DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Téma: Dějiny filozofie
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Filozofie empirismu, racionalismu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Starověké lékařství.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Přednáška K čemu je právní filosofie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ROZDILY_MEZI_VYCHODNI_A_ZAPADNI _FILOZOFII_04 Název školyStřední.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Elejská škola.
Filosofická antropologie
Fundament a jeho strukturace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Vymezení předmětu filosofie – Pracovní listy Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3.ročník Vytvořeno 10.12.2012 Anotace Jednotlivé úkoly v pracovních listech procvičí a upevní znalosti základních pojmů. Metodický pokyn Pracovní listy slouží po samostudiu kapitoly Vymezení předmětu filosofie k opakování, procvičení a zapamatování základních filosofických pojmů. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

1.KAPITOLA Vymezení předmětu filosofie PRACOVNÍ LISTY 1.KAPITOLA Vymezení předmětu filosofie

1.K.Jaspers - Úvod do filosofie a) Ve filosofii neexistuje jednomyslnost definitivně poznaného. To, co je každým uznáváno na základě nepopiratelných důvodů, se stává vědeckým poznáním a není už filosofií. Filosofické myšlení, na rozdíl od vědy, nemá charakter vzestupného procesu. Každá podoba filosofie, na rozdíl od vědy, postrádá jednomyslné uznání všemi, to spočívá přímo v její povaze.

Zatímco vědecké poznatky se týkají jednotlivých předmětů, jde ve filosofii o celek, o bytí, které se týká člověka jakožto člověka, o pravdu, která tam, kde zazáří, uchopuje člověka podstatněji než vědecké poznání. Doložte v textu, oč jde vědeckému poznání a čeho se týkají vědecké poznatky.

a) Filosofické myšlení je vždy původní, každý člověk je musí uskutečňovat sám. Filosofie znamená být na cestě. Její otázky jsou podstatnější než její odpovědi a každá odpověď se stává novou otázkou. Smyslem filosofie je: Spatřit původní skutečnost. Uchopit skutečnost způsobem, jakým se zaobírám sám sebou, myšlením, vnitřním jednáním. Koncentrovat člověka tak, že se stává sám sebou tím, že má účast na skutečnosti.

Doložte textem, oč jde filosofii. Jaké je vždy filosofické myšlení?

c) Kde se vyskytnou zvrácenosti, zapletení a zmatky, volá moderní člověk psychiatra. Lidská instance lékaře nemá být obcházena. Souvislost tělesných nemocí s naším duševním stavem opravdu existuje. Pochopení této souvislosti, její znalost a schopnost ji aplikovat náleží k realistickému postupu. Dnes vyrostlo na základě psychoterapie něco, co již nemá lékařskou povahu ve smyslu medicíny, nýbrž povahu filosofickou.

Formulujte na základě poslední ukázky, jakou úlohu má filosofie pro člověka 21.století.

2. Doplňte správně text Poprvé použil slovo filosofie ……………….. Řečtí filosofové se chtěli v počátku odlišit od …………. Filosofie nahradila …………… (tehdejší vysvětlení světa). První třídění poznatků uvnitř samotné filosofie provedl už …………, a to na filosofii ………….. , filosofii ………… a filosofii …………………. Autorem výroku ,,Rozum je děvka ďáblova.“ je ………

Vztah filosofie a teologie můžeme zobecnit tak, že filosofie je záležitostí ……… a náboženství pak záležitostí ……… Autorem výroku ,,Bůh je mrtev a to umožňuje nadčlověka“ je …………….. Další vědy (mimo teologii a filosofii) se dělí na reálné a formální. Popisem a výkladem se zabývají ty …………, např. ……………….., abstrakcí zase ty ……….., např. ………………

3.K pojmům přiřaďte vysvětlení 1. monismus A prvotní je hmota 2. gnoseologie B učení o hodnotách 3. materialismus C 1 počáteční princip 4. axiologie D nauka o poznání 5. pluralismus E o vzniku a vývoji čl. 6. ontologie F prvotní je duch 7. idealismus G nauka o bytí 8. antropologie H více poč. principů

4.O emanaci můžeme tvrdit, že a) bytí svět převyšuje, překračuje b) bytí je na svět nějak předáváno, vyzařováno vyšší silou c) bytí je přímo obsaženo v jednotlivých jsoucnech

5. Rozhodněte, zda je tvrzení pravdivé: a) Gnostikové tvrdí, že svět kolem nás je poznatelný. Ano Ne b) Dialektika tvrdí, že svět je strnulý, jednou provždy daný. Ano Ne c) Idealismus je vědecký, objektivní popis faktů. Ano Ne d) Empirismus má za zdroj poznání zkušenost. Ano Ne e) Zdrojem poznání senzualistů je rozum. Ano Ne

Zdroje JASPERS, Karel. Úvod do filosofie. Praha: Karolinum, 1991.ISBN 80-7066-431-2.