MINDFULNESS: Na rozhraní psychoterapie a spirituality

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Motto:“Nic se nestane potom. To, co je tady a teď, to je ono.“
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Mgr. Veronika Šuráňová Brno 2012
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
„Test“ schopnosti imaginace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Emoce (city).
City Pavel Šuranský.
Přístupy k osobnosti Škola:
OSOBNOST.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Interrupce jako trauma
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
1 Poradenský rozhovor Faktory účinnosti. 2 Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech –Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta.
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
Specifické metody SP LS 2014
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Modely mentální retardace
Humanistická a existenciální psychologie
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Transpersonální psychologie
Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Vyleťal Autor: Roman Lachowicz Motivace Jana Beera a jeho projekt sekundárního vzdělávání v penitenciární praxi
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Všímavost v psychoterapii: Aktuální otázky a směr budoucího výzkumu JAN BENDA 4. Mezinárodní psychoterapeutické sympózium Brno,
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Vnější a vnitřní kontrola
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Teorie vzdělávání dospělých
Psychologie učení.
Transpersonální psychologie
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Humanistická a existenciální psychologie
Násilná osoba aneb co s ní
Stres.
Metodika Adopčního centra Průvodce pro práci s osvojitelskou rodinou
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Nevědomí.
Transkript prezentace:

MINDFULNESS: Na rozhraní psychoterapie a spirituality PHDR. JAN BENDA 8. česká konference KBT Kroměříž 2012

ACT DBT MBCT MBSR & …

Praxe Teorie Diskuse OBSAH Jak všímavost funguje Osobní vs. transpersonální vývoj Meditace není všelék Diskuse

Co je všímavost? Schopnost uvědomovat si psychické a tělesné fenomény prožívané v_přítomném okamžiku. Tělesné procesy dostupné smyslům City Stavy mysli Obsahy mysli (+ jejich podmíněnost)

Co není všímavost? Pozornost (manasikára) Bdělost (džágarija) Meditace (ta je prostředkem k rozvíjení všímavosti a vhledu!)

15 minut meditace

Jak všímavost funguje? A. Kotvení ve skutečnosti myšlenky, představy reálná situace pocit Vnímání reality tady a teď (5 smyslů) A.

Jak všímavost funguje? B. Jednotlivý akt všimnutí si myšlenky, představy B. Felt sense (pochopení) reálná situace pocit Mindful awareneness Gendlin, Beisser,… + Felt shift (úleva) ??? Vnímání reality tady a teď (5 smyslů) A.

Ad B. - Schopnost sebereflexe v terapii Škála prožívání (Klein et al úroveň obsah forma 1 Vnější události Neosobní, s odstupem 2 Vnější události, intelektuální sebepopis Osobnější, zainteresovaná 3 Osobní reakce na vnější události, omezený sebepopis Reaktivní, emocionální 4 Popis pocitů a osobních zážitků Sebepopisná, asociativní 5 Problémy se objevují v osobním prožívání Zkoumající, elaborující, hypotetizující 6 Prožívaný význam (felt sense) pocitů Soustředěná na „to“ 7 Série vzájemně spojených prožívaných významů Vyvíjející se

Vývoj vědomí dle Welwooda identifi cation conceptual reflection disidentification thinking and describing experiences Phenomeno- logical reflection direct experience Focusing (nāma-rūpa- pariccheda-ñāna) mindful witnessing bare attention (paccaya- pariggaha- ñāna) pure presence leading to transmutation (sammasana- ñāna + ...) C.

Ad C. Co je cílem meditace všímavosti? Poznání (VHLED) 3 univerzálních vlastností všech tělesných a psychických jevů (vědomí): Pomíjivost Neuspokojivost (nausea) Nepřítomnost trvalého Já (ztráta kontroly) Eliminace negativních stavů vědomí Transformace mysli

Jak všímavost funguje. Ad C Jak všímavost funguje? Ad C. Kontinuální „pravá“ všímavost a rozvoj VHLEDu Odlišení slova a skutečnosti Poznání znovu-sledování Poznání vyrovnanosti ve vztahu k formacím Rozeznání podmíněnosti Poznání porozuměním Vhled vedoucí k vynoření Poznání vzniku a zániku Poznání přizpůsobení Poznání rozplynutí Zralé poznání Vědomí hrůzyplnosti Poznání stezky Poznání bídy Poznání plodu Poznání zhnusení Poznání reflektování Poznání touhy po osvobození Dosažení plodu

všímavost -> vhled -> transformace mysli DISERTACE Theravada Buddhist Insight Meditation and an Object- Relations Model of Therapeutic- Developmental Change: A Clinical Case Study of an Ethnopsychiatric Tradition Jack Engler 1983 ke stažení na -> www.ulozto.cz Vyžádejte si na psychoterapeut@gmail.com

Kontext využívání všímavosti MEDITACE meditační dovednosti PSYCHO TERAPIE psycho-terapeutické dovednosti ŽIVOT dovednosti zvládání každodenn. života SATI

Dvě nebezpečí Nedoceňování možností meditace (redukcionismus) vipassaná je jen další psychoterapeutická technika… Přeceňování možností meditace (elevacionismus) vipassaná může nahradit psychoterapii…

PSYCHO TERAPIE ---------------- DHAMMA Rozvoj všímavosti Všímavé zaznamenání jednotlivého fenoménu (zvědomění, přijetí, prožití, srov. bare attention, awareness) Všímavé zaznamenání opakujícího se vzorce (scénáře) Rozvinutí kontinuální všímavosti – vhledy do univerzálních charakteristik fenoménů vědomí (zpravidla při dlouhodobé intenzivní meditaci 10-20hod. denně) PSYCHO TERAPIE ---------------- DHAMMA

„You have to be somebody, before you can be nobody.“ Jack Engler „You have to be somebody, before you can be nobody.“

Osobní a transpersonální vývoj TRANSPERSONÁLNÍ DIMENZE Ken Wilber Roberto Assagioli SATI VÝVOJ OSOBNOSTI (Piaget, Erikson, Kohlberg, Maslow, aj. …)

Osobní a transpersonální vývoj Nobody TRANSPERSONÁLNÍ DIMENZE Somebody VÝVOJ OSOBNOSTI (Piaget, Erikson, Kohlberg, Maslow, aj. …)

Osobní a transpersonální vývoj TRANSPERSONÁLNÍ DIMENZE Spiritual bypass Krize duality Temná noc VÝVOJ OSOBNOSTI (Piaget, Erikson, Kohlberg, Maslow, aj. …)

Osobní a transpersonální vývoj Arahant Buddha ->MINDFULNESS (vipassana) THÉRAVÁDA obvyklé cíle psychoterapie SATI -> SOUCIT (karuná) -> LASKAVOST (mettá) MAHÁJÁNA, VADŽRAJÁNA Bódhisattva

Meditace není všelék (mindfulness is not enough!)

všímavost meditace všímavosti psychoterapeuti  klienti ???

Praxe Teorie Diskuse SHRNUTÍ Jak všímavost funguje Osobní vs. transpersonální vývoj Meditace není všelék Diskuse

Buddhismus a psychoterapie

DISKUSE -> www.jan-benda.com -> Benda, 2010b a 2012