Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Advertisements

Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY (dělení) Přiřaď početní úlohy k početním.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Výukový materiál pro 6.ročník
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál pro 8.ročník
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Číselné množiny - přehled
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
zpracovaný v rámci projektu
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY 58,326 …..zaokrouhli na desetiny
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
DESETINNÁ ČÍSLA.
Název DUM: VY_32_INOVACE_V_2_16_Desetinná čísla 1
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Čísla kolem nás Martin Panáček Michal Pavlínek.
Číselné soustavy a kódy
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT:
Kvadratické nerovnice
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Stavební fakulta ČVUT, B407
Desetinná čísla Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
Zlomky a desetinná čísla
Rovnice základní pojmy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Předmět: Informatika Ročník: VII. Tématický celek: Základy práce s PC
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_120_M6
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Aritmetické operace s binárními čísly
Poměr v základním tvaru.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Matematika – přirozená čísla
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0734 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CT-2-01-Bc2 Předmět: Číslicová technika Ročník: 2. Tematický celek: Kombinační obvody Hornerovo schéma čísla Autor: Ing. Pavel Bachura Datum tvorby: 11.06.2013

Obsah tematického celku Čísla a číslice Desítková (dekadická) číselná soustava Pozice (řády) číslic v dekadickém čísle Kořen a název číselné soustavy Umocňování čísel na nultou Hornerovo schéma čísla Použitá literatura

Klíčová slova Číslo Číslice Číselná soustava Poziční a nepoziční číselná soustava Hornerovo schéma čísla Základ číselné soustavy

Čísla a číslice Číslo je abstraktní entita užívaná pro vyjádření množství nebo pořadí. (Můžeme klidně zapomenout). Číslice jsou matematické symboly sloužící k zápisu čísel. Nutno pamatovat! Příklady: 7 – číslice i číslo (jednociferné – má jednu číslici – cifru). 27 – pouze číslo (dvouciferné – má dvě číslice – cifry). 3,141592653589793 – šestnácticiferné číslo (16 číslic; je i desetinné, ale to je teď fuk). 0,00538 – šesticiferné číslo (6 číslic => i nula je číslice!).

Desítková (dekadická) číselná soustava Desítková (dekadická, decimální) soustava má základ číslo 10 a také 10 číslic: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Všimněme si, že samotný základ číselné soustavy mezi číslicemi není. To platí všeobecně. Největší číslice každé (poziční)1 číselné soustavy je vždy o jedničku menší než její základ. Každá číslice v čísle má jinou váhu danou její pozicí (řádem). Proto desítková soustava patří do kategorie tzv. pozičních soustav. __________________________________________________________________________________________________________________ 1) Tvrzení platí pro zde probírané poziční číselné soustavy, které mají základ přirozené číslo, s výjimkou soustavy unární se základem 1. Tu používá např. servírka při zápisu čárek k ceně piva na účtence v restauraci (tzv. Ozzákův pivní plůtek). Zde má každá čárka stejnou váhu bez ohledu na její pozici, tedy bez ohledu na to, jak vypadáme po prvním pivu nebo po patnáctém. Také římské číslice jsou nepoziční soustava.

Pozice (řády) číslic v dekadickém čísle Příklad dekadického desetinného čísla s popisem pozic jeho číslic: 12 056,478 řád desetitisíců stovek jednotek desetin tisícin řád tisíců desítek desetinná čárka setin

Kořen a název číselné soustavy POZOR ! Název desítková (dekadická) soustava není odvozen od počtu číslic! Název každé číselné soustavy je odvozen od jejího základu r (báze)2. Tato skutečnost je dobře patrna z tzv. Hornerova schématu, podle kterého je možno každé číslo rozepsat. Příklad: 12 056,478 = = 1 · 10 4 + 2 · 10 3 + 0 · 10 2 + 5 · 10 1 + 6 · 10 0 + 4 · 10 -1 + 7 · 10 -2 + 8 · 10 -3 kde základ číselné soustavy r = 10. Připomeňme: a) 10 0 = 1, neboť každé číslo (s výjimkou nuly) umocněné na nultou je jedna. Výraz 0 0 není definován. b) 10 −2 = 1/10 2 = 1/100 = 0,01 _______________________________________________________________ 2) Označení r je podle anglického radix – základ (původně latinsky – kořen).

Umocňování čísel na nultou Nebudeme se pouštět do exaktních matematických důkazů, jen si zkuste na kalkulačce pomocí funkce yx postupně umocňovat nějaké kladné číslo y ≠ 0 kladným resp. záporným exponentem x blížícím se k nule (0,5, 0,1, 0,01, 0,0000001, ... resp. –0,5, –0,1, –0,01, –0,000001, ...). A hned uvidíte, jak se výsledky přibližují k jedničce. Několik příkladů: 428 0,8 = 127,3957721 428 0,5 = 20,68816087 428 0,02 = 1,01219197 428 0,000000001 = 1,000000006 0,0428 0,8 = 0,080381298 0,0428 0,5 = 0,206881609 0,0428 0,02 = 0,993717384 0,0428 0,000000001 = 0,999999997 158600 -0,7 = 0,000228975 158600 -0,1 = 0,30197409 158600 -0,0037 = 0,956662781 158600 -0, 000000001 = 0,999999988 0,001586 -0,7 = 91,1565273 0,001586 -0,1 = 1,905327702 0,001586 -0,0037 = 1,024138938 0,001586 -0, 000000001 = 1,000000006

Hornerovo schéma čísla Pro snazší pochopení budeme dále pracovat pouze s celými čísly, i když uvedené principy lze aplikovat i na čísla desetinná. U Hornerova schéma je důležité umět správně pojmenovat jednotlivé symboly: exponenty (mocnitelé) základu 12 35610 = 1 ∙ 104 + 2 ∙ 103 + 3 ∙ 102 + 5 ∙ 101 + 6 ∙ 100 číselné koeficienty základ číselné soustavy r

Použitá literatura 1. Antošová, M., Davídek V.: Číslicová technika. Nakl. KOPP, 2009.