Vznik rozmanitosti životních strategií: Evoluce life-histories

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vznik rozmanitosti životních strategií: Evoluce life-histories
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Některé právní důsledky zrušení anonymity dárců spermií JUDr. Jan Mach
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
PROJEVY ŽIVOTA ŽIVOČICHŮ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Energetická hodnota potravin (EH)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
VY_32_INOVACE_06- Kachna divoká Přírodověda - 5. ročník
Základy automatického řízení 1
Elektromagnetická slučitelnost
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Vznik a vývoj života.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
P T Á C I HLAVNÍ ZNAKY.
PŘÍRODNÍ VÝBĚR (SELEKCE)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu):
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Kam byste zařadili člověka? živá příroda neživá příroda
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Populace.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Životní strategie a jejich evoluce:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
1. 1.
Transkript prezentace:

Vznik rozmanitosti životních strategií: Evoluce life-histories Eviota sigillata Diomedea exulans Oncorhynchus tshawytscha

Life-history znaky: týkají se investice do ontogeneze, těla a reprodukce: způsob a rychlost růstu a vývoje věk při dospívání velikost při dospívání délka života investice do reparací věkově a velikostně závislá mortalita věkově a velikostně závislá investice do reprodukce velikost mláděte při narození/vylíhnutí počet mláďat ve snůšce či vrhu poměr pohlaví mláďat Základní koncepty evoluční omezení (constraints) trade-off optimalizace Zvířata se liší v life-history znacích, poněvadž omezení nastavují trade-offs, v rámci nichž dochází k optimalizaci vlastností

Evoluční omezení, constraints historická (fylogenetická) geometrická (morfologická) ontogenetická fyzikální jiná… Mločíci Plethodontidae zakládání končetinového pupenu velký genom velké buňky sítnice musí obsahovat hodně buněk velké oči pouze 4 prsty život pod kůrou mozek posunutý dozadu

Evoluční omezení, constraints, trade-off Trade-off (směna, handl): některé vlastnosti se vzájemně vylučují neexistuje univerzální zvíře, výhody v něčem znamenají nevýhody v něčem jiném mnoho vlastností morfologických a ekologických je pouze následkem jiných vlastností

srst krk uši chobot nohy

Trade-off (handl, směna) Nephila Trade-off (handl, směna) A) B) trade-off mezi dvěma znaky se zpravidla pozná podle jejich negativní korelace (A) ta může být ale překrytá např. individuálními rozdíly v získávání zdrojů (B)

Optimalizace – příklad velikosti snůšky (Lackova snůška) Lackova předpověď neplatí Náklady pro rodiče Dlouhodobé efekty u potomků Velikost hnízda Predace Špatné roky Inkubační kapacita Hledání hnízdního místa

Nejdůležitější reprodukční trade-offs reprodukce vs. přežívání rodiče současná reprodukce vs. budoucí reprodukce rodiče počet vs. velikost mláďat v rámci jedné snůšky současná reprodukce vs. růst a kondice rodiče

Nejdůležitější reprodukční trade-offs reprodukce x přežívání rodiče Rozmnožující se jedinci: větší aktivita a nápadnost pro predátory (hlavně) samice zatížené snůškou běhají pomaleji snížení investice do imunitního systému a jiných opravných mechanismů Zvířata, která se nemnoží, žijí déle (ale reprodukční kasta eusociálních živočichů!) semelparní iteroparní např. Salmo salar, většina amniot výhodné při stochastickém přežívání mláďat spolu s vysokou pravděpodobností přežití dospělce – rozložení rizika Oncorhynchus, úhoři, hlavonožci, pavouci, samci u Antechinus větší investice do reprodukce výhodné při nízké šanci dalšího přežití dospělce nebo když je nutno maximalizovat investici do reprodukce

Nejdůležitější reprodukční trade-offs současná x budoucí reprodukce rodiče income breeders capital breeders pro rozmnožování nutno vytvořit energetické zásoby zmije – tukové zásoby energii získávají v době rozmnožování kolibříci – zvýšení metabolismu před rozmnožováním až na čtyřnásobek

Nejdůležitější reprodukční trade-offs počet x velikost mláďat v rámci snůšky jedno mládě či vejce (velcí primáti, velryby, albatros…) až několik desítek či stovek milionů vajíček (jeseteři, velcí sumci) - velká mláďata lépe přežívají, z více mláďat aspoň nějaké přežije – jde tedy o trade-off mezi počtem a přežíváním mláďat (viz Lackova snůška) - výsledek trade-off určují nejrůznější omezení velikosti vejce či mláděte

Nejdůležitější reprodukční trade-offs počet x velikost mláďat v rámci snůšky Morfologické omezení – velikost pánevního otvoru nebo objem těla samice Sphaerularia bombi Délka 5. bederního obratle (mm) Délka lebky

Nejdůležitější reprodukční trade-offs počet x velikost mláďat v rámci snůšky Morfologické omezení – velikost pánevního otvoru nebo objem těla samice Fyziologické omezení – rychlost tvorby vajec, minimální velikost vejce Ptáci: kolibřík 3 g (29 % hmotnosti těla) pštros 1600 g (2 % hmotnosti těla) hmotnost vejce = 0.28(hmotnost těla)0.73 Plazi: minimální velikost vejce je dána, proto menší druhy mají míň vajec ve snůšce ISOMETRIE Hmotnost vajíčka/snůšky ALOMETRIE Hmotnost samice

Nejdůležitější reprodukční trade-offs počet x velikost mláďat v rámci snůšky Morfologické omezení – velikost pánevního otvoru nebo objem těla samice Fyziologické omezení – např. rychlost tvorby vajec Fylogenetická omezení – anamnia x amniota (ale vlastně fyziologické omezení)

Nejdůležitější reprodukční trade-offs počet x velikost mláďat v rámci snůšky Morfologické omezení – velikost pánevního otvoru nebo objem těla samice Fyziologické omezení – např. rychlost tvorby vajec Fylogenetická omezení – anamnia x amniota (ale vlastně fyziologické omezení) Ekologické tlaky na minimální velikost mláděte – někdy je třeba, aby mláďata byla rovnou velká Gloydius shedaoensis

dospívání hmotnost těla věk Nejdůležitější reprodukční trade-offs růst x rozmnožení Větší zvířata mají zpravidla větší reprodukční úspěch v jedné reprodukční události (počet i kvalita potomstva) a mohou žít déle (víc repr. událostí), ale vyrůst dlouho trvá a umřít se dá v každém okamžiku – kdy se vyplatí investovat do růstu a kdy do rozmnožování? (Někdy taky důležité, aby se mláďata vylíhla co nejdřív) Bimaturismus: polygynní zvířata vs. paví očka růst rozmnožování věk hmotnost těla dospívání Vipera berus OPTIMALIZACE CELOŽIVOTNÍHO REPRODUKČNÍHO ÚSPĚCHU

Nejdůležitější reprodukční trade-offs růst x rozmnožení Model optimální alokace zdrojů (Kozlowski a kol.) každá investice do těla se vyplatí, pokud jeden joule investovaný do těla zvýší očekávanou reprodukční investici o víc než jeden joule; jinak je lepší investovat ho rovnou do rozmnožování provoz Metabolické náklady R(w) rozdělovač tělo o hmotnosti w získané zdroje A(w) výtěžek P(w)=A - R rozmnožování u1P(w) zásoby u2P(w) opravy ............... u3P(w) ............. unP(w) růst 1-∑uiP(w) V každém okamžiku t dávej do všech frakcí tolik P, kolik maximalizuje fitness (zde branou jako očekávanou celoživotní alokaci do reprodukce, ∑l(x)m(x): l – věkově specifické přežívání, x - věk, m – věkově specifická plodnost (investice do reprodukce)

Křivka přechodu mezi optimální investicí do růstu vs. do rozmnožování Růst x rozmnožení Křivka přechodu mezi optimální investicí do růstu vs. do rozmnožování Optimální je reprodukce křivka přechodu optimální je růst růstová křivka věk velikost Hlavní investice je do růstu nebo do rozmnožování přechody mohou být i reverzibilní

Nejjednodušší model velikost čas (věk) Růst x rozmnožení Asezónní prostředí Nepřetržité rozmnožování Zanedbává stárnutí a opravy – mortalita způsobená vnějšími faktory Živočichové jen rostou a nezmenšují se křivka přechodu velikost čas (věk)

Poloha křivky přechodu záleží na: Růst x rozmnožení při poklesu mortality se zvýší křivka přechodu křivka přechodu velikost Poloha křivky přechodu záleží na: přežívání l(w) výtěžku P(w) čas/věk

velikost čas/věk Růst x rozmnožení snížení metabolických nákladů (R) nebo zvýšení získaných zdrojů (A) vede ke zvýšení výtěžku (P) – křivka přechodu se posune nahoru křivka přechodu velikost čas/věk

velikost věk Růst x rozmnožení Zavedení stárnutí Stárnutí ohýbá křivku přechodu dolů věk velikost bez investice do oprav s investicí do oprav Investice do oprav Odkládá stárnutí Ale zpomaluje růst a zmenšuje celkovou investici do reprodukce Měla by být optimalizovaná (méně investic do oprav za vysoké mortality způsobené vnějšími faktory).

Anuální živočichové v sezónním prostředí Růst x rozmnožení Anuální živočichové v sezónním prostředí Nothobranchius furzeri Furcifer labordi dospívání velikost konec sezóny čas

Při přežívání do další sezóny Růst x rozmnožení Při přežívání do další sezóny dospívání velikost konec sezóny Délka této části závisí na očekávané pravděpodobnosti přežití zimy věk/čas

velikost čas/věk asymptotický růst Růst x rozmnožení Víceletí bez stárnutí rok 1 rok 2 rok 3 rok 4 velikost winter winter winter winter čas/věk asymptotický růst období investice do reprodukce

Shrnutí rozmanitost životních strategií je dána optimalizací trade-offs v rámci omezení, která jsou pro různá zvířata různá trade-offs je celá řada, týkají se investicí do aktuální vs. budoucí reprodukce, velikosti a počtu vajec/mláďat, jakož i jejich přežívání a přežívání dospělců důležitým rozhodnutím je kdy přestat růst a začít zdroje alokovat do množení