Testování vysokoteplotní sorpce CO2 v laboratorní fluidní aparatuře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceTechnické.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
Konstrukce CNC strojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Srovnání sodných a vápenatých sorbentů pro suché čištění spalin ze zařízení na energetické využití odpadu Boleslav Zach, Michael Pohořelý, Michal Šyc,
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Ing. Barbora Miklová M. Staf, V. Vrbová
Technické prostředky v požární ochraně
Základy automatického řízení 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola T. G
Vysokoteplotní sorpce CO2 na laboratorně připraveném CaO
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Dřevěná zednická koza CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_TE_TP_17
Výpočet tepelného schématu RC oběhu s přihříváním páry.
Změny skupenství látky
Vytápění Tepelné ztráty
Seznámení s Ústavem plynných a pevných paliv a ochrany ovzduší
Důlní požáry a chemismus výbušniny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OP VK VYT 2.5 Chladiče a ventilátory
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Znečištění ovzduší Obr. 1
Teplovodní otopné soustavy Vypracovala: Ing
Základy plošné CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_05
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Digitální učební materiál
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
Název firemní schůzky Prezentující.
Elektrárenský popílek jako nový sorbent pro snižování emisí CO2
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Centrum výzkumu Řež s.r.o. Výzkum a vývoj v jaderné energetice
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Mezinárodní výzkum použití popílků k sorpci CO2 ze spalin
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ověření možnosti zpracování rašeliny pomocí termické depolymerizace
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
nízkoteplotního plazmového výboje
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Modifikace popílků na adsorbenty pro záchyt CO2
Základy chemických technologií
Transkript prezentace:

Testování vysokoteplotní sorpce CO2 v laboratorní fluidní aparatuře VYSOKÁ ŠKOLA CHEMICKO-TECHNOLOGICKÁ V PRAZE FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ ÚSTAV PLYNNÝCH a PEVNÝCH PALIV A OCHRANY OVZDUŠÍ Název projektu: Výzkum vysokoteplotní sorpce CO2 ze spalin za použití karbonátové smyčky Číslo projektu: NF-CZ08-OV-1-005-2015 Akronym: hitecarlo

Dílčí výzkum v kontextu projektu Hlavní cíl Vývoj technologie vysokoteplotní dekarbonatace pro odstraňování CO2 ze spalin v laboratorním měřítku a návrh fluidní pilotní jednotky odpovídající provoznímu měřítku. Úkoly výzkumu Získat údaje o změnách kapacit tuzemských vápenců, při užití nehybné vrstvy materiálu a při použití fluidní vrstvy. V průmyslu preferován fluidní režim s lepší výměnou hmoty a tepla (rychlejší ohřev) – nutné ověřit vliv na sintraci, kapacitu a kinetiku. Dále testován vliv nevysokých koncentrací oxidu siřičitého na kapacitu – tj. po kolika cyklech dojde ke znehodnocení vsázky Snímek 2 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Technické zajištění měření 3 různé experimentální aparatury 2 průtočné: laboratorní s fluidním a pevným ložem 1 poloprovozní fluidní systém s uzavřeným cyklem Schéma laboratorní fluidní aparatury 1, 2 – láhve s plyny, 3 – jehlový ventil, 4 – průtokoměr s regulátorem, 5 – teploměr, 6 – vzdušný chladič, 7 – křemenný reaktor, 8 – manostat, 9 – IR analyzátor, 10 – plynoměr Snímek 3 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Technické zajištění měření Laboratorní fluidní aparatura v chodu 2 průtočné: laboratorní s fluidním a pevným ložem 1 poloprovozní fluidní systém s uzavřeným cyklem Snímek 4 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Vzorková základna Celkem testováno 11 vápenců Vybraný vzorek pro srovnávací testy Celkem testováno 11 vápenců Od vysokoprocentních s CaCO3 > 98,8 % hm. po vápence obsahující < 70 % CaCO3 a MgCO3 až 12,5 % hm. 4 vzorky SiO2 > 20 % hm. 1 vzorek Al2O3 > 6 % hm. Granulometrie pro pevné lože 1 – 2 mm Granulometrie pro fluidní laboratorní aparaturu 0,2 – 0,5 mm, Granulometrie pro fluidní poloprovozní aparatuře 0,5 – 1 mm Další výsledky demonstrovány na vzorku z Velkolomu Čertovy schody. Zdánlivá hustota: 2,80 g.cm-3 Obsah Ca 39,59 % hm. Obsah Mg 0,22 % hm. Obsah Si 0,09 % hm. Teoretická kapacita 43,86 g CO2/100 g vsázky vápence. Snímek 5 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Průběh experimentů Shrnutí základních parametrů měření Podmínky Shrnutí základních parametrů měření Série testů Fyzikální podmínky Atmosféra (mol. %) Tkalc. (°C) Rampa (°C/min) Tkarbon. pkarbon. (kPa) Průtok plynu (l/min) Kalc. Karbon. Pevné lože, karbonatace bez SO2 900 10 650 izoterma 15 2 N2 14 % CO2 86 % N2 Pevné lože, karbonatace s přítomností SO2 13 % CO2 0,3 % SO2 7 % O2 79,7 % N2 Fluidní lože, karbonatace bez SO2 25 1,5 Fluidní lože, karbonatace s přítomností SO2 Snímek 6 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Vliv kontaminace oxidem siřičitým Průnikové křivky – fluidní režim, přítomnost SO2 Dramatičtější pokles kapacity při aplikaci fluidního režimu kalcinace a karbonatace společně s SO2 Snímek 7 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Rozdíly v průběhu kalcinací Křivky uvolňování CO2 při různé realizaci kalcinace Důležitý moment: jiný tvar při experimentech s SO2 v pevném loži – dopady na kapacitu viz dále Snímek 8 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Rozdíly v dosažených kapacitách Změny kapacit v průběhu 10 cyklů Sorpce ze spalin obsahujících SO2 ve fluidním loži – pro praxi nejhorší alternativa Snímek 9 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Rozdíly v kinetice Změny rychlosti sorpce při fluidním režimu bez Příklad: Změny rychlosti sorpce při fluidním režimu bez přítomnosti SO2 Snímek 10 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Rozdíly v kinetice Porovnání rychlostí sorpce v pátých cyklech Příklad: Porovnání rychlostí sorpce v pátých cyklech Snímek 11 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.

Závěry Záchyt CO2 s použitím fluidního zařízení vede ve srovnání s realizací ve fixní vrstvě k rychlejšímu opotřebení vsázky Progresivnější sintrace materiálu Destruktivní efekt oxidu siřičitého na sorpční kapacitu – ve zvýšené míře ve fluidní vrstvě Měření BET povrchu ani distribuce velikostí pórů, nejsou indikátorem předpovídajícím míru poklesu kapacity. Snímek 12 Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ing. Marek Staf, Ph.D.