Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Deník pro 6. ročník ZŠ Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Literární výchova VY_12_INOVACE_12 Duben 2011 Mgr. Dana Kubínková.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou L. Součka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Osnova rozboru uměleckého textu
Rozbor uměleckého textu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Gramatika Vypravování
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Kompozice a obsah literárního díla
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.17_eduard_bass Název: Eduard Bass Číslo operačního.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_12_ Odvětví práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
VY_32_INOVACE_48_Mala_nocni_hudba Jazyk a jazyková komunikace – český jazyk – orientace a porozumění textu 3. ročník – Malá noční hudba Autor: Hana Štrosová,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.03_Státní občanství.
Používání členu určitého a neurčitého – téma školní potřeby.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19_jules_verne Název:
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.13_Robert Fulghum NÁZEV:
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.05_Vladislav Vančura.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16_treti_ctvrtletni_pisemna_prace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.06_FRANTIŠEK LADISLAV.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2_pohadky Název: Pohádky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
ZÁPIS ČÍSEL POMOCÍ MOCNIN
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.14_Jiří Suchý a Jiří.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
VY_32_INOVACE_M.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Matematika a její aplikace, Číslo a početní.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Němčina pro 8. třídu. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ NJ.8.A.05_privlastnovaci_zajmena_po_predlozce_se_3_a_.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.15_struktura_literarniho_dila-kompozicni_vrstva Název: Struktura literárního díla – kompoziční vrstva Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 10.4. 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)

KOMPOZIČNÍ VRSTVA

KOMPOZICE způsob uspořádání tematických složek v díle 1. Chronologická děj se odvíjí přirozeně, v časové posloupnosti

2. Retrospektivní (zpětná) začíná od konce; čtenáři se postupně dozvídají, co předcházelo (např. detektivky) 3. Rámcová jednotlivé příběhy vloženy do příběhu hlavního (např. Tisíc a jedna noc)

4. Paralelní (prolínavá) autor souběžně rozvíjí několik dějů, které se většinou postupně propojují 5. Řetězová děj se skládá ze samostatných příběhů, jejichž pojítkem je hl. hrdina (např. „Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha“)

KONTRAST vedle sebe postaveny jevy opačného významu, spojeny protikladné myšlenky, obrazy (např. „Temná noci! Jasná noci!“)

PARALELISMUS obdobná výstavba dvou i více po sobě jdoucích veršů

GRADACE motivy seřazeny do vzestupného účinku

POINTOVÁNÍ zařazení nejzávažnějšího motivu na konci díla

CO PATŘÍ DO KOMPOZIČNÍ VRSTVY DÍLA? LÁTKA GRADACE KONTRAST PARALELISMUS KOMPOZICE POINTOVÁNÍ

POUŽITÉ ZDROJE Soukal, J.: Literární výchova pro 2. stupeň ZŠ. SPN Praha, 1998. ISBN 80-7235-026-9. Str. 34 – 37. Použity kliparty ze souboru Windows.

METODIKA Vysvětlíme žákům jednotlivé kompoziční vrstvy. Na obrázcích doložíme. Žáci si zapíšou do sešitu. Zkusí na vybrané ukázce v čítance rozebrat konkrétní kompoziční vrstvu literárního díla.