Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Znáte s-prvky? AZ-kvíz.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyseliny a zásady.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
UHLIČITANY.
Příprava, vlastnosti, užití
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
I.A skupina.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Kovy alkalických zemin
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Příprava, vlastnosti, užití
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 23 Autor: Lenka Poláková
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Sloučeniny vápníku Mgr. Jitka Vojáčková.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
HYDROXIDY.
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Ch_005_Hydroxid vápenatý
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Neutralizace.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Z Á S A D Y – H YD R O X I D Y.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Hydroxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Hydroxidy – zástupci Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Zásady.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SLOUČENINY.
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Kovy Alkalické kovy I.A skupina (kromě H).
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Ch.9.We.09_Hydroxidy_zasadite_prostredi Datum: 25. 3. 2013 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Název: Hydroxidy, zásadité prostředí Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.3489 Název projektu: UČÍME SE S RADOSTÍ Anotace: Prezentaci lze využít k výkladové části vyučovací hodiny, žáci se seznámí s dvěma nejdůležitějšími hydroxidy, jejich vlastnostmi a využitím

HYDROXIDY, zásadité prostředí

Hydroxidy jsou tříprvkové chemické sloučeniny, obsahující jednu nebo více hydroxidových skupin OH, kationt kovu nebo kationt amonný NH4+ Hydroxidy jsou látky zásadité povahy, nejvíce zásadité jsou hydroxidy alkalických kovů a dále kovů alkalických zemin Hydroxidy vznikají například: a) reakcí některých kovů s vodou – Li, Na, K, Ca, Sr, Ba b) reakcí oxidu kovu s vodou Roztoky hydroxidů vykazují hodnotu pH větší, než 7, indikátor lakmus barví modře, fenolftalein růžově V roztoku se ionizují na kationt kovu a hydroxidový aniont

Hydroxid sodný: Jedná se o pevnou látku bílé barvy Vyrábí se ve formě peciček nebo tzv. mikroperlí Je to látka silně hygroskopická, pohlcuje vodu, je třeba ji uchovávat v dobře uzavřené nádobě Při rozpouštění ve vodě se štěpí na kationty sodné a anionty hydroxidové ( Na+ OH - ) Je to silná žíravina, může způsobit silné poleptání Vyrábí se z roztoku chloridu sodného rozkladem roztoku elektrickým proudem Používá se k výrobě mýdel a také sloučenin, které jsou součástí pracích prášků

Pecičky hydroxidu sodného V potravinářství se hydroxid sodný používá pod označením E524

Hydroxid vápenatý: je známý pod názvem hašené vápno nebo také vápenný hydrát Je to bílá práškovitá látka ve vodě nerozpustná, silná žíravina, vyrábí se z páleného vápna ( CaO ) Směs hydroxidu vápenatého a vody se nazývá vápenné mléko, jeho přefiltrováním získáme vápennou vodu Ve vodném roztoku se molekuly hydroxidu vápenatého štěpí na kationty vápenaté a anionty hydroxidové

hašené vápno se používá například: a) ve stavebnictví k výrobě malty, také jako složka nátěrových hmot na stěny b) v potravinářství při úpravě vody pro nápoje c) při separaci cukru z cukrové třtiny d) v petrochemickém průmyslu při výrobě aditiv do olejů e) ve stomatologii při výrobě pasty s antibakteriálním účinkem f) jako chemické reagencium g) spolu s hydroxidem sodným tvoří natronové vápno

pH zásaditých roztoků: Hodnota pH hydroxidů je větší než 7, na univerzálním indikátoru v odstínech zelené až modré Kromě hydroxidů mají pH větší než 7 také například: savo, prací prášky, jedlá soda, šampony

Použité odkazy: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SodiumHydroxide.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hazard_C.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Calcium_hydroxide.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hydroxid_v%C3%A1penat%C3%BD.PNG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PH_indicator_paper.jpg http://www.chemierol.wz.cz/8%20kysazas_uvod.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GHS-pictogram-acid.svg