ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Nervová soustava a smyslové orgány
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_15_VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NERVOVÁ SOUSTAVA (opakování)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola, Hradec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_17_NERVOVÁ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová

Anotace: Výklad základních pojmů nervové soustavy Očekávaný výstup: Žák zná stavbu nervové soustavy, dokáže popsat části nervové buňky, rozliší reflexy nepodmíněné a podmíněné, uvede příklady, uvědomuje si význam nervové soustavy Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 8. ročník, 13 – 14 let  Klíčová slova: neuron, neurit, dendrit, buněčné tělo neuronu, synapse, nepodmíněný reflex, podmíněný reflex, I. P. Pavlov, mozek, mícha, nervy, nervová dráha, reflexní oblouk, míšní reflex Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky se stavbou nervové soustavy, podrobně vysvětlí její jednotlivé části, upozorní na význam reflexu nepodmíněného i podmíněného, zdůrazní práci I. P. Pavlova. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.

NERVOVÁ SOUSTAVA

Nervová soustava řídí činnost všech orgánů v těle zajišťuje souhru – koordinaci - jednotlivých orgánů zajišťuje komunikaci s okolním prostředím centrální nervová soustava – mozek, mícha obvodová nervová soustava - nervy

Nervová buňka neuron buněčné tělo s výběžky, krátké výběžky – dendrity, dlouhé výběžky – neurity, myelinová pochva

Synapse zápoj neurony mají mezi svými výběžky a tělem mikroskopické štěrbiny propojením neuronů vzniká nervová dráha po nervových dráhách se šíří vzruchy rychlost šíření vzruchů je až 130 m/s

Reflex je odpověď organismu na podnět reflexní oblouk: čidlo zaznamená podnět, přenese informaci nervovou dráhou do nervového centra (mozku, míchy), zde je vypracovaná odpověď a přenesena nervovou dráhou k výkonnému orgánu např.: podráždění teplem (kůže) – nervové dráhy – nervové centrum (mícha, mozek) – výkonný orgán (sval)

Reflexy nepodmíněné (vrozené) jsou stálé a neměnné po celý život např.: sací, polykací, dýchací, uchopovací reflex míšní po podráždění čidla je signál veden přes míchu k výkonnému orgánu, který na podnět zareaguje (sval ucukne)

Reflexy podmíněné (získané) vytvářejí se v průběhu života jsou naučené nejsou trvalé, je třeba je stále posilovat, jinak vyhasínají

I. P. Pavlov (1849 – 1936) ruský lékař a fyziolog zabýval se studiem reflexů pokusy se psy: pes vidí a cítí potravu, vylučuje sliny – nepodmíněný reflex, pokud při podávání potravy opakovaně svítí žárovka, vytvoří se podmíněný reflex pokud svítíme, potravu nepodáme, pes přesto sliní, ale po čase reflex vymizí

Otázky 1 Na které části členíme nervovou soustavu? Hlavní části centrální nervové soustavy: Čím je tvořena obvodová nervová soustava? Vyjmenuj části neuronu: centrální nervová soustava, obvodová nervová soustava mozek, mícha nervy buněčné tělo neuronu, krátké výběžky dendrity, dlouhé výběžky neurity, jádro neuronu, myelinová pochva, Ranvierovy zářezy

Otázky 2 Co znamená synapse? Uveď příklady nepodmíněných reflexů: Které reflexy se vytvářejí v průběhu lidského života? Kdo zkoumal podmíněné reflexy? Kdy dochází k vyhasínání reflexů? zápoj sací, polykací, dýchací, uchopovací reflexy podmíněné I. P. Pavlov pokud podnět neopakujeme

Neuron krátký výběžek dendrit 1 Ranvierův zářez 4 zakončení neuritu tělo neuronu 2 3 7 dlouhý výběžek neurit 6 5 myelinová pochva jádro

Zdroje http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ivan_Pavlov_nobel.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Neuron_Hand-tuned.svg http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=u%C4%8Den%C3%AD&ex=1#ai:MP900442319| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pes&ex=2#ai:MP900448575| Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová. literatura: ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 8 pro základní školy, Biologie člověka. Praha: Nakl. SPN, 2009.