NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Obecné poučení o jazyce
Obecné poučení o jazyce
Řeč – schopnost artikulovanými zvuky vyjadřovat myšlenky, postoje, názory Funkce řeči: komunikativní myšlenková apelová expresivní estetická Úkol: Blíže specifikuj jednotlivé funkce řeči.
klíč komunikativní – sdělování, dorozumívání myšlenková – nástroj myšlení apelová – působení na ostatní expresivní – vyjádření citů estetická – umělecké využití
Složky komunikačního procesu: jazykový projev autor ------------- adresát (mluvčí, pisatel) (posluchač, čtenář) Komunikace = přenos informací mezi lidmi prostřednictvím dorozumívacího kódu. Komunikace : verbální (ústní, slovní, užití jazyka) neverbální (mimika, gesta, posuňky)
Jazyk – soustava ustálených znaků a pravidel užívaných k dorozumívání - konkrétní užití jazyka = řeč Jazykověda (lingvistika)= věda zabývající se jazykem Jazyk národní (mateřský) - společný pro celý národ ( Češi - čeština) Bohemistika = věda zabývající se českým jazykem a literaturou
Jazyky přirozené (lidské) - mají zvukovou (hláskovou) i optickou (grafickou) podobu b) umělé Úkol : Dokážeš vyjmenovat jazyky tohoto typu?
klíč Např. znaková řeč, programovací jazyky, esperanto, matematické, fyzikální, chemické znaky, morseovka, vlajkové, světelné signály
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: řeč, jazyk, funkce jazyka, komunikace. Obsahuje úlohy k upevnění učiva a klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy. Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 25 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, úlohy v materiálu jsou určeny k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
zdroje MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089-8380-72000 DANUŠE MAŠKOVÁ. Český jazyk přehled středoškolského učiva. 2006. vyd. Třebíč: Petra Valenová, 2006. MATURITA. ISBN 80-9025571-5-1.