DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - BUDDHISMUS
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
BUDDHISMUS.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
RISK Náboženství.
BuddhisMUs.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Buddhismus.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Najdi na slepé mapě Asie státy podle zadání
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Téma: Světová náboženství
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi CZ 1.07/2.2.00/ ÚVOD DO NÁBOŽENSTVÍ V JAPONSKU.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Klepněte pro vložení textu ASIE. Eurasie Jedna velká pevnina = Eurasie Proč se dělí na Evropu a Asii? Hranice mezi Evropou a Asií: Ural – Kaspické moře.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nejlidnatější světadíl
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
náboženství staré Číny a Japonska
BuddhisMUs.
Náboženství Buddhismus.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Náboženství a fanatismus
Buddhismus VY_32_INOVACE_1B_18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Rosice, okres Chrudim
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lokalizace Asie - významná místa /politická geografie/
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Buhismus David Lučný :D (budha).
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Hlavní proudy buddhismu Autor Mgr. Renáta Macečková Tematický okruh ZSV - religionistika Ročník 6. ročník Vytvořeno 17.5.2013 Anotace Cílem tohoto DUMu je poskytnout žákům základní informace o hlavních proudech buddhismu a následně je zopakovat. Metodický pokyn Dum je ve formátu PowerPoint 2010. Žák může pracovat s vytištěnou stranou 26, na které jsou otázky, a vpisovat do ní správné odpovědi. S učitelem na závěr kontrolují řešení. V DUMu je zpracovaná křížovka s tajenkou. Není potřeba připojení k internetu, DUM neobsahuje zvukové soubory. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Hlavní proudy buddhismu

Buddha sám nic nenapsal Kanonizace základních buddhistických textů proběhla až po jeho smrti (484/3 př.n.l.) Buddhův život byl opředen množstvím legend, které z něho učinily božskou bytost Buddha sám se za boha nepovažoval, ani své učení nechápal jako náboženství

Tradice založená na pálijském kánonu je známá jako THÉRAVÁDA (učení starších) Pálijiský kánon je nejslavnější verzí TIPITAKY, jednoho z nejstarších souborů buddhistických kanonických textů Tipitaka znamená 3 koše a uznávají je všechny buddhistické školy

Vyluštěním tajenky získáte název textu, který podle tradice obsahuje přímé Buddhovy pravdy

Vyluštěním tajenky získáte název textu, který podle tradice obsahuje přímé Buddhovy pravdy Člověk žijící zdrženlivým způsobem života 1. A S K E T A

Vyluštěním tajenky získáte název textu, který podle tradice obsahuje přímé Buddhovy pravdy Člověk žijící zdrženlivým způsobem života Konáme-li dobře, je náš…..nesobecký, pozvedáme život na vyšší úroveň 1. 2. A S K E T A Ú M Y S L

Vyluštěním tajenky získáte název textu, který podle tradice obsahuje přímé Buddhovy pravdy Člověk žijící zdrženlivým způsobem života Konáme-li dobře, je náš…..nesobecký, pozvedáme život na vyšší úroveň První pravda Buddhy: Život je…. 1. 2. 3. A S K E T A Ú M Y S L S T R A S T

A S K E T A Ú M Y S L S T R A S T N I R V Á N A Vyluštěním tajenky získáte název textu, který podle tradice obsahuje přímé Buddhovy pravdy Člověk žijící zdrženlivým způsobem života Konáme-li dobře, je náš…..nesobecký, pozvedáme život na vyšší úroveň První pravda Buddhy: Život je…. Učení vede k osvobození od sebe samého i světa a k dosažení čistého vědomí, nezávislosti, klidu a míru 1. 2. 3. 4. A S K E T A Ú M Y S L S T R A S T N I R V Á N A

A S K E T A Ú M Y S L S T R A S T N I R V Á N A M E D I T A C E Vyluštěním tajenky získáte název textu, který podle tradice obsahuje přímé Buddhovy pravdy Člověk žijící zdrženlivým způsobem života Konáme-li dobře, je náš…..nesobecký, pozvedáme život na vyšší úroveň První pravda Buddhy: Život je…. Učení vede k osvobození od sebe samého i světa a k dosažení čistého vědomí, nezávislosti, klidu a míru Soustředění 1. 2. 3. 4. 5. A S K E T A Ú M Y S L S T R A S T N I R V Á N A M E D I T A C E

K buddhismu se dnes hlásí asi 150-200 mil. lidí Univerzalismus učení umožnil buddhismu pronikat Asií. V Indii, kde vznikl, ztratil svou výraznou pozici – byl vytlačen hinduismem V jiných zemích Asie má však významný vliv Přesnější určení není možné, protože mnozí příznivci b. se oficiálně hlásí i k jinému náboženství K buddhismu se dnes hlásí asi 150-200 mil. lidí

Hlavní proudy buddhismu THÉRAVÁDOVÝ MAHÁJÁNOVÝ Označován také jako hinajána = malé vozidlo či malá cesta Buddhu uznávají jako velkého učitele, NE jako boha Klade důraz na osobní zkušenost a meditaci Doporučuje život v mnišském řádu – nevlastní majetek, žijí z milosrdenství Označován také jako mahájána = velké vozidlo či velká cesta Historického Buddhu ctí jako Boha Každá lidská bytost se může stát Buddhou (probuzeným) Ideálem není mnich, ale člověk, který odkládá vstup do nirvány a pomáhá ostat- ním na cestě k osvobození

THÉRAVÁDOVÝ MAHÁJÁNOVÝ Srí Lanka Myanmar (bývalá Barma) Thajsko Kambodža Laos Střední Asie Čína Korea Vietnam Japonsko Tibet

Str.16 1)

A co je vadžrajána? Malá nápověda: vadžra = diamant, žezlo Symbol jednoty a probuzení mysli Buddhy 2)

Vadžrajána je varianta buddhismu, která vznikla na základě mahájany Rozvíjí techniky, které umožňují rychlé dosažení buddhovství – rituály, vizualizace, symboly Vznikla na severu Indie – viz mapa

Tibetský buddhismus Specifická podoba vadžrajány Nepřesně označovaný jako lámaismus Láma = tibetský duchovní vůdce

9) 10) 8)

Tibetský buddhismus v praxi používá: MANTRY posvátné slabiky či formule MANDALY – obrazy vyjadřu- jící kosmické síly, posvátno, svět bohů i strukturu osobnosti člověka 3)

Tibetská kniha mrtvých Jeden ze základních textů tibetského buddhismu Mezi smrtí a znovuzrozením jsou mezistavy, během nichž může jedinec dosáhnout osvobození a uniknout tak znovuzrození Člověk se má po celý život připravovat na smrt, a to nesobeckým a ctnostným životem i meditacemi o smrti

Zen-buddhismus Čchan-buddhismus je výsledkem splynutí buddhismu a čínského taoismu. Jeho asimilací v Japonsku vznikl zen-buddhismus Pojmy ZEN a ČCHAN znamenají meditaci

Osvícení (jap. satori) dosahuje žák zpravidla pod vedením svého mistra, a to meditací řešením kóanů (jap.) – paradox, jehož pointa má žáku pomoci k vyšší formě porozumění

Pomocné cesty zenu Lukostřelba Judo Šerm Ikebana Malířství Kaligrafie Čajový obřad 4)

Zen se promítl i do zahradní architektury 6) 5)

7)

Otázky: Kanonizace základních buddhistických textů proběhla v ………..století. Co je théraváda? Sútra je…………….. Jiné označení hinajány je…………………….a mahájany………………………….. 5) Který směr vznikl splynutím buddhismu a čín- ského taoismu? 6) Namaluj svou mandalu.

Zdroje: [cit. 2013-05-17]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Buddhist_sects.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vajra_aksamala_ghantha.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mandala_gross.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paesaggio_acquatico.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zen_Garden.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lightmatter_zen_garden.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zen_Gardens_of_Tenryuji_Temple.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ganden12.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dafuosi3.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:People_of_Tibet35.jpg Použitá literatura: SCHÖN, Jaromír. Občanský a společenskovědní základ: náboženství. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2012. ISBN 978-80-7402-120-6.