ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_17_NERVOVÁ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová
Anotace: Výklad základních pojmů nervové soustavy Očekávaný výstup: Žák zná stavbu nervové soustavy, dokáže popsat části nervové buňky, rozliší reflexy nepodmíněné a podmíněné, uvede příklady, uvědomuje si význam nervové soustavy Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 8. ročník, 13 – 14 let Klíčová slova: neuron, neurit, dendrit, buněčné tělo neuronu, synapse, nepodmíněný reflex, podmíněný reflex, I. P. Pavlov, mozek, mícha, nervy, nervová dráha, reflexní oblouk, míšní reflex Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky se stavbou nervové soustavy, podrobně vysvětlí její jednotlivé části, upozorní na význam reflexu nepodmíněného i podmíněného, zdůrazní práci I. P. Pavlova. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.
NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava řídí činnost všech orgánů v těle zajišťuje souhru – koordinaci - jednotlivých orgánů zajišťuje komunikaci s okolním prostředím centrální nervová soustava – mozek, mícha obvodová nervová soustava - nervy
Nervová buňka neuron buněčné tělo s výběžky, krátké výběžky – dendrity, dlouhé výběžky – neurity, myelinová pochva
Synapse zápoj neurony mají mezi svými výběžky a tělem mikroskopické štěrbiny propojením neuronů vzniká nervová dráha po nervových dráhách se šíří vzruchy rychlost šíření vzruchů je až 130 m/s
Reflex je odpověď organismu na podnět reflexní oblouk: čidlo zaznamená podnět, přenese informaci nervovou dráhou do nervového centra (mozku, míchy), zde je vypracovaná odpověď a přenesena nervovou dráhou k výkonnému orgánu např.: podráždění teplem (kůže) – nervové dráhy – nervové centrum (mícha, mozek) – výkonný orgán (sval)
Reflexy nepodmíněné (vrozené) jsou stálé a neměnné po celý život např.: sací, polykací, dýchací, uchopovací reflex míšní po podráždění čidla je signál veden přes míchu k výkonnému orgánu, který na podnět zareaguje (sval ucukne)
Reflexy podmíněné (získané) vytvářejí se v průběhu života jsou naučené nejsou trvalé, je třeba je stále posilovat, jinak vyhasínají
I. P. Pavlov (1849 – 1936) ruský lékař a fyziolog zabýval se studiem reflexů pokusy se psy: pes vidí a cítí potravu, vylučuje sliny – nepodmíněný reflex, pokud při podávání potravy opakovaně svítí žárovka, vytvoří se podmíněný reflex pokud svítíme, potravu nepodáme, pes přesto sliní, ale po čase reflex vymizí
Otázky 1 Na které části členíme nervovou soustavu? Hlavní části centrální nervové soustavy: Čím je tvořena obvodová nervová soustava? Vyjmenuj části neuronu: centrální nervová soustava, obvodová nervová soustava mozek, mícha nervy buněčné tělo neuronu, krátké výběžky dendrity, dlouhé výběžky neurity, jádro neuronu, myelinová pochva, Ranvierovy zářezy
Otázky 2 Co znamená synapse? Uveď příklady nepodmíněných reflexů: Které reflexy se vytvářejí v průběhu lidského života? Kdo zkoumal podmíněné reflexy? Kdy dochází k vyhasínání reflexů? zápoj sací, polykací, dýchací, uchopovací reflexy podmíněné I. P. Pavlov pokud podnět neopakujeme
Neuron krátký výběžek dendrit 1 Ranvierův zářez 4 zakončení neuritu tělo neuronu 2 3 7 dlouhý výběžek neurit 6 5 myelinová pochva jádro
Zdroje http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ivan_Pavlov_nobel.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Neuron_Hand-tuned.svg http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=u%C4%8Den%C3%AD&ex=1#ai:MP900442319| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pes&ex=2#ai:MP900448575| Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová. literatura: ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 8 pro základní školy, Biologie člověka. Praha: Nakl. SPN, 2009.