VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Názvosloví arenů naftalen antracen benzen azulen fenantren heptalen.
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
NÁZVOSLOVÍ AROMATICKÝCH UHLOVODÍKŮ
Reakce alkanů a cykloalkanů.
aromatické uhlovodíky
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Identifikace vzdělávacího materiálu
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Názvosloví organických sloučenin
Soubor prezentací : CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Aminy, klasifikace a názvosloví
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hydroxyderiváty CH-2 Organická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Indukční efekt symbol I
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_123.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_167.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Identifikace vzdělávacího materiálu
Karboxylové kyseliny názvosloví
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Aromatické uhlovodíky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_169.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 16 TEMA: Chemie – Deriváty uhlovodíků,
VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky,
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
Aromatické sloučeniny
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Příprava a izolace arenů.
VY_32_INOVACE_Slo_III_13 Areny ppt.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.9.We.6_Uhlovodíky_s_benzenovym_kruhem_areny.
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
Aromatické uhlovodíky
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek Názvosloví arenů. VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek

Názvosloví aromatických sloučenin používá velmi často nesystematické (triviální) názvy. Ačkoliv se používání těchto triviálních názvů omezuje, dovolují pravidla IUPAC některé nejpoužívanější názvy zachovat. Proto známe methylbenzen pod běžným názvem toluen nebo hydroxybenzen jako fenol.

Triviální názvy některých aromatických sloučenin: CH3 CH3-CH-CH3 CH=CH2 CH3 CH3 toluen kumen styren ortho-xylen

Aromatické sloučeniny s heteroatomem: OH NH2 CN CHO COOH Fenol anilin benzaldehyd benzonitril kys. benzoová

Monosubstituované deriváty benzenu se pojmenovávají systematickým názvoslovím jako ostatní uhlovodíky tak, že názvy jsou zakončeny koncovkou –benzen. Br NO2 CH2CH2CH3 brombenzen nitrobenzen propylbenzen

Deriváty benzenu s alkylovými substituenty jsou označovány jako areny. Podle velikosti alkylového zbytku se pojmenovávají dvojím způsobem: 1. Pokud má alkylový zbytek šest nebo méně uhlíkových atomů, pak se aren pojmenovává jako alkylbenzen. 2. Pokud má alkylový zbytek více jak 6 uhlíkových atomů, pak se sloučenina pojmenovává jako alkan substituovaný fenylem.

Název fenyl se často zkracuje jako Ph nebo φ ( řecké fí) a používá se pro skupinu –C6H5 u sloučenin, kde je benzenové jádro substituentem. Název fenol je odvozený od řeckého pheno („nesu světlo“), což připomíná skutečnost, že benzen objevil v roce 1825 Michael Faraday v olejovitém zbytku, který zanechával svítiplyn v londýnských pouličních lampách.

Uhlovodíkové zbytky odvozené od aromatických uhlovodíků se označují jako aryly. Už dříve jsme uváděli, že zbytek od benzenu se nazývá fenyl. CH3CHCH2CH2CH2CH2CH3 fenylová skupina 2-fenylheptan

Další uhlovodíkové zbytky: CH2- CH2-CH2- CH=CH- benzyl fenethyl styryl

V případě disubstituovaných derivátů benzenu je možné používat jednu z předpon: ortho- (o) dva substituenty jsou ve vzájemné poloze 1 a 2, meta- (m) dva substituenty jsou ve vzájemné poloze 1 a 3, para- (p) dva substituenty jsou ve vzájemné poloze 1 a 4. Při psaní názvů se předpony zkracují a uvádějí se pouze jejich počáteční písmena: o-, m-, p-. Často se předpony v tiskacím písmu píší kurzívou.

Obecně lze polohy popsat následovně: X ortho ortho meta meta para

Ukázka disubstituovaných derivátů benzenu: CH3 CH3 CH3 CH3 1,2-dimethylbenzen 1,3-dimethylbenzen 1,4-dimethylbenzen ortho-dimethylbenzen meta-dimethylbenzen para-dimethylbenzen o-dimethylbenzen m-dimethylbenzen p-dimethylbenzen o-xylen m-xylen p-xylen

V případě, že molekula benzenu má více než dva substituenty, číslujeme polohy tak, aby čísla byla co nejnižší a substituenty řadíme podle abecedy. Na následujících příkladech si vyzkoušejte tvorbu názvosloví:

Br CH3 4-brom-1,2-dimethylbenzen

CH3 NO2 NO2 NO2 2,4,6-trinitrotoluen (TNT)

Cl 1,2-dichlorbenzen ortho-dichlorbenzen

Polycyklické areny Názvosloví polycyklických arenů je založeno na stejném principu jako u monocyklických. Naftalen Číslování je dáno konvencí, proto si ho zapamatujte. Umožňuje snadnou tvorbu názvů odvozených sloučenin. 8 1 7 2 3 6 5 4

Jiné polycyklické areny: anthracen 8 9 1 7 2 6 3 5 10 4

naftacen 10 11 12 1 9 2 8 3 7 6 5 4

fenanthren 9 10 1 8 7 2 6 5 4 3

bifenyl 3 2 2‘ 3‘ 1 1‘ 4‘ 4 5 6 6‘ 5‘

Zdroj informací: McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, 2007. Počet stran 1260. ISBN 978-80-214- 3291-8 (VUT v Brně). VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, 1996. Počet stran 368. ISBN 80-85937-08-5. HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, 1998. Počet stran 232. ISBN 80-7182-056-3.

Metodické pokyny Téma sady: Studium uhlovodíků Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tematický okruh: Organická chemie   Autor: Ing. Jan Voříšek Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Názvosloví arenů. Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák pojmenuje jednoduché areny a jejich substituenty. Klíčová slova: organická chemie, areny, názvosloví arenů, IUPAC. Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: 16 -19 let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V prezentaci je začleněno několik příkladů na procvičení názvosloví. V případě potřeby je možné zařadit na konec prezentace další příklady na procvičení, případně zadat domácí úkol.