Ezopovy bajky – ukázky, práce s textem a obrázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JÁ A MOJE ŽENA.
Advertisements

Citáty O LÁSCE.
Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro 
54.1 Časování sloves – čas přítomný
Vzdělávací oblast: Český jazyk – literatura Autor: Vlasta Lindovská
Členění textu, odstavce, osnova
Popelka Česko- Slovenský projekt 9. B ZŠ A MŠ SNP6 ÚSTÍ NAD LABEM.
Co je štěstí ….
VY_32_INOVACE_05_LITERÁRNÍ VÝCHOV
Děkuji... Děkuji... Děkuji... Děkuji... Děkuji....
Světem běžím 1. Světem běžím dál jen s Tebou, věčný Pane můj, na cestu mi svítí slovo Tvé. Pokrm můj, můj nápoj je vždy konat vůli Tvou, zbraní mou je.
ČTYŘI SVÍČKY.
Pohár mléka Endless love. way H.P..
Práce s pohádkou - poznej podle úryvku
Vyznání.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Dopis od Boha.
Je zajímavé sledovat, jestli to pošleš zpět
1. Ó Hospodine, Pane náš a králi! Jak důstojné a jak je plné chvály tvé jméno na vší zemi široké! Jde sláva tvá nad nebe vysoké.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Nikola se před několika dny přestěhovala do nového města nikdo ji tu však nebere vážně a nikdo se s ní nekamarádí… Proto se jen učí ale stejně jí to moc.
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Bruncvíkovi VY_32_INOVACE_17 Sada 9
Mgr .Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jde zajíc za hadem a říká: "Hade promiň, že jsem se ti včera posmíval, že nemáš nohy... ", Had odpoví: "To je v pohodě... " a zajíc na to: "Jo? Tak ruku.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Nevěřící Tomáš sestaveno s využitím obrázků Henryho Martina Český text: kanan.cz Copyright © Henry Martin Used by Permission.
Charles Bukowski Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
CIRKUS PŘEČTĚTE SI POZORNĚ POVÍDKU. Ráno na zelené louce za městem ještě nic nebylo. Rostla tam jen tráva, kterou nikdo nesekal. Když ale šel Jirka.
O Budulínkovi O Budulínkovi Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
OSTROV CUKROVÍ Vytvořila: Marie Anna Kurková START.
Bajky. Bajky veršované nebo prozaické vyprávění veršované nebo prozaické vyprávění v bajkách vystupují zvířata (též stromy, květiny) v bajkách vystupují.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Bylo nebylo ... Před dlouhou, dlouhou dobou existoval ostrov, na kterém žily všechny pocity člověka: dobrá nálada, smutek, vědění … a kromě ostatních různých.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Rčení, pořekadlo, přísloví,
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 006 ING. JANA POLIAČÍKOVÁ …když zvířata jednají jako lidé.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_LITERATURA PRO DĚTI_BAJKA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
B A J K Y Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
Dobrý den, děti, jsem skřítek Lesánek. Zde bydlím. Starám se o lesní zvířata a mám velkou radost, když se jim dobře daří. Ale často jsem smutný. To když.
Bajka VY_32_Inovace_09KM-7
 Mudrc Ezop (antické Řecko)  Vypravování příběhů o zvířatech  Zvířata mluví a mají lidské vlastnosti  Poučení v závěru.
BAJKY úvod ŽOMJ-Bajka-znaky-PL-Výzva 2016.docx
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
Práce s textem úryvku z pohádky.
O Budulínkovi O Budulínkovi Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Co jsou to podstatná jména?
ČESKÝ JAZYK - ČTENÍ Z POHÁDKY DO POHÁDKY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro 
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Ezop - bajky Vypracovala: Veronika Cihlářová. Ezop - Medajlonek Žil v 6 stol. Př.n.l. Narodil se 564 př.n.l. Zemřel 620 př.n.l.(55-56 let) Žil v Řecku.
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Téma (název prezentace)
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
Bylo nebylo ... Před dlouhou, dlouhou dobou existoval ostrov, na kterém žily všechny pocity člověka: dobrá nálada, smutek, vědění … a kromě ostatních různých.
Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro 
Pohár mléka Endless love. way H.P..
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Transkript prezentace:

Ezopovy bajky – ukázky, práce s textem a obrázky. NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Bajka ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/21.0816 Ezopovy bajky – ukázky, práce s textem a obrázky.

Datum vytvoření projektu leden 2012 Ročník 5. Popis prezentace Ukázky bajek. Práce s textem a obrázky,řešení úkolů.

EZOPOVY BAJKY Ezop žil v 6.století před naším letopočtem. Byl to propuštěný thrácký otrok. Připisuje se mu autorství velkého množství bajek. Ty byly v průběhu staletí převyprávěny, ale jejich podstata zůstává stejná. Vždy užitečné ponaučení. Některé z příběhů vám zde přiblížíme.

Ukázka č.1 Hladová liška se potulovala po kraji. Nikde nebylo nic k snědku. "Kdybych někde sehnala kousek sýra", řekla si. A ku podivu, zrovna v té chvíli nad ní zakroužila vrána, a v zobáku měla pěkný kus sýra, který právě ukradla z okna v jednom domě.Sedla si na větev a začala si na sýru pochutnávat . Hladová liška přemýšlela, jak se dostat k chutnému soustu vysoko nad ní. To by ale nebyla mazaná liška, aby si nedovedla poradit. Začala vráně lichotit: "Jaký jsi to krásný pták! Tvé peří se leskne jako stříbro, je hebké jako hedvábí! Tvůj  postoj je vskutku královský. Měla bys být králem všech zvířat. Jistě i tvůj hlas je překrásný, umíš zpívat? Vrána se pýchou už nadouvala, a chtěla ukázat, že zpívat umí. Jakmile otevřela zobák, kus sýra jí vypadl, liška jej zachytila a utíkala do své nory, aby si na něm pochutnala.

BAJKA Bajka je  krátké alegorické vyprávění ve verších nebo v próze. V bajce nejčastěji vystupují zvířata (bajka ezopská) nebo   rostliny a věci  s lidskými vlastnostmi.  Bajka má obyčejně výchovný charakter, někdy žertovný, často kritický.

Ukázka č. 2 Byly horké letní dny. Všechny studánky a prameny v lese vyschly. Mnoho zvířat a ptáků bylo zemdleno žízní. Jen vrána se vydala z lesa blíž k lidem, jestli u nich nenajde kapku vody. U nejbližšího stavení stál opuštěný džbán a vrána se dychtivě  snesla k němu. Na dně džbánu se lesklo trochu vody. Vrána se zobákem pokoušela napít, ale džbán byl příliš vysoký a její zobák nedosáhl vody, hlavou se k ní dostat nemohla. Už si zoufala, když ji něco napadlo! Z posledních sil začala sbírat malé kaménky a házela je do džbánu. Pilně sbírala, až jimi skoro naplnila nádobu a voda vystoupila nahoru. Vrána se napila a její síly se postupně vracely.

Ukázka č. 3 Na stole stála svítící lampa , čistá a vyleštěná. Její světlo bylo zářivé a dopadalo na stůl i do celého pokoje. Lampa byla na sebe velmi pyšná. Ani stůl, ani knihy nesvítily, jen ona zářila. Řekla: "Podívejte se na mně, nikdo z vás neumí svítit. Svítím víc, než měsíc na obloze i s hvězdami. Dovedu svítit tak, jako slunce!" Co se tak chlubila, hrálo si u stolu malé kotě. Zatáhlo za cíp ubrusu a bác. Lampa spadla a zhasla. "Proč nám nesvítíš teď", ? řekla kniha. "Už ze mne nikdo nemůže číst, když nesvítíš! Ale podívej se,  měsíc svítí dál! Stačilo malé kotě, aby tě sfouklo, ale měsíc, hvězdy i slunce vyzařují světlo navěky."

Ukázka č. 4 Král džungle-mocný lev odpočíval po jídle, když mu před nosem proběhla malá myška. Lev vymrštil tlapu a myšku chytil. Chtěl ji rozmačkat za to, že rušila jeho klid. Myška začala prosit: "Nezabíjej mně. mocný lve, někdy ti třeba pomůžu zase já." Lva pobavila její řeč, jak by mu malá liška mohla pomoci! Ale myšku přece jen pustil. Zanedlouho přišli do džungle lovci a chytili lva do sítě. Bezmocný lev se svíjel v síti na zemi. Zatímco lovci poodešli, potichu přišla malá myška a řekla lvovi:"Neboj se, já ti pomohu, jsem ti přece zavázána." Lev si jen smutně povzdechl, nevěřil jí. Ale myška už svými ostrými zoubky hryzala síť a rychle se jí podařilo překousat několik provazů, až díra byla dostatečně velká a lev přes ni mohl utéci.

Ukázka č. 5 Jeden chlubivý člověk vyprávěl, kde všude byl a které kraje procestoval. Byl jsem v Africe, tam jsem holýma rukama ulovil lva! V Americe jsem přišel na závody nejrychlejších lidí na světě, a když jsem s nimi závodil, vyhrál jsem. I na sněmu nejchytřejších lidí na světě jsem byl a tam jsem uhodl tu nejtěžší hádanku. A v daleké tramtárii, kde voda zatopila celou krajinu, a lidé musili jezdit na loďkách od domu k domu, jsem dokázal přeskakovat široká jezera. "Však se tam běžte zeptat", řekl cestovatel. A tak řečnil ještě dost dlouho, až jeden člověk, který ho poslouchal, řekl:" Ale přece se nemůžeme vydat tak daleko, abychom se na to zeptali, můžeš nám i zde ukázat,co všechno umíš, jak daleko umíš skákat!" Až teď na cestovatele začali všichni křičet:"Ano, ukaž nám to!" Ale zahanbený cestovatel už utíkal docela obyčejnými skoky pryč.

Jak se nazývá první bajka?

Uhádneš název druhé bajky?

Víš, jak se jmenuje tato bajka?

Doplň název této bajky

Jaký je člověk v této bajce?

ÚKOLY K TEXTŮM Přiřadíš k ponaučení správnou bajku?  I slabý může pomoci silnému : Jenom skutky mluví za tebe, netřeba se chlubit :  Není nad chytrost:  Dej si pozor na lichotky, málokdy jsou myšleny vážně : Pýcha předchází pád:

Najdi ve skrývačkách názvy zvířat Vašek mele veliké množství zrní. To my šeptáme, protože Vašek chce mít klid. Byla nalezena okousaná kost raka. Pád z kola odnesli škaredým šrámem.

Dokážeš doplnit tato přirovnání? Chytrý jako ? Pomalý jako ? Smrdí jako ? Je pilný jako ? Je jak ? v porcelánu. Rozumí tomu jako ? petrželi. Chodí jak ? v kleci. Chudá jak kostelní ?

ŘEŠENÍ ÚKOLŮ  I slabý může pomoci silnému : LEV A MYŠ Jenom skutky mluví za tebe, netřeba se chlubit : CHLUBIVÝ ČLOVĚK Není nad chytrost: VRÁNA A DŽBÁN Dej si pozor na lichotky, málokdy jsou myšleny vážně : VRÁNA A LIŠKA Pýcha předchází pád: PYŠNÁ LAMPA

Správné řešení skrývaček Vašek mele veliké množství zrní. To my šeptáme, protože Vašek chce mít klid. Byla nalezena okousaná kost raka. Pád z kola odnesli škaredým šrámem.

DOPLNĚNÍ ZVÍŘECÍCH PŘIROVNÁNÍ Chytrý jako ? LIŠKA Pomalý jako ? ŠNEK Smrdí jako ? TCHOŘ Je pilný jako ? VČELIČKA Je jak ? v porcelánu. SLON Rozumí tomu jako ? petrželi. KOZA Chodí jak ? v kleci. TYGR Chudá jak kostelní ? MYŠ

Dokážeš říct, jak by se mohla jmenovat tato bajka?

Řekni, jak by se mohla jmenovat tato bajka?

Jak se bude jmenovat tato bajka?

Pokus se vymyslet svou vlastní bajku Ezopovy bajky v sivické škole.flv m.youtube.com/results?gl=CZ&client=mv-google&hl=cs&q=ezopovy+bajky&submit=Vyhledat