IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 10 Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním a odčítáním zlomků se stejným jmenovatelem. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci sčítají a odčítají zlomky. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Zlomek, sčítání, odčítání Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 210 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem. Zlomky Sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem.
Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem úvahou 1 + 2 3 4 4 4 Zvýrazněte shodné jmenovatele a sečtěte čitatele u vlastních zlomků. Obr. 1 © Václav Simandl
Odčítání zlomků se stejným jmenovatelem úvahou 3 - 2 1 4 4 4 Zvýrazněte shodné jmenovatele a odečtěte čitatele u vlastních zlomků. Obr. 2 © Václav Simandl
Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem Postupujeme takto: Sečteme čitatele a výsledek napíšeme do výsledného čitatele, Jmenovatele pouze opíšeme do výsledného jmenovatele. 4 + 1 3 3 4 + 1 4 + 1 5 3 3 3 3
Odčítání zlomků se stejným jmenovatelem Postupujeme takto: Odečteme čitatele a výsledek napíšeme do výsledného čitatele, Jmenovatele pouze opíšeme do výsledného jmenovatele. 4 - 2 3 3 4 - 2 4 - 2 2 3 3 3 3 Postup stejný jako u sčítání.
Příklady Vypočítej, podtrhni čitatele a proveď zkoušku. 2 + 5 15 - 9 3 3 7 7 2 + 5 7 15 – 9 6 3 3 3 7 7 7 2 + 5 +15 52 – 9 - 30 4 4 4 7 7 7 2+5+15 22 52–9–30 13 4 4 4 4 7 7 7 7 0 + 0 31– 0 + 3 6 6 17 17 17 0 + 0 0 31– 0 +3 34 6 6 6 17 17 17 17 13 – 13 11–3+1 5 5 8 8 8 13 – 13 0 11–3+1 9 5 5 5 8 8 8 8
Čerpáno Obr. 1 - 2. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.