ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Český jazyk ROČNÍK: 8. ročník TÉMA: Realismus a naturalismus AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 1. 2. 2013 VY_32_INOVACE_60_KM
Francie Anglie Rusko Norsko Polsko Amerika Honoré de Balzac Anotace: Cílová skupina: 8. ročník Téma: Realismus a naturalismus Cíl: Literatura 2. poloviny 19. století. Opakování a procvičování tématu. Pomůcky: psací potřeby, pracovní listy, ukázky děl – úryvky z tvorby Pilotáž: Prezentace žákům představila přehled světových literárních spisovatelů období 2. poloviny 19. století. Žáci aktivně ocenili stručné a výstižné zápisy. Prezentace navazuje na další výuku v hodinách literatury s četbou literárních děl a filmových ukázek. Pozn.: výukové hodiny - 4 opakovací hodina - 1 Francie Honoré de Balzac Gustave Flaubert Guy de Maupassant Émil Zola Charles Dickens Nikolaj Vasiljevič Gogol Lev Nikolajevič Tolstoj Fjodor Michajlovič Dostojevskij Anton Pavlovič Čechov Henrik Ibsen Henryk Sienkiewicz Mark Twain Anglie Rusko Norsko Polsko Amerika
Rozcvička Přiřaďte k významným světovým spisovatelům národnost Honoré de Balzac Anton Pavlovič Čechov Mark Twain Guy de Maupassant Émil Zola Charles Dickens Lev Nikolajevič Tolstoj Fjodor Michajlovič Dostojevskij Henrik Ibsen Henryk Sienkiewicz Nikolaj Vasiljevič Gogol Gustav Flaubert
Kontrola správnosti Honoré de Balzac Gustave Flaubert Guy de Maupassant Émil Zola Charles Dickens Nikolaj Vasiljevič Gogol Lev Nikolajevič Tolstoj F. Michajlovič Dostojevskij Anton Pavlovič Čechov Henrik Ibsen Henryk Sienkiewicz Mark Twain Francie Anglie Rusko Norsko Polsko Amerika Kontrola správnosti
Realismus a naturalismus umělecký směr od poloviny 19. století obecně smysl pro skutečnost kritický pohled na realitu 19. století (chudoba, špatné postavení žen) hrdina je typický pro určitou skupinu lidí objektivnost a přítomnost žánry: • ustupuje poezie • román, povídka
zamyšlení Člověk nepíše srdcem, ale hlavou. Vyjádřil jsem se špatně, když jsem řekl, že nemáme psát srdcem. Chtěl jsem říci, že nemáme uvádět na scénu svoji osobu. Domnívám se, že velké umění je vědecké a neosobní. Gustave Flaubert
Francie • francouzský realista • 1799 – 1850 • sta navzájem spjatých románů a povídek • hrdina přechází z jednoho díla do druhého • cyklu Lidská komedie • romány Evženie Grandetová Otec Goriot Sestřenice Běta • novela Gobseck Honoré de Balzac Francie
Francouzští mistři reality mistr románu Gustave Flaubert 1821 – 1880 román Paní Bovaryová mistr povídky Guy de Maupassant 1850 – 1893 povídky • Miláček • Kulička
naturalismus • francouzský realista • zakladatel naturalismu • 1840 – 1902 • román Zabiják naturalisté → zobrazovali výrazné negativní společenské jevy → život nelze ovlivnit → činy člověka jsou dány dědičnými schopnostmi a sklony Émile Zola naturalismus
Anglie Charles Dickens • anglický realista • 1812 – 1870 • populární romanopisec • dětství prožil v bídě • tvorba - osudy opuštěných dětí - autobiografické prvky - kritický realismus • Oliver Twist • David Copperfield • Nadějné vyhlídky • Kronika Pickwickova klubu Charles Dickens Anglie
Obraz ruské společnosti ► Nikolaj Vasiljevič Gogol: komedie Revizor román Mrtvé duše ► Lev Nikolajevič Tolstoj: román Vojna a mír ► Fjodor Michajlovič Dostojevskij: román Zločin a trest ► Anton Pavlovič Čechov: povídky Úředníkova smrt, Chameleon, Vaňka, Dáma s psíčkem
Významný polský spisovatel - realista Henryk Sienkiewicz 1846 – 1916 autor historických románů polského národa nejslavnější román Quo vadis? (= Kam kráčíš?) ∟ prostředí antického Říma ∟ vláda císaře Nera ∟ počátky křesťanství ∟ dílo lze řadit i k novoromantismu
Norský dramatik - realista Henrik Ibsen 1828 – 1906 soustředil se na záporné rysy společnosti drama Domeček pro panenky známé pod názvem Nora postavení žen ve společnosti
Literatura americká Princ a chuďas Dobrodružství Toma Sawyera Mark Twain 1835 – 1910 vl. jménem Samuel Langhome Clemens humorista a satirik literát samouk lodivod na Mississippi hledač stříbra v Nevadě voják i redaktor Princ a chuďas Dobrodružství Toma Sawyera Dobrodružství Huckleberryho Finna Život na Mississippi
jazykovědný rozbor Twainových citátů Mark Twain Domácí úkol: slovní druhy, větné členy, větný graf ……. Člověk, který přichází s novou myšlenkou, je blázen do té doby, než jeho myšlenka zvítězí. Rozumný a tolerantní člověk nezávidí chytřejším, ani nepohrdá blbějšími. Vzdělání umožňuje člověku zlobit se nad věcmi ve všech koutech světa. jazykovědný rozbor Twainových citátů Mark Twain
Kultura česká s prvky realismu připomenutí – vztahy ČJ-D Kultura česká s prvky realismu ? Karel Havlíček Borovský Josef Kajetán Tyl Božena Němcová Jan Neruda Karolína Světlá Alois Jirásek Miroslav Tyrš Josef Václav Myslbek Mikoláš Aleš Josef Mánes Alfons Mucha Přiřaďte ke každé osobnosti indicie a informace, s nimiž jsme se seznámili v průběhu školního roku.
Zdroje: Archiv autora Vlastní tvorba Soukal, Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, SPN, Praha 2009.ISBN 978-80-7235-438-2 Kovalčík, Zdeněk; Sieglová, Naděžda: Čítanka 8 Alter, Alter 2000, Praha 4. ISBN 80-7245-009-3 www.microsoft.office.cz