Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
opakování a procvičování
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
SLOVESA soutěž řad – 4. třída
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
19 mluvnické kategorie sloves
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOVESA Staň se kouzelníkem.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu děj – kreslit, mávat, letět stav – ležet, stát, sedět změna stavu – zčervenat, zabolet, rozsvítit zvratná slovesa - jejich součástí je zvratné zájmeno se, si posadit se, vrátit se, dívat se, přečíst si, povzdychnout si časování sloves = tvoření slovesných tvarů v závislosti na osobě, čísle, času, způsobu a rodu

Slovesné kategorie Osoba Číslo ___ osoba Číslo jednotné Číslo množné 1. 2. 3. ___ já ty on, ona, ono my vy oni, ony, ona Osoba Číslo píšeš, učím se, telefonoval Číslo jednotné píšete, učíme se, telefonovali Číslo množné

Čas Slovesné kategorie přítomný minulý budoucí vyjadřuje děj, který právě probíhá Sněží, uklízím, plave, díváte se vyjadřuje děj, který se již uskutečnil Sněžilo, uklízel jsem, plaval, dívali jste se vyjadřuje děj, který se teprve uskuteční bude sněžit, budu uklízet uklidím, podíváte se Čas

Způsob Slovesné kategorie oznamovací rozkazovací podmiňovací oznamuje skutečnost,vyjadřuje děj, který se děje, stal se, stane se píšeš, hovořili jsme, budou se oblékat vyjadřuje rozkaz, výzvu, přání, děj, který se má uskutečnit čti, dívejte se, počítejme vyjadřuje děj, který by se mohl uskutečnit, kdyby byla splněna podmínka,možný děj, vyjadřující přání koupil bych, kdybych to věděl, odnesli bychom, mohl bys pomoci Způsob

Způsob a čas Způsob oznamovací – tvoří všechny časy (počítal jsem, počítám, budu počítat) Způsob rozkazovací – čas neurčujeme Způsob podmiňovací – tvoří čas přítomný (počítal bych) a čas minulý (byl bych počítal) způsob čas minulý přítomný budoucí oznamovací ano rozkazovací ne podmiňovací

Způsob rozkazovací tvoříme od 2. osoby čísla jednotného, 1. a 2. osoby čísla množného Rozkazovací způsob 3.osoby čísla jednotného i množného používáme částici + oznamovací způsob ať nakreslí, nechť pozdraví Pro důrazný zápor užíváme infinitiv (Sednout! Nekouřit!) bez koncovky zakončení: -i zakončení: -ej 2.os., č.j. pozdrav nakresli zavolej 1.os., č.mn. pozdravme nakresleme zavolejme 2.os., č.mn. pozdravte nakreslete zavolejte

Urči slovesné kategorie sloveso Osoba Číslo Způsob čas znáte utvořme přišli bychom budeme končit vrátil by ses pozdrav označíš zasmějte se nakoupila vyřadit poznáte

Vytvoř správný tvar od následujících sloves připojit - 2. os., č. mn., zp. ozn., čas min. - ___________________________ vrátit se – 1. os., č. mn., zp. podm., čas přít. - __________________________ napsat - 2. os., č. j., zp. rozk. - _____________________________________ narodit se – 3.os., č. j., zp. ozn., čas min. - ____________________________ házet – 3. os., č. mn., zp. ozn., čas bud. - ______________________________ pokusit se – 1. os., č.mn., zp. rozk. - __________________________________ vyhodit – 2. os., č. mn., zp. podm., čas přít. - ___________________________ navštěvovat – 1. os., č. j., zp. ozn., čas bud. - __________________________ otevřít – 2. os., č. j., zp. ozn., čas min. - _______________________________ nachystat – 1. os., č. mn., zp. rozk. - _________________________________ prodávat – 3. os., č. j., zp. podm., čas přít. - ____________________________ utíkat – 1. os., č. j., zp. ozn., čas přítomný - ____________________________ přečíst si – 2. os., č. j., zp. podm., čas přít. - ____________________________