ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Ing. Lenka Štibrányiová
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
3. téma: MANAGEMENT INOVAČNÍCH RIZIK
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
2. téma: INOVACE, KVALITA A PRODUKTIVITA
Analýza peněžních toků – cash flow
Finanční řízení podniku
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Podniková ekonomika Financování podniku.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Ekonomika investic.
KRIZE NENÍ HROZBOU! JE PŘÍLEŽITOSTÍ K ROZVINUTÍ DOSUD OPOMÍJENÝCH PŘEDNOSTÍ TRŽNÍ EKONOMIKY. Zbyněk Pitra, předseda Rady expertů ČMA Golem klub, Praha.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Analýza vlastního podniku
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
MARKETING.
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Finanční analýza.
Prosperita organizace
Poměrové ukazatele.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
1 Rizika podnikání Odvracet rizika znamená předvídat a vytvářet adekvátní finanční zdroje, aby organizace mohla účinně čelit dopadům očekávaných rizik.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Lenka Zahradníčková
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
Finanční výkazy obchodních společností
VEOLIA Voda Česká Republika, a.s.
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PODNIKÁNÍ Všechno v mém životě souvisí AC Education.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Poměrové ukazatele.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Katedra managementu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Podnikové hospodářství Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ.1.07/3.2.08/
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Finanční management Téma č.3 (a 4) Dnešek Poměrové ukazatele 1
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
Ekonomika malých a středních podniků
Podniková ekonomika.
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN 1. Inovace a inovační podnikání 2. Inovace jako konkurenční výhoda, kvalita a inovace 3. Hodnotové inovace, strategie modrého oceánu 4. Komercializace inovace 5. Řízení inovací a inovační controlling 6. Řízení změn ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

PODNIKATELSKÝ PROCES FIRMY ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Nezávislé instituce Finanční investoři Akcionáři Státní orgány Dodavatelé Zaměstnanci Zákazníci PODNIKATELSKÝ PROCES FIRMY Vstupy Výstupy OPERATIVNÍ TAKTICKÉ STRATEGICKÉ NÁSTROJE ZMĚNY PODNIKATELSKÉHO CHOVÁNÍ ORGANIZACE: ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Model Managementu Inovací Vyhledávání PŘÍLEŽITOSTÍ Marketingový výzkum přání stakeholders stávající a nové trhy Klíčové hodnoty organizace IMPLEMENTACE inovace Vyhledávání PŘÍLEŽITOSTÍ Analýza ZDROJŮ Finanční personální technologické surovinové informační ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Finanční management inovací A. RENTABILITA C. LIKVIDITA B. ZISKOVOST Výnosnost (návratnost) investic do inovací B. Maximalizace výnosů a minimalizace nákladů na realizaci podnikatelských procesů C. Cash-flow - trvalá solventnost (schopnost dostát závazkům) společnosti ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Finanční management inovací INVESTICE Volba inovačních projektů s perspektivou nejvyšší výnosnosti aktiv LIKVIDITA Trvale dostatečná výše volných peněžních prostředků Zvyšování podnikatelské výkonnosti organizace Cizí kapitál Splácení závazků ZISKOVOST INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ Zajištění co nejvyšší výnosnosti: vysoká kvalita (užitek) nízké náklady Výplata dividend ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Finanční management – Inovační Controlling Majetková (aktiva) a kapitálová (pasiva) struktura organizace = ROZVAHA (BS - Balance Sheet) Výnosy (zisk) a ztráty = VÝSLEDOVKA (P&L = Profit and Loss Statement) Vývoj finančních toků a výše peněžní zásoby = výkaz příjmů a výdajů (CF = Cash-Flow Statement) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Strategické (finanční) ukazatele KONKURENCESCHOPNOST ORGANIZACE Výdělečná síla organizace = EBIT/aktiva Rentabilita tržeb = čistý zisk/tržby z prodeje Likvidita = (peněžní zásoba + prodejná oběžná aktiva)/krátkodobé závazky Zadluženost = dlouhodobé úvěry/stálá aktiva -----------------------------------------------------------------------------------------------HOSPODAŘENÍ ORGANIZACE ROI (rentabilita investice) = EBIT/investiční náklady Doba návratnosti investice = investiční náklady/(čistý zisk + odpisy) ROCE (rentabilita celkového kapitálu) = EBIT/celkový kapitál ROE (rentabilita vlastního kapitálu) = čistý zisk/vlastní kapitál ------------------------------------------------------------------------------------------------------FIMANČNÍ EFEKT INVESTIC Obrat provozního kapitálu = roční tržby/průměrný provozní kapitál Ziskovost = EBIT/tržby z prodeje Celková výnosnost = rozdělený čistý zisk/objem prodeje ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Hodnocení výhodnosti investic Tři základní kritéria: výnosnost investice = vztah mezi vynaloženými náklady a získanými výnosy rizikovost investice = míra pravděpodobnosti dosažení očekávaných výnosů doba splacení = rychlost přeměny investice na peněžní prostředky ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Hodnocení výhodnosti investic Čtyři základní kroky: odhad výše investičních nákladů na přípravu vstupu inovace na cílový trh prognóza budoucích výnosů z komerčního úspěchu inovace a budoucích finančních toků, včetně ocenění rizika těchto prognóz výpočet nákladů na investiční kapitál, získaný pro účely krytí odhadnutých investičních nákladů výpočet hodnot zvolených ukazatelů finanční analýzy a jejich porovnání s ukazateli odvětví resp. zvolených objektů benchmarkingu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Finanční management – Inovační Controlling Majetková (aktiva) a kapitálová (pasiva) struktura organizace = ROZVAHA (BS - Balance Sheet) Výnosy (zisk) a ztráty = VÝSLEDOVKA (P&L = Profit and Loss Statement) Vývoj finančních toků a výše peněžní zásoby = výkaz příjmů a výdajů (CF = Cash-Flow Statement) S údaji o hodnotách zvolených kritérií úspěšnosti inovačního řešení a s údaji o hodnotách vybraných ukazatelů finanční analýzy S výsledky srovnávacích studií (benchmarkingu), zaměřených na výsledky inovačních aktivit srovnatelných rivalů organizace. ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Cyklus zvyšování hodnoty lidských zdrojů PODNIKATELSKÉ CÍLE: Finanční [příjmy, zisk, cena akcie…] Komerční [podíl na trhu] Technická progresivita Jméno značky [reputace] CÍLE ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY: Servis [reakce na přání klienta] Kvalita [spokojenost zákazníka] Produktivita [nízké náklady] CĹE MANAGEMENTU LIDSKÝCH ZDROJŮ: Nábor Mzdové náklady Odměny Pracovní doba Výhody Šíře nabídky Rozvoj Fluktuace Udržení Výkonnost a chování ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Personální Management Inovací Vhodné sociální klima v organizaci: (a) povinnosti, práva a pravidla pro zaměstnance (b) základní hodnoty a principy, kterými se řídí chování firmy zpochybnit neměnnou platnost určitých pracovních zvyklostí další učení se, vzdělávání a trénink zvyšování odborných způsobilostí organizace. ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Učící se organizace Nutnost naučit se novému = frustrace nebo nadšení??? Motivace nebo existenční nezbytnost??? Tlak a obavy ze ztráty zaměstnání Tlak sociálního klimatu uvnitř organizace = uznání schopnosti naučit se novému Individuální pozitivní motivace Paradox procesu učení se dospělých: Obava ze změny vyvolává rezistenci proti učení se novému, zároveň však tato obava nutí jednotlivce poznávat (učit se) nové! ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Přínos Intelektuálního Kapitálu LIDSKÝ KAPITÁL: znalosti, dovednosti a schopnosti INFORMAČNÍ KAPITÁL: data, znalosti a jejich provázání ORGANIZAČNÍ KAPITÁL: vazby uvnitř i vně organizace Přínos nehmotných aktiv je hodnocen stejně jako přínos hmotných aktiv: generace výnosů (přidané hodnoty) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Pro-inovační klima Svoboda v rozhodování + osobní odpovědnost Kvalitní a samostatní zaměstnanci se zájmem o úspěch organizace Firemní kultura je založena na angažovanosti pracovníků a jejich participaci na rozhodování managementu Management inovačních řešení je procesem spolupráce, méně už má charakter dohledu nad prací týmu řešitelů ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Cyklus zvyšování hodnoty lidských zdrojů VYSOKÁ Hierarchicky uspořádaná volná organizace Vynikající organizace VYSOKÁ Flexibilita organizační struktury Kvalita firemní kultury Byrokratická organizace Začínající (start-up) organizace NÍZKÁ NÍZKÁ NÍZKÁ VYSOKÁ Úroveň etiky podnikání ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

proti-inovační klima ve firmě Jsme chytřejší než naši zákazníci. Víme rozhodně lépe než oni, co nejvíce potřebují. Manažeři jsou placeni za to, aby přijímali a zabezpečovali rozhodnutí; ostatní pracovníci firmy jsou placeni za provádění práce, nikoliv za přemýšlení o jejím obsahu. „Když to funguje tak to nespravuj“ Našimi nejdůležitějšími partnery jsou finanční instituce, jejich analýzy jsou rozhodující pro volbu podnikatelských strategií. Našim primárním úkolem je vydělat co nejvíce peněz a co nejvíce uspokojit vlastníky výší vyplácených dividend. ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Odpor k inovaci Komunikovat inovační záměr uvnitř společnosti Mnoho slibných inovačních záměrů nedojde uskutečnění kvůli rezistenci vůči tomuto záměru ze strany různých zájmových skupin - působících ve vnitřním prostředí firmy i z jejího okolí. Komunikovat inovační záměr uvnitř společnosti Obchodní partneři musí ztratit obavy z toho, že realizace inovačního záměru sníží jejich výnosy a/nebo oslabí jejich pozici na trhu Pokud je inovace výsledkem skokové změny v technickém řešení, pak může vyvolat rezistenci způsobenou obavami širší veřejnosti z jejího dopadu na změnu status quo (stávajících politických a společenských norem).

ŘÍZENÍ operativních RIZIK Technologická rizika nesprávná identifikace potřeb zákazníků chyby při volbě technických řešení v rámci vývoje nových produktů/služeb špatná volba distribučních cest Provozní a komerční rizika nevhodné výrobní a pracovní postupy, nespolehliví subdodavatelé nesprávná propagace a nevhodná cenová politika, špatná volba prodejců Finanční rizika nesolventnost zákazníků inflace a vývoj měnových kursů legislativní úpravy

ELIMINACE operativních inovačních RIZIK MOBILIZAČNÍ POSTUPY PREVENCE VZNIKU INOVAČNÍCH RIZIK NEOVLIVNITELNÁ RIZIKA 1. Krizový režim 2. Likvidace důsledků (předem připraveno) OVLIVNITELNÁ RIZIKA Změna nebo úprava interních procesů Vytváření kapitálových rezerv Pojištění podnikatelských rizik

Model hodnotového řetězce organizace Inovační procesy Provozní operace Poprodejní servis Management rizik Identifikace potřeb zákazníka Uspokojení potřeb zákazníka Vytváření cílového trhu Tvorba nových produktů Vznik distribučních kanálů Marketing a prodej Distribuce a servis Upevnění vztahů se zákazníky Management podnikání STRATEGICKÁ TÉMATA: Zaměřenína výnosné segmenty Navykání zákazníka na distribuční kanály Zajištění kvality služeb Cross-sell STRATEGICKÉ UKAZATELE: % výnosů z prodeje nových produktů na celkových výnosech Spokojenost zákazníků Spokojenost dealerů Podíl cross-sell na celkových výnosech Výše nových prodejů na jednoho prodejce Kvalita podílu na trhu (ziskovost různých cílových segmentů) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Zákaznická perspektiva Podíl na trhu Získávání zákazníků Výnosnost zákazníků Udržení zákazníků Spokojenost zákazníků HODNOTA PRO ZÁKAZNÍKA = VLASTNOSTI PRODUKTU/SLUŽBY + IMAGE + VZTAHY Zákazníci: Ziskoví Neziskoví Cílový segment trhu UDRŽET TRANSFORMOVAT Okrajový segment trhu MONITOROVAT ELIMINOVAT ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Učení se a rozvoj VÝSLEDKY Retence pracovníků Produktivita pracovníků Spokojenost pracovníků Způsobilosti lidí Technologická infrastruktura Sociální klima Strategické znalosti Intenzita výcviku Zvyšování dovedností Strategické technologie Strategické databáze Kodifikace zkušeností Finanční software Patenty, autorská práva Klíčové rozhodovací cykly Strategická orientace Delegování pravomocí Soulad zájmů Akceptované hodnoty Týmová spolupráce ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Děkuji za pozornost ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz