika (česká jména v cizojazyčném textu), glosy (české překlady slov a frází vepsané do cizojazyčného textu), přípisky (záznamy v češtině, které se neváží k cizojazyčnému textu)

Doba Karlova( 14. stol.) - čeština proniká do literárních žánrů, úřední řeč Čeština doby husitské (15. století) Jan Hus – úprava pravopisu, obohacování slovní zásoby, péče o výslovnost Období humanismu (16. – poč.17.stol.) - vznik mluvnic - vzor spisovné češtiny Bible kralická

Pobělohorská doba (17.-18.stol.) vliv rekatolizace a germanizace tzv. brusiči jazyka (snaha zabránit cizím vlivům) Čeština obrozenecká (konec 18.stol. a 1. pol. 19.stol.) - pravopis téměř v dnešní podobě vydávání literatury v češtině vytvořeno odborné české názvosloví, obohacení slovní zásoby (Josef Jungmann)

Čeština moderní - od 40. let 19. stol. rozvoj publicistiky a umělecké tvorby. - r. 1902 vydána první Pravidla českého pravopisu (Jan Gebauer) během 20. století pronikání obecné češtiny do spisovného jazyka

Vývojové tendence současného spisovného jazyka Současná čeština = jazyk posledních 50ti let, vliv nespisovné obecné češtiny Znaky vývoje současné češtiny: demokratizace – vlivem vzdělání růst jazykové úrovně uživatelů integrace (sjednocování) - vlivem médií stírání nářečních rozdílů diferenciace – vydělení se publicistického a administrativního stylu od stylu odborného

intelektualizace (racionalizace) – přesnost, výstižnost vyjadřování terminologizace – rostoucí počet termínů v jazyce determinologizace – odborné termíny přechází do slovní zásoby neodborníků

Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: praslovanština, staroslověnština, pračeština, moderní čeština. Obsahuje úkol,klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 30 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, úkol v materiálu je určen k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.

zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089-8380-7200041-1. DANUŠE MAŠKOVÁ. Český jazyk přehled středoškolského učiva. 2006. vyd. Třebíč: Petra Valenová, 2006. MATURITA. ISBN 80-9025571-5-1.