NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus TEMA: Literatura pro sedmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na charakteristiku období klasicismu Specifické potřeby: audionahrávky od Mozarta, Beethovena, encyklopedie Klíčová slova: klasicismus, malířství, hudba, architektura, vysoký a nízký styl Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova (kulturologie), hudební výchova, výtvarná výchova Klíčové kompetence: kompetence k učení Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
Klasicismus Klasicismus
charakteristika 2. pol. 17.st. – 18. st. 17.st. – „století vědy“ – nové vědecké postupy rozhodující postavení má Francie – vláda Ludvíka XIV. Francie se promítá do světové módy 1789 VFR klasicismus reaguje na baroko
Architektura inspirace v Antice sloupy vodorovná linie harmonie pevný řád: „STANOVENÍM PRAVIDEL DOSÁHNEME KRÁSY.“ důraz na rozum francouzský park – upravený, pravidelný
Malířství Francisco Goya - Nahá Maja - Oblečená Maja - Žena s vějířem
Hudba Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven
Literatura stanovená pravidla rozdělení literatury na: vysoký styl tragédie (morální nebo fil. problém) óda (oslavná báseň) epos (veršovaný příběh s dějem) nízký- komedie (náměty z prostého života) bajka (vystupují zvířata + poučení) Lidé se scházejí v literárních salonech – v domech měšťanů – diskutují o kultuře – určuje se vkus