Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_10_30ŠebM-3 Název tematické oblasti (sady) Základy programování v jazyce C# Název vzdělávacího materiálu Příklady s využitím alternativy 1 Druh učebního materiálu Cvičení v prostředí Microsoft Visual Studio Anotace Téma je určeno žákům studijního oboru elektro na získání základních znalostí a vědomostí v algoritmizaci a programování. Klíčová slova algoritmus,vývojový diagram,zdrojový text programu Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-41-M/01 Elektrotechnika Ročník IV. Typická věková skupina 18 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Ing.Milan Šebestík Zhotoveno, (datum/období) 1.9. až 30.10..2012 Celková velikost 167 kB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Milan Šebestík Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
25. Příklady s využitím alternativy 1 Vytvořte algoritmus a napište program,který načte z klávesnice dvě čísla a provede jejich podíl.Program bude respektovat ošetření nežádoucích důsledků operace dělení. Příklad 7 -V prvním kroku načteme z klávesnice dvě čísla a uložíme je do proměnných A a B, -v druhém kroku provedeme vyhodnocení podmínky,zda jmenovatel podílu je roven nule.V tomto případě program vypíše na monitor upozornění: „Neděl nulou“, -v opačném případě se v následujícím kroku vypočítá podíl obou čísel, -v posledním kroku provedeme zobrazení obsahu výsledné proměnné C na obrazovku monitoru.
Načti z klávesnice dvě čísla Vypiš obsah proměnné + - Načti z klávesnice dvě čísla a ulož je do proměnných A a B Begin Read: A,B Jestliže platí podmínka,vypiš chybové Hlášení: „Neděl nulou“ B=0 Write: „Neděl nulou“ C=A/B Jestliže podmínka neplatí, spočítej podíl a výsledek přiřaď do proměnné C Write:C Vypiš obsah proměnné C na obrazovku monitoru End
Zdrojový text programu int A, B; double C; Console.Write("Zadej číslo A z klávesnice: "); A = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); Console.Write("Zadej číslo B z klávesnice: "); B = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); if (B == 0) Console.WriteLine("Neděl nulou!"); else { C = A / B; Console.WriteLine("Výsledek podílu je {0}.", C); } Console.Read();
Vytvořte algoritmus a napište program,který načte z klávesnice číslo a provede jeho druhou odmocninu.Program bude respektovat ošetření nežádoucích důsledků operace odmocnina. Příklad 8 -V prvním kroku načteme z klávesnice číslo a uložíme jej do proměnné X, -v druhém kroku provedeme vyhodnocení podmínky,číslo pod odmocninou Není záporné.V tomto případě program vypíše na monitor upozornění: „Nemá řešení“, -v opačném případě se v následujícím kroku vypočítá odmocninu čísla X, -v posledním kroku provedeme zobrazení obsahu výsledné proměnné Y na obrazovku monitoru.
Načti z klávesnice číslo Vypiš obsah proměnné + - Načti z klávesnice číslo a ulož jej do proměnné X Begin Read: X Jestliže platí podmínka,vypiš chybové Hlášení: „Nemá řešení“ X<0 Write: „Nemá řešení“ Y=sqrt(X) Jestliže podmínka neplatí, spočítej druhou odmocninu a výsledek přiřaď proměnné Y Write:Y Vypiš obsah proměnné Y na obrazovku monitoru End
Zdrojový text programu int X; double Y; Console.Write("Zadej číslo z klávesnice: "); X = Convert.ToInt32(Console.ReadLine()); if (X < 0) Console.WriteLine("Nemá řešení!"); else { Y = Math.Sqrt(X); Console.WriteLine("Výsledek odmocniny je {0}.", Y); } Console.Read();