Konflikty Mgr. Vladimír Velešík
ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou konfliktů. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.
Konflikty
Konflikt konflikt = srážka neřešené konflikty vedou k duševním poruchám dělení konfliktů: intrapersonální interpersonální skupinové meziskupinové
Intrapersonální (vnitřní) konflikt osoba se rozhoduje mezi stejně silnými (přitažlivými) alternativami Jean Buridan – Bajka o oslu 3 varianty vnitřního konfliktu: a, apetence versus apetence (apetence = přitažlivost) → osoba se rozhoduje mezi stejně přitažlivými možnostmi b, averze (odpor) versus apetence → jedince stejná věc přitahuje i odpuzuje c, averze versus averze → nutnost zvolit mezi dvěma negativními možnostmi
Interpersonální (vnější) konflikt vzniká mezi dvěma lidmi či v menších skupinách podoby interpersonálního konfliktu: a, kolize (střet) rolí → dva lidé mají takové role, že si vzájemně brání v jejich naplnění b, neslučitelnost rolí → role, které osoby zastávají, nemohou být realizovány společně c, konfuze (zmatení) rolí → nevyjasnění rolí, které jedinci zastávají
Řešení konfliktů cílem řešení konfliktů je obvykle navození spolupráce použití strategie → předem vypracovaný plán či postup k dosažení určitého cíle dělení strategií: nepodmíněné podmíněné statické (nemění se dlouhodobě) dynamické (mění se v čase)
Řešení konfliktů základní strategie: soupeření – jedinec se snaží prosadit za každou cenu; tendence znevažovat, zesměšňovat, zlehčovat únik – osoba se řešení konfliktů vyhýbá integrace – snaha postoje či potřeby integrovat do jednoho společného celku přizpůsobení – jedinec se plně přizpůsobuje potřebám a názorům druhého kompromis – aktivní hledání řešení na základě oboustranných ústupků
Příklady strategií statické nepodmíněné: strategie Gándhí (za každé okolnosti spolupráce +) soupeřivá strategie (za každé situace útok -) smíšená strategie (náhodná kombinace obojího)
Příklady strategií statické podmíněné: TFT – zub za zub, koláč za koláč (podmíněna minulou volbou partnera) on + - - - + + - - - + + + já + - - - + + - - - + + + zpožděná o krok já + + - - - + + - - - + +
Příklady strategií benevolentní TFT (občas kooperativní reakce na nepřátelství) malevolentní TFT (občas nepřátelská reakce na spolupráci) závěr: podmíněné strategie vždy účinnější než nepodmíněné benevolentní strategie účinnější než malevolentní obvykle nejúčinnější benevolentní TFT zpožděná o krok
Příklady strategií dynamické strategie strategická předehra, mezihra, cyklické strategie strategie svádění: benevolentní předehra, následuje 100% soupeření napravený hříšník: - - - + + + padlý anděl: + + + - - -
DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ. Psychologie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2631-8. EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN 80-86285-68-5. KOLEKT. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2009, ISBN 978-80-7358- 144-2.