Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E 12/12- Růst a vývoj dítěte v prvním roce
Růst a vývoj dítěte v prvním roce Pracovní výchova – dívky 9.třída Prezentace č. 12
Přehled psychomotorického vývoje 1.měsíc: reflexní pohyby, poloha na zádech, držení ručiček v pěst, neudrží hlavičku 2. měsíc: sleduje očima, v poloze na břiše zvedne hlavičku, začíná se usmívat 3. měsíc: sleduje očima i hlavou, reaguje na zvuk, brouká si, poznává matku
4.měsíc: v poloze na zádech zvedá hlavičku, obrací se za zvukem, udrží předmět, hraje si s rukama 5.měsíc: sahá po hračkách, dává si je do úst, v poloze na břiše zvedá hlavu i horní polovinu těla
6.měsíc: najde zdroj hluku očima, přitahuje se do sedu, převrátí se na břicho, začíná poznávat blízké osoby 7.měsíc: hraje si s nohama, vyslovuje slabiky, v postýlce se zvedá, sedí a má uvolněné ruce pro hraní 8.měsíc: opakuje slabiky, samo se posadí, otočí se na zavolání, jí rohlík, plazí se
9. měsíc: dovede uchopit malý předmět mezi palec a ukazovák (např 9.měsíc: dovede uchopit malý předmět mezi palec a ukazovák (např. knoflík) leze po rukou a po kolenou, postaví se u nábytku 10.měsíc: na výzvu dělá paci-pacičky, předá předmět z ruky do ruky, chodí kolem nábytku a drží se oběma rukama, rozumí zákazu ne
11.měsíc: podá nebo ukáže známé předměty, vyleze na schody, chodí kolem nábytku a drží se jednou rukou, kouše tuhou stravu a umí pít z hrnečku 12.měsíc: staví se bez držení, někdy začíná samostatně chodit, rozumí slovům vyjadřující činnost
Psychomotorický vývoj (vývoj duševní a pohybový) je ovlivněn dědičným základem a postupným vytvářením podmíněných reflexů hlavním výchovným prostředkem je pohyb od narození také začíná citový vývoj dítěte oba rodiče by se měli podílet na vytváření harmonického rodinného prostředí jejich výchovné působení má být trpělivé, láskyplné, ale důsledné