Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Advertisements

Síla Výslednice navzájem různoběžných sil 2. díl
Síla - opakování Síla je vektorová veličina, její jednotka je Newton (kg.m.s-2). Síla má pohybové a deformační účinky. Pokud na těleso působí nenulová.
Skládání sil.
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Mechanika tuhého tělesa
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
Skládání sil.
VY_32_INOVACE_04 - SÍLA, SKLÁDÁNÍ SIL
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Skládání sil opačného směru VY_52_INOVACE_18 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka.
Zákon vzájemného působení dvou těles
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
Síla - opakování.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil
Autor: Mgr. Libor Sovadina
SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU
Mohou tři síly dohromady dávat nulu?
Zákon vzájemného působení dvou těles
Síla.
Fyzika 7. ročník Skládání sil Anotace
7. ročník Síla Skládání sil.
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Skládání sil. NNa většinu těles působí více než jedna síla. PPůsobení více sil na těleso se dá nahradit jedinou silou, jejíž účinek je stejný jako.
Skládání sil opačného směru
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
SKLÁDÁNÍ SIL TÉHOŽ SMĚRU
Mechanika tuhého tělesa
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Technická mechanika Statika Soustavy sil 03 Ing. Martin Hendrych
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_4_Síla a její měření Téma: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_16_Slovní úlohy o společné.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_13_Vztlaková síla Téma:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_14_FYZIKA
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_FYZIKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Technická mechanika – Skládání sil
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10 Síla a její měření-test
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
SKLÁDÁNÍ SIL.
Skládání sil různého směru
Skládání sil, rovnováha sil
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:.   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_8_Skládání sil Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 13.12.2012 v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu, zápisu a procvičení daného učiva. Možné využít i k aktivnímu opakování.

Doporučuji: http://www. ceskatelevize SKLÁDÁNÍ SIL

SKLÁDÁNÍ SIL Jaké síly působí na člověka na řetízkovém kolotoči? tahová síla (řetězu upevněného na horní konstrukci) gravitační síla Jaké síly působí na dítě jedoucí na skluzavce? gravitační síla síla skluzavky (aby se dítě nepropadlo dolů) třecí síla

SKLÁDÁNÍ SIL Na tělesa kolem nás působí různé síly a ve většině případů více sil najednou. Síla, která má na tělesa stejný účinek jako několik současně působících sil, se nazývá výslednice těchto sil. Nalezení výslednice sil se nazývá skládání sil. Již umíme skládat … prádlo ubrousky puzzle

SKLÁDÁNÍ SIL STEJNÉHO SMĚRU Na jeden ze dvou stejných siloměrů zavěš závaží o hmotnosti 50g a na druhý závaží o hmotnosti 200g. Jak velkou silou jsou napínány pružiny siloměrů? Závaží o hmotnosti 50g napíná pružinu siloměru silou F₁=0,5N a závaží 200g silou F₂=2N svisle dolů. Nyní zavěš na jeden ze siloměrů obě závaží. Jak velkou silou je napínána pružina siloměru nyní? Závaží působí na pružinu siloměru silou F=2,5N svisle dolů. Výslednice dvou sil stejného směru má s oběma silami stejný směr a její velikost se rovná součtu velikostí obou sil.

SKLÁDÁNÍ SIL STEJNÉHO SMĚRU Grafické znázornění: F₁ měřítko 1cm=0,5N F₂ F₁=0,5N F=F₁+F₂ F₂=2N x=0,5+2=2,5 F=xN F=2,5N F

SKLÁDÁNÍ SIL STEJNÉHO SMĚRU Příklady: Anežka s Márinkou vezou Terezku na saních. Anežka táhne silou F₁=50N, Márinka zezadu tlačí silou F₂=35N. Jakou výslednou silou jsou taženy sáňky s Terezkou. Řešte graficky i početně. Pásový buldozer o hmotnosti 14 400kg je převážen na nákladním autě, jehož hmotnost je 15t. Jakou silou působí na most, který přejíždí? Může přejet po mostě s tímto označením? Ážen

SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU Na parašutistu působí Země gravitační silou 960N. V určitém okamžiku pádu je síla odporu vzduchu 900N svisle vzhůru. Jaká výsledná síla na parašutistu v tomto okamžiku působí? F₁=960N F=F₁-F₂ F₂=900N x=960-900=60 F=xN F=60N F₂ F F₁ měřítko 1cm=300N

SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU Výslednice dvou sil opačného směru má stejný směr jako větší síla a její velikost se rovná rozdílu obou sil.

SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU Příklady: Lili s Lukášem táhnou za siloměr v téže přímce, ale opačným směrem. Jaký údaj ukáže siloměr, jestliže Lili vyvine sílu 45N a Lukáš70N? Horkovzdušný balon o objemu V = 600 m³ a hmotnosti m = 600 kg je ve vzduchu nadlehčován silou F=7,8kN. Urči velikost výslednice těchto sil a její směr. Bude balon klesat nebo stoupat? (Při řešení této úlohy budeme předpokládat úplné bezvětří.)

ROVNOVÁHA SIL F₂ F₁ 7.A se přetahovala se 7.B lanem. Která třída vyhrála, jestliže 7.A: Zbyněk táhne silou 60N, Eva 50N, Milan 0,06kN a Andrea 0,008kN a 7.B: Jirka táhne silou 100N, Verča 0,02kN, Zuzka 20N a Martin 0,038kN?

ROVNOVÁHA SIL 7.A se přetahovala se 7.B lanem, která třída vyhrála, jestliže 7.A: Zbyněk táhne silou 60N, Eva 50N, Milan 0,06kN a Andrea 0,008kN a 7.B: Jirka táhne silou 100N, Verča 0,02kN, Zuzka 20N a Martin 0,038kN? 7.A: 60N+50N+60N+8N=178N 7.B:100N+20N+20N+38N=178N F7.A =178N F=F7.A-F7.B F7.B =178N x=178-178=0 F=xN F=0N

na těleso se navzájem ruší. ROVNOVÁHA SIL Dvě síly stejné velikosti a opačného směru, které působí současně na těleso v jedné přímce, mají nulovou výslednici. Takovou situaci označíme jako rovnováhu sil působících na těleso. Účinky takových sil na těleso se navzájem ruší. Aby byly síly v rovnováze, pak musí: působit na stejné těleso, být opačného směru, mít stejnou velikost.

SKLÁDÁNÍ SIL STEJNÉHO SMĚRU Příklady:  Kuře táhnoucí žížalu z hlíny ji přetrhne silou 3N. Dvě kuřata stojí proti sobě a perou se o žížalu tak, že ji drží v zobáku a každé působí silou 2N. Přetrhnou žížalu? Ověřte grafickým výpočtem. Na těleso působí současně tři síly, které můžeme znázornit v téže přímce a které mají nulovou výslednici. Znázorni alespoň jeden takový případ. Ážen

ROVNOVÁHA SIL Na složeném závěsu jsou rozvěšeny čtyři druhy ozdob. Na pěti (žlutá kolečka) místech nastává rovnováha. Máte určit hmotnost zeleného přívěsku (označeného ??), víte-li, že ozdoby stejného tvaru mají stejnou hmotnost a hmotnost ozdoby ve tvaru modrého kolečka je 30g. Řešení: 20g

A NĚCO NAVÍC …. … SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL.

SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL F₁ P F₂ F

SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL Postup: Doplníme obrazec na rovnoběžník. Narýsujeme úhlopříčku s krajním bodem P (působiště). Úhlopříčku zakončíme šipkou = určíme směr síly. Určíme velikost výslednice: změříme délku příslušné úhlopříčky a vypočteme s ohledem na zvolené měřítko. (např. měřítko 1cm=2N, délka úhlopříčky |5,5cm|: 2∙5,5=11 →F=11N) F1 F P F2

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN 80-7196-119-1. MÍČEK, Arnošt; KROUPA, Roman. Fyzika 2. Brno: Tvořivá škola, 2009, ISBN 80-903397-7-4. AUTOR NEUVEDEN. BASTO ANACO [online]. [cit. 24.7.2011]. Dostupný na WWW: http://bastoanaco.sweb.cz/radce/vychova/vychova.htm ŠJŮ. wikimedia commons [online]. [cit. 24.7.2011]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/P%C3%ADsek%2C_Jir%C3%A1sk%C5%AFv_most%2C_zna%C4%8Dky.jpg AUTOR NEUVEDEN. Podpora výuky [online]. [cit. 24.7.2011]. Dostupný na WWW: http://www.voderek.cz/fyzika/fyzika7/f77.htm AUTOR NEUVEDEN. Prófův svět [online]. [cit. 24.7.2011]. Dostupný na WWW: http://profuvsvet.ic.cz/view.php?cisloclanku=2007090002 Obrázky z vlastní tvorby. Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office.