Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filozofie empirismu, racionalismu
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Název vzdělávacího materiálu Vypracoval: Ing. Jméno Příjmení, měsíc 2013 Název školy Obchodní akademie a Střední odborné učiliště Veselí nad Moravou Název.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství ve Francii
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Středověká filozofie PATRISTIKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Úvod do filozofie.
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Různé podmínky života na Zemi
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Revoluce ve Francii
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Novověká filozofie - Racionalismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Francouzský materialismus I
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Novověká filozofie Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit vývoj a základní problémy filozofického myšlení v rámci novověké filozofie. Datum tvorby 27. 9. 2013

Novověká filozofie Novověká filozofie součástí bouřlivého vývoje evropské kultury a civilizace od 17.st. Do počátku 19.st. Rozpad tradičního středověkého feudalismu Rozvoj přírodních věd – přírodovědecké zkoumání vzorem filozofického poznání Emancipace filozofie od náboženství Centrum člověk a příroda Nové chápání světa

Gnozeologický problém Který způsob poznání vede k pravdě? EMPIRISMUS Smyslové poznání (indukce) RACIONALISMUS Rozumové poznání (dedukce)

Empirismus Filozofický směr V protikladu k racionalismu Důraz na smyslové poznání Bezprostřední smyslová zkušenost Představitelé: John Locke George Berkeley David Hume

Francis Bacon ( 1561-1626) Anglický filozof, právník a státník Předchůdce empirismu Základem poznání je jedině zkušenost (empirie) Odpůrce předsudků, které ovlivňují naše poznání = idoly

Baconovy idoly 1 Idol rodu – vlastní lidské přirozenosti, mylné představy dané omezeností našich smyslů 2 Idol jeskyně – klamy vyvolané naší subjektivní povahou, výchovou a návyky 3 Idol trhu – klamy řečové komunikace (nepřesnost používání pojmů) 4 Idol divadla – klamy přijímané z tradice

John Locke (1632 – 1704) Anglický lékař právník a filozof Odmítá Descartesovo tvrzení o vrozených idejích „Nic není v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech“ Lidský rozum = nepopsaná deska (tabula rasa), která je popisována zkušeností Zkušenost ústí ke vzniku jednoduchých idejí z nichž rozum vytváří komplexní ideje Dílo: Esej o lidském rozumu

„Být znamená být vnímán“ George Berkeley ( 1685-1753) Irský teolog, misionář a filozof Snažil se obrátit lidi opět k bohu Věci existují pouze v procesu vnímání duchem (jiný způsob existence není) Solipsismus= představa, že existuje pouze vnímající osoba – tedy já sám (solus ipse) „Být znamená být vnímán“

David Hume (1711 – 1786) Skotský filozof a historik Senzualismus a agnoticismus Proces poznání je vázán na materiál, který pochází ze smyslové zkušenosti Smyslová zkušenost poskytuje buď dojmy (bezprostřední živé vjemy) nebo ideje ( myšlenky, představy) Proti objektivní existenci kauzality Proti náboženství Dílo: Zkoumání lidského rozumu

Racionalismus Významný gnozeologický směr V protikladu k empirismu Schopnost rozumu  předchází empiri a je vůči ní apriorní Svébytnost rozumového poznání Naše mysl je od počátku vybavená vrozenými idejemi a schopnostmi

René Descartes ( 1596-1650) Francouzský filozof a matematik Jeho filozofie a matematika  obrat v dějinách evropského myšlení Metodická skepse – pochybnosti o všem, co bylo dosud považováno za pravdivé a samozřejmé

„Cogito, ergo sum“ René Descartes (Myslím, tedy jsem.“) Jediné o čem nelze pochybovat, je to, že pochybuji  myslím Dualismus: myslící substance – subjekt a rozpoznatelná substance – nad tím stojí bůh (tvůrce a koordinátor spolupůsobení) Dílo: Rozprava o metodě „Cogito, ergo sum“ (Myslím, tedy jsem.“)

Baruch Spinoza ( 1632-1677) Nizozemský filozof Existuje pouze jediná substance. Která je vším, veškerým bytím = příroda/bůh 3 stupně poznání Smyslové, rozumové a intuitivní Dílo: Etika geometricky vyložená

Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) Německý filozof, matematik Bůh musí být bytostí rozumovou a vše co stvořil musí být srozumitelné a poznatelné rozumem Pluralistický ontologický systém Podstata světa = monády (monas = jednotka) Dílo: Monadologie

Otázky Čím je charakteristická novověká filozofie? Co je podstatou empirismu? Co je podstatou racionalismu? Co znamená „tabula rasa“? Uveďte známý výrok George Berkeleyho. Uveďte dílo G.W. Leibnize.

Zdroje BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 8071821470. DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978- 80-7358-122-0 AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francis_Bacon.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:John_Locke.jpg National Portrait Gallery, London. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:George_Berkeley_by_John_Smibert.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_Hume.jpg André Hatala. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frans_Hals_-_Portret_van_Ren%C3%A9_Descartes.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spinoza.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gottfried_Wilhelm_von_Leibniz.jpg