Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Novověká filozofie Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit vývoj a základní problémy filozofického myšlení v rámci novověké filozofie. Datum tvorby 27. 9. 2013
Novověká filozofie Novověká filozofie součástí bouřlivého vývoje evropské kultury a civilizace od 17.st. Do počátku 19.st. Rozpad tradičního středověkého feudalismu Rozvoj přírodních věd – přírodovědecké zkoumání vzorem filozofického poznání Emancipace filozofie od náboženství Centrum člověk a příroda Nové chápání světa
Gnozeologický problém Který způsob poznání vede k pravdě? EMPIRISMUS Smyslové poznání (indukce) RACIONALISMUS Rozumové poznání (dedukce)
Empirismus Filozofický směr V protikladu k racionalismu Důraz na smyslové poznání Bezprostřední smyslová zkušenost Představitelé: John Locke George Berkeley David Hume
Francis Bacon ( 1561-1626) Anglický filozof, právník a státník Předchůdce empirismu Základem poznání je jedině zkušenost (empirie) Odpůrce předsudků, které ovlivňují naše poznání = idoly
Baconovy idoly 1 Idol rodu – vlastní lidské přirozenosti, mylné představy dané omezeností našich smyslů 2 Idol jeskyně – klamy vyvolané naší subjektivní povahou, výchovou a návyky 3 Idol trhu – klamy řečové komunikace (nepřesnost používání pojmů) 4 Idol divadla – klamy přijímané z tradice
John Locke (1632 – 1704) Anglický lékař právník a filozof Odmítá Descartesovo tvrzení o vrozených idejích „Nic není v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech“ Lidský rozum = nepopsaná deska (tabula rasa), která je popisována zkušeností Zkušenost ústí ke vzniku jednoduchých idejí z nichž rozum vytváří komplexní ideje Dílo: Esej o lidském rozumu
„Být znamená být vnímán“ George Berkeley ( 1685-1753) Irský teolog, misionář a filozof Snažil se obrátit lidi opět k bohu Věci existují pouze v procesu vnímání duchem (jiný způsob existence není) Solipsismus= představa, že existuje pouze vnímající osoba – tedy já sám (solus ipse) „Být znamená být vnímán“
David Hume (1711 – 1786) Skotský filozof a historik Senzualismus a agnoticismus Proces poznání je vázán na materiál, který pochází ze smyslové zkušenosti Smyslová zkušenost poskytuje buď dojmy (bezprostřední živé vjemy) nebo ideje ( myšlenky, představy) Proti objektivní existenci kauzality Proti náboženství Dílo: Zkoumání lidského rozumu
Racionalismus Významný gnozeologický směr V protikladu k empirismu Schopnost rozumu předchází empiri a je vůči ní apriorní Svébytnost rozumového poznání Naše mysl je od počátku vybavená vrozenými idejemi a schopnostmi
René Descartes ( 1596-1650) Francouzský filozof a matematik Jeho filozofie a matematika obrat v dějinách evropského myšlení Metodická skepse – pochybnosti o všem, co bylo dosud považováno za pravdivé a samozřejmé
„Cogito, ergo sum“ René Descartes (Myslím, tedy jsem.“) Jediné o čem nelze pochybovat, je to, že pochybuji myslím Dualismus: myslící substance – subjekt a rozpoznatelná substance – nad tím stojí bůh (tvůrce a koordinátor spolupůsobení) Dílo: Rozprava o metodě „Cogito, ergo sum“ (Myslím, tedy jsem.“)
Baruch Spinoza ( 1632-1677) Nizozemský filozof Existuje pouze jediná substance. Která je vším, veškerým bytím = příroda/bůh 3 stupně poznání Smyslové, rozumové a intuitivní Dílo: Etika geometricky vyložená
Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) Německý filozof, matematik Bůh musí být bytostí rozumovou a vše co stvořil musí být srozumitelné a poznatelné rozumem Pluralistický ontologický systém Podstata světa = monády (monas = jednotka) Dílo: Monadologie
Otázky Čím je charakteristická novověká filozofie? Co je podstatou empirismu? Co je podstatou racionalismu? Co znamená „tabula rasa“? Uveďte známý výrok George Berkeleyho. Uveďte dílo G.W. Leibnize.
Zdroje BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 8071821470. DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978- 80-7358-122-0 AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francis_Bacon.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:John_Locke.jpg National Portrait Gallery, London. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:George_Berkeley_by_John_Smibert.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_Hume.jpg André Hatala. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frans_Hals_-_Portret_van_Ren%C3%A9_Descartes.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spinoza.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gottfried_Wilhelm_von_Leibniz.jpg