Elektrické točivé stroje VY_32_INOVACE_ 05-3-13-Brždění Autor: Ing. Tomáš Kałuža Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace Brždění AM Brždění protiproudem
Brždění AM Když odpojíme ze sítě motor, tak je v motoru akumulována velká kinetická energie, která působí dlouhý doběh motoru. Brzdný moment, potřebný k rychlejšímu zastavení motoru, lze vytvořit jak mechanicky, tak i elektronicky Kinetická energie = pohybová energie Jeden z druhů mechanické energie, kterou má pohybující se těleso. Velikost kinetické energie závisí na hmotnosti a rychlosti tělesa.
Brždění protiproudem Pokud změníme otáčení magnetického pole statoru, vytvoří se brzdný moment, který působící proti směru otáčení rotoru. Po dosažení nulových otáček je musíme motor odpojit, aby se nezačal otáčet opačným směrem. Veškerá kinetická energie se mění na teplo, tento způsob je tedy značně nehospodárný. Tento způsob použijeme pouze pro velmi malé výkony, skokovým přepnutím motoru vznikne dvojnásobný skluz a tím dochází k obrovskému přetížení motoru a nárůstu proudu. Tento způsob není vhodný, protože veškeré teplo vytvořené bržděním zůstává v motoru, který se tím ohřívá.
Brzdění generátorické Vzniká při práci motoru jako generátoru. Otáčky jsou n > n1 a lze jej použít pro zastavení motoru, pouze pokud je možné měnit frekvenci otáčení magnetického pole frekvenčním měničem. Pokud je možné vracet vyrobenou energii zpátky do sítě, jedná se o nejhospodárnější způsob brzdění asynchronního motoru (tzv. rekuperace). moderní lokomotivy, tramvaje a trolejbusy, elektroauta. Pokud frekvenční měnič nevrací vyrobenou elektřinu zpátky do sítě, musí se tato někde spálit, nejčastěji v odporníku. starší lokomotivy, tramvaje a trolejbusy. U obou těchto způsobů je výhodné, že se vyrobená energie odvede mimo motor, který se díky tomu zbytečně nepřehřívá. Pomocí tohoto způsobu lze zastavit motor až do nulových otáček, udržovat konstantní brzdící moment a podobně.
Dynamické brzdění Statorové vinutí odpojíme od sítě a připojíme na zdroj stejnosměrného napětí. Magnetické pole statoru je tedy nepohyblivé a pohybující se rotor sám vytváří brzdný moment. Velikost brzdného momentu je možno regulovat velikostí stejnosměrného proudu pouze v omezeném rozsahu. Tento způsob není moc účinný při vyšších otáčkách. A při otáčkách blízkých nule se musí motor dobrzdit mechanicky. Tento způsob brždění není moc výhodný, protože veškeré teplo vytvořené bržděním zůstává v motoru, který se tím ohřívá
Opakování Proč musíme asynchronní motor brzdit? Jaké typy brždění znáte? Jaký typ je podle vás nejúčinnější?
Literatura VAVŘIŇÁK, P.: Elektrické stroje a přístroje. Ostrava: SŠ elektrotechnická, Ostrava, 2006 SMEJKAL, J. a kol.: Elektrotechnika, VUT Brno, 1991 NAVRÁTILOVÁ, E.: Elektrické stroje. Havířov, 2011