Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Advertisements

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.03.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.04.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Asertivita Mgr. Vladimír Velešík.
Základy automatického řízení 1
Základní pojmy z optiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
POTŘEBY DUM _13.
Mezinárodní hotelnictví
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Vznik pracovního poměru
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Odměňování zaměstnanců
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
Myšlení Mgr. Vladimír Velešík.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_02_Zlomky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Konflikty Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou konfliktů. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Konflikty

Konflikt konflikt = srážka neřešené konflikty vedou k duševním poruchám dělení konfliktů: intrapersonální interpersonální skupinové meziskupinové

Intrapersonální (vnitřní) konflikt osoba se rozhoduje mezi stejně silnými (přitažlivými) alternativami Jean Buridan – Bajka o oslu 3 varianty vnitřního konfliktu: a, apetence versus apetence (apetence = přitažlivost) → osoba se rozhoduje mezi stejně přitažlivými možnostmi b, averze (odpor) versus apetence → jedince stejná věc přitahuje i odpuzuje c, averze versus averze → nutnost zvolit mezi dvěma negativními možnostmi

Interpersonální (vnější) konflikt vzniká mezi dvěma lidmi či v menších skupinách podoby interpersonálního konfliktu: a, kolize (střet) rolí → dva lidé mají takové role, že si vzájemně brání v jejich naplnění b, neslučitelnost rolí → role, které osoby zastávají, nemohou být realizovány společně c, konfuze (zmatení) rolí → nevyjasnění rolí, které jedinci zastávají

Řešení konfliktů cílem řešení konfliktů je obvykle navození spolupráce použití strategie → předem vypracovaný plán či postup k dosažení určitého cíle dělení strategií: nepodmíněné podmíněné statické (nemění se dlouhodobě) dynamické (mění se v čase)

Řešení konfliktů základní strategie: soupeření – jedinec se snaží prosadit za každou cenu; tendence znevažovat, zesměšňovat, zlehčovat únik – osoba se řešení konfliktů vyhýbá integrace – snaha postoje či potřeby integrovat do jednoho společného celku přizpůsobení – jedinec se plně přizpůsobuje potřebám a názorům druhého kompromis – aktivní hledání řešení na základě oboustranných ústupků

Příklady strategií statické nepodmíněné: strategie Gándhí (za každé okolnosti spolupráce +) soupeřivá strategie (za každé situace útok -) smíšená strategie (náhodná kombinace obojího)

Příklady strategií statické podmíněné: TFT – zub za zub, koláč za koláč (podmíněna minulou volbou partnera) on + - - - + + - - - + + + já + - - - + + - - - + + + zpožděná o krok já + + - - - + + - - - + +

Příklady strategií benevolentní TFT (občas kooperativní reakce na nepřátelství) malevolentní TFT (občas nepřátelská reakce na spolupráci) závěr: podmíněné strategie vždy účinnější než nepodmíněné benevolentní strategie účinnější než malevolentní obvykle nejúčinnější benevolentní TFT zpožděná o krok

Příklady strategií dynamické strategie strategická předehra, mezihra, cyklické strategie strategie svádění: benevolentní předehra, následuje 100% soupeření napravený hříšník: - - - + + + padlý anděl: + + + - - -

DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ. Psychologie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2631-8. EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN 80-86285-68-5. KOLEKT. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2009, ISBN 978-80-7358- 144-2.