Pedagogická diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pedagogická diagnostika
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Rozvoj a zdokonalení integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání Priorita 3 Rozvoj celoživotního.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Diagnostika školní zralosti Zora Syslová. Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV  Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Individuálně, ale společně a jinak
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Pedagogická psychologie
Komplexní systém hodnocení
Pedagogická diagnostika
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Pedagogická diagnostika
Podpůrná opatření prvního stupně
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Pedagogická psychologie
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
3. Metody pedagogické diagnostiky
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Gymnasium Jižní Město Praha
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika školního sportu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Školní poradenské pracoviště
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Speciálně pedagogická diagnostika
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Evaluace v mateřských školách
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Struktura pedagogiky.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Evaluace v mateřských školách
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Pedagogická diagnostika Zora Syslová

Požadavky ke zkoušce: Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru. Budou hodnoceny teoretické znalosti, porozumění obsahu předmětu, kritický přístup k daným tématům a aplikační schopnosti. Kritérii pro hodnocení jsou: znalost jednotlivých tématických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu pedagogická diagnostika kritický přístup a aplikační schopnosti vyplývající ze seminářů a seminární práce (z předmětů průběžná pedagogické praxe II) a diskusí nad těmito pracemi

Požadavky k zápočtu SPDI Seminární práce: Obsah seminární práce: titulní strana (viz IS) mateřská škola, v níž proběhlo pozorování dítěte třída a věkové složení dětí ve třídě (smíšená, děti ve věku...) údaje o vybraném dítěti (pohlaví, věk dítěte), zdůvodnění výběru informace o dítěti získané prostřednictvím záznamů vedených v MŠ, případně získané rozhovorem s učitelkou či rodiči vymezení cíle a diagnostických metod (záznam z pozorování je přílohou seminární práce) závěrečné shrnutí a vyhodnocení zjištěných informací o dítěti, návrh opatření (vzdělávací nabídka) pro další práci s dítětem   Reflexní list

Úkoly na praxi: V rozhovoru s učitelkou zjistit, zda vnímá změny v diagnostikování oproti minulosti a v čem konkrétně se tyto změny projevují. Zjistit, jaké používají učitelky metody a nástroje pro sebereflexi a čeho (jakých kompetencí) se jejich sebereflexe týká, popřípadě s čím mají problémy a jak je řeší. Zjistit, jak jsou vedeny záznamy o dětech, nahlédnout do nich, požádat o jednu kopii záznamu předškolního dítěte (5-6 let). Sledovat interakce mezi dětmi při hrách a činnostech a zaznamenat, analyzovat vztahy uvnitř sociální skupiny.

Obsah: Pedagogická diagnostika, její pojetí, vztah k ostatním disciplínám. Teoretické základy pedagogické diagnostiky. Diagnostický proces, přístupy, etapy, chyby a možná zkreslení. Metody pedagogické diagnostiky, specifika a požadavky na jejich použití v MŠ. Metoda pozorování, druhy pozorování, oblasti, vedení záznamů. Spolupráce s PPP a SPC. Diagnostika školní zralosti a připravenosti. Diagnostika rozvoje dítěte a vzdělávacích pokroků ve vztahu k RVP PV. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu. Portfolio dítěte. Autodiagnostika učitele.

1. Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám. Pedagogická diagnostika je komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Na základě stanovené diagnózy volíme optimální postupy, měníme podmínky a vlivem těchto změn dochází ke změnám ve vývoji dítěte, které se dostává na vyšší úroveň. Probíhající změny jsou nadále v průběhu diagnostického procesu posuzovány a jsou buď potvrzením správně nastoupené cesty, nebo signálem k provedení změn. Zelinková, 2001

1. Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám. Dvě pojetí: Teoreticko praktická disciplína Přímá diagnostická činnost = obě spolu souvisí, jedno vychází z druhého.

Teoreticko praktická disciplína: „Vědecká disciplína, která se zabývá teorií a metodologií diagnostikování v edukačním prostředí.“ Tomanová, 2006

Teoreticko praktická disciplína: Druhy diagnostikování Přístupy k diagnostikování Roviny pedagogického diagnostikování Požadavky na diagnostickou činnost

Přímá diagnostická činnost „Diagnostikování je v pedagogice soubor odborných činností, které jsou realizovány při vytváření diagnózy, tj. rozpoznávání, popisu a případně objasnění vlastností subjektů, jevů a procesů edukace, jež lze objektivně zjistit v daním časovém bodu a v daných podmínkách.“

Přímá diagnostická činnost Etapy diagnostické činnosti Cíle pedagogické diagnostiky v podmínkách školy Předmět diagnostikování Chyby v diagnostické činnosti

Propojení s jinými disciplínami metodologie pedagogického výzkumu (použití některých společných metod) pedagogická evaluace (systematické hodnocení)

Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie se při diagnostické činnosti částečně překrývají.

Pedagogika a psychologie zaměřuje se na pedagogické jevy a procesy, z hlediska jejích záměrů a cílů - zjišťuje a hodnotí úroveň vědomostí (poznatků), dovedností, návyků u dětí, posuzuje podmínky a proces vzdělávání, vztahy ve skupině vrstevníků, vlastní činnost učitele, školy

Pedagogika a psychologie - zaměřuje se psychickou složku v procesu vzdělávání (vnitřní danosti a předpoklady pro rozvoj dítěte) - zaměřuje se na poznávání osobnosti dítěte, změny v jeho dlouhodobém vývoji, schopnosti, motivy, učební styly, specifičnosti obtíží, psychické stavy (úzkostnost, neuroticismus)

Pedagogika a Speciální pedagogika

Literatura: BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0 KOLLARIKOVÁ, PUPALA, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-3977-9 PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7

SINDELÁROVÁ, B.: Předcházíme poruchám učení, Praha, Portál; 2003. ISBN 80-85282-70-4 SMOLÍKOVÁ, K. a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc : UP, 2006. ISBN 80-244-1426-0 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X