Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Advertisements

ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Čeleď: Leknínovité Václav Janda.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Znaky krytosemenných rostlin
Morfologie rostlin – květ
KRYTOSEMENNÉ DVOUDĚLOŽNÉ.
zpracoval: Vojtěch Marek
Generativní orgány rostlin
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinné orgány - květ
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Stavba květu, květenství
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Zpracovala: Hana Fikrová. Charakteristika čeledi violkovitých V mírném pásu to jsou jen byliny, ale v subtropech a v tropech to mohou být i keře až menší.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
Název Vyšší rostliny Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Květ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Květ Bohumil Bareš.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se stavbou květů a s funkcí jednotlivých.
Název Generativní orgány rostlin – Květ Předmět, ročník
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Název Rostliny krytosemenné Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
VY_32_INOVACE_9A14 KVĚTNÍ VZOREC A KVĚTNÍ DIAGRAM
Krytosemenné rostliny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Krytosemenné rostliny.
BOTANIKA: dvouděložné rostliny
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Reprodukční orgány semenných rostlin. ● Zabezpečují reprodukci- rozmnožování ● nahosemenných a krytosemenných rostlin ● Podílí se na zachování rostlinného.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Magnoliovité, leknínovité, mákovité.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
Magnoliaceae – šácholánovité
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Leknínovité (Nymphaeaceae)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Prezentace seznamuje žáky se dalšími řády hmyzu a jejich zástupci
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Plži Gastropoda – zadožábří Očekávané výstupy
Hlavonožci Cephalopoda Očekávané výstupy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
Leknínovité (Nymphaeaceae)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
STAVBA KVĚTU KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN - květní vzorce
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Magnoliaceae – šácholanovité
Generativní rostlinné orgány
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_bot1 Označení materiálu bot1_lekninovite.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Lenka Smyčková Anotace Prezentace seznamuje žáky s charakteristikou a zástupci čeledi leknínovité a šácholanovité Předmět biologie Tematická oblast botanika Téma Leknínovité a šácholanovité Očekávané výstupy Žáci popíší čeledi, orientují se v květním vzorci, poznávají základní druhy, případně další druhy. Klíčová slova Leknínovité, šácholanovité, primitivní znaky, květní vzorec, zástupci Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1. ročník čtyřletého gymnázia a odpovídající ročník víceletého gymnázia, seminář z biologie Cílová skupina osmileté gymnázium, čtyřleté gymnázium Ověřeno (26.2.2014, SBIO) Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

LEKNÍNOVITÉ ŠÁCHOLANOVITÉ DVOUDĚLOŽNÉ ROSTLINY LEKNÍNOVITÉ ŠÁCHOLANOVITÉ

řád: LEKNÍNOTVARÉ čeleď : LEKNÍNOVITÉ NEJSTARŠÍ SKUPINA KRYTOSEMENNÝCH: nižší dvouděložné, nejpůvodnější řád PRIMITIVNÍ ZNAKY: mnoho květních částí PŘIZPŮSOBENÍ ŽIVOTU VE VODĚ: dlouhé řapíky plovoucích listů i květů, tvorba oddenků ZÁSTUPCI leknín bílý (Nymphaea alba), bělostný (N.candida), stulík žlutý (Nufar.lutea), malý (N.pumila), viktorie amazonská (Victoria amazonica) květní vzorec *♀♂K4C∞A∞G_∞ tyčinky přecházejí v korunní lístky

Vysvětlivky ke květnímu vzorci ♀♂ oboupohlavný ♀samičí ♂ samčí  květ souměrný (zygomorfní)  dvoustraně souměrný (bisymetrický) * pravidelný (aktinomorfní) P okvětí (perigonium) K kalich (calyx) C koruna (corolla) A tyčinky (androeceum) G_G G- plodolisty, umístění semeníku (gynaeceum) ∞ nekonečně částí () srostlé 3+3 daný počet v kruzích

řád: ŠÁCHOLANOTVARÉ čeleď: ŠÁCHOLANOVITÉ STAROBYLÁ SKUPINA KRYTOSEMENNÝCH: patří k nejpůvodnějším čeledím PRIMITIVNÍ ZNAKY: velký počet pestíků, tyčinek, okvětních lístků uložených ve spirále INTRODUKOVANÉ ROSTLINY: nepůvodní, setkáváme se s nimi v parcích a na zahradách ZÁSTUPCI: šácholan (Magnolia), liliovník (Liliodendron) příbuzní pepřovník, vavřín

Šácholan (Magnolia) /1/

Liliovník tulipánokvětý /zdroj 2/

Leknín bílý /zdroje2,3,3/

Stulík žlutý /2,3/

Plavín štítnatý - vachtovité /1,3,3/ !nepatří mezi leknínovité příklad KONVERGENCE

POZNÁVEJTE NÁSLEDUJÍCÍ ROSTLINY charakterizujte obě čeledi vyberte odpovídající květní vzorec A)♀♂K∞C5A∞G-(∞) B) *♀♂K4C∞A∞G_∞ napište jména rostlin na následujících obr. jedna rostlina má jen podobné znaky, která a proč?

1

2

3

4

Řešení: leknínovité: nejstarší recentní krytosemenné, nižší dvouděložné, mnoho květních částí - primitivní vodní, dlouhé řapíky plovoucích listů i květů, tvorba oddenků šácholanovité: patří k nejpůvodnějším čeledím velký počet pestíků, tyčinek, okvětních lístků uložených ve spirále nepůvodní, setkáváme se s nimi v parcích a na zahradách B) *♀♂K4C∞A∞G_∞ leknín bílý, liliovník tulipánokvětý, stulík žlutý, plavín šťítnatý – nepatří mezi leknínovité příklad konvergence Zdroje snímků: 1/ vlastní 2/ MUDr.Šárka Firgenhutová (se souhlasem autora) 3/ Mgr.Dagmar Řeháková (se souhlasem autora)