Trhy kulturního dědictví a umění V neziskovém sektoru a v komerční oblasti
Art marketing Kulturní organizace, umělecké agentury Výtvarné umění (fine arts) Reprodukční umění Mediální umění Film Multimediální umění Literatura, hudba jako dílo Obchod s autorskými právy Nakladatelská a vydavatelská činnost Architektura Kulturní instituce, památky Sponzoring a mecenášství Využití umělců, uměleckých děl pro reklamní a marketingové účely
Kulturní dědictví Nezisková oblast Obchod s uměním – komerční oblast
Subjekty na trzích s uměním Tvůrci Zprostředkovatelé Zájemci
Užití díla Koupě díla plní funkce: Prohlížení plní funkce: investice dekorace, estetický motiv prestiž Prohlížení plní funkce: výchovná vzdělávací estetická zábavná
Kulturní dědictví Hmotné Nehmotné Živé Neživé
Typy muzeí a možnosti marketingu – „PRODUKT“ Všeobecná muzea Umělecká muzea a galerie Historická muzea Památky a historická místa Muzea vědy, techniky a technologie Antropologická a etnografická muzea Zoologické a botanické zahrady Speciální monotématická muzea Velká, tzv. encyklopedická muzea Malá muzea lokálního významu
MOUSEION, MÚSEION, MUSAION Chrám múz Bohyň inspirace Patronek umění
Soukromé sbírky a jejich přístupnost. Katolická církev, Sixtus IV, 15. stol. Renesance, světská orientace, příroda, vynálezy Královské rodiny, sir Ashton Lever, 1774 1759 British Museum 1793 Louvre
Komerční art marketing Potřeba díla Způsobilost díla Disponibilita díla
Trh s uměním Primární trh Sekundární trh
Primární trh Vznik díla Soukromé agentury Prodej z ateliéru Z popudu umělce Dílo na zakázku Soukromé agentury Prodej z ateliéru Internetoví prodejci Prodejní galerie
Sekundární trh Prodejní galerie Aukční síně a domy Sotheby’s Christie’s Dorotheum Soukromí zprostředkovatelé Starožitníci Znalci
The Art Loss Register www.artloss.com
Poslání muzeí vs. střet zájmů Sbírat Uchovávat Zkoumat Vystavovat Vzdělávat
Nabídka muzeí Vlastní sbírky Mimořádné programy
Typologie muzeí podle tržní orientace Tradiční muzea Tradiční muzea modifikovaná Technická a vědeckotechnická muzea a centra Muzea jako místní kulturní centra Muzea řízená kurátory Muzea tržně orientovaná
Trh s uměním, jeho subjekty a funkce Analýza prostředí Vnitřní prostředí Tržní prostředí Legislativní prostředí a další regulace Konkurenční prostředí Makroprostředí
Konkurence Konkurence v oblasti přání Generická konkurence Konkurence formy Konkurence mezi organizacemi Kooperace
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na http://info.sks.cz/users/jo/ Odkaz: Přednášky pro VŠE a FF UK Arts_2_Trhy Nebo www.sks.cz stránky učitelů © Radka Johnová, 2007