ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Realismus Realismus v umění.
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU –
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.08.
Opakování světového realismu
Realistický román.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_43_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
47.1 Realismus a naturalismus
Osobnosti národního obrození
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Evropský kritický realismus a naturalismus
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_12_Literatura 19. století Kritický realismus
Polsko, Dánsko VY_32_INOVACE_VII-A-16.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
Kritický realismus v literatuře
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
3. Fáze Národního obrození
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Mark Twain.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Literatura 19. století Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Autor: Mgr. Hana Novotná
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Český jazyk ROČNÍK: 8. ročník TÉMA: Realismus a naturalismus AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 1. 2. 2013 VY_32_INOVACE_60_KM

Francie Anglie Rusko Norsko Polsko Amerika Honoré de Balzac Anotace: Cílová skupina: 8. ročník Téma: Realismus a naturalismus Cíl: Literatura 2. poloviny 19. století. Opakování a procvičování tématu. Pomůcky: psací potřeby, pracovní listy, ukázky děl – úryvky z tvorby Pilotáž: Prezentace žákům představila přehled světových literárních spisovatelů období 2. poloviny 19. století. Žáci aktivně ocenili stručné a výstižné zápisy. Prezentace navazuje na další výuku v hodinách literatury s četbou literárních děl a filmových ukázek. Pozn.: výukové hodiny - 4 opakovací hodina - 1 Francie Honoré de Balzac Gustave Flaubert Guy de Maupassant Émil Zola Charles Dickens Nikolaj Vasiljevič Gogol Lev Nikolajevič Tolstoj Fjodor Michajlovič Dostojevskij Anton Pavlovič Čechov Henrik Ibsen Henryk Sienkiewicz Mark Twain Anglie Rusko Norsko Polsko Amerika

Rozcvička Přiřaďte k významným světovým spisovatelům národnost Honoré de Balzac Anton Pavlovič Čechov Mark Twain Guy de Maupassant Émil Zola Charles Dickens Lev Nikolajevič Tolstoj Fjodor Michajlovič Dostojevskij Henrik Ibsen Henryk Sienkiewicz Nikolaj Vasiljevič Gogol Gustav Flaubert

Kontrola správnosti Honoré de Balzac Gustave Flaubert Guy de Maupassant Émil Zola Charles Dickens Nikolaj Vasiljevič Gogol Lev Nikolajevič Tolstoj F. Michajlovič Dostojevskij Anton Pavlovič Čechov Henrik Ibsen Henryk Sienkiewicz Mark Twain Francie Anglie Rusko Norsko Polsko Amerika Kontrola správnosti

Realismus a naturalismus umělecký směr od poloviny 19. století obecně smysl pro skutečnost kritický pohled na realitu 19. století (chudoba, špatné postavení žen) hrdina je typický pro určitou skupinu lidí objektivnost a přítomnost žánry: • ustupuje poezie • román, povídka

zamyšlení Člověk nepíše srdcem, ale hlavou. Vyjádřil jsem se špatně, když jsem řekl, že nemáme psát srdcem. Chtěl jsem říci, že nemáme uvádět na scénu svoji osobu. Domnívám se, že velké umění je vědecké a neosobní. Gustave Flaubert

Francie • francouzský realista • 1799 – 1850 • sta navzájem spjatých románů a povídek • hrdina přechází z jednoho díla do druhého • cyklu Lidská komedie • romány Evženie Grandetová Otec Goriot Sestřenice Běta • novela Gobseck Honoré de Balzac Francie

Francouzští mistři reality mistr románu Gustave Flaubert 1821 – 1880 román Paní Bovaryová mistr povídky Guy de Maupassant 1850 – 1893 povídky • Miláček • Kulička

naturalismus • francouzský realista • zakladatel naturalismu • 1840 – 1902 • román Zabiják naturalisté → zobrazovali výrazné negativní společenské jevy → život nelze ovlivnit → činy člověka jsou dány dědičnými schopnostmi a sklony Émile Zola naturalismus

Anglie Charles Dickens • anglický realista • 1812 – 1870 • populární romanopisec • dětství prožil v bídě • tvorba - osudy opuštěných dětí - autobiografické prvky - kritický realismus • Oliver Twist • David Copperfield • Nadějné vyhlídky • Kronika Pickwickova klubu Charles Dickens Anglie

Obraz ruské společnosti ► Nikolaj Vasiljevič Gogol: komedie Revizor román Mrtvé duše ► Lev Nikolajevič Tolstoj: román Vojna a mír ► Fjodor Michajlovič Dostojevskij: román Zločin a trest ► Anton Pavlovič Čechov: povídky Úředníkova smrt, Chameleon, Vaňka, Dáma s psíčkem

Významný polský spisovatel - realista Henryk Sienkiewicz 1846 – 1916 autor historických románů polského národa nejslavnější román Quo vadis? (= Kam kráčíš?) ∟ prostředí antického Říma ∟ vláda císaře Nera ∟ počátky křesťanství ∟ dílo lze řadit i k novoromantismu

Norský dramatik - realista Henrik Ibsen 1828 – 1906 soustředil se na záporné rysy společnosti drama Domeček pro panenky známé pod názvem Nora postavení žen ve společnosti

Literatura americká Princ a chuďas Dobrodružství Toma Sawyera Mark Twain 1835 – 1910 vl. jménem Samuel Langhome Clemens humorista a satirik literát samouk lodivod na Mississippi hledač stříbra v Nevadě voják i redaktor Princ a chuďas Dobrodružství Toma Sawyera Dobrodružství Huckleberryho Finna Život na Mississippi

jazykovědný rozbor Twainových citátů Mark Twain Domácí úkol: slovní druhy, větné členy, větný graf ……. Člověk, který přichází s novou myšlenkou, je blázen do té doby, než jeho myšlenka zvítězí. Rozumný a tolerantní člověk nezávidí chytřejším, ani nepohrdá blbějšími. Vzdělání umožňuje člověku zlobit se nad věcmi ve všech koutech světa. jazykovědný rozbor Twainových citátů Mark Twain

Kultura česká s prvky realismu připomenutí – vztahy ČJ-D Kultura česká s prvky realismu ? Karel Havlíček Borovský Josef Kajetán Tyl Božena Němcová Jan Neruda Karolína Světlá Alois Jirásek Miroslav Tyrš Josef Václav Myslbek Mikoláš Aleš Josef Mánes Alfons Mucha Přiřaďte ke každé osobnosti indicie a informace, s nimiž jsme se seznámili v průběhu školního roku.

Zdroje: Archiv autora Vlastní tvorba Soukal, Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, SPN, Praha 2009.ISBN 978-80-7235-438-2 Kovalčík, Zdeněk; Sieglová, Naděžda: Čítanka 8 Alter, Alter 2000, Praha 4. ISBN 80-7245-009-3 www.microsoft.office.cz