Dějiny evropské hudby KLASICISMUS Architektura Výtvarné umění Hudba úkoly 1 2 3 4 test
KLASICISMUS 2. polovina 18. století René Descartes: "Myslím, tedy jsem." význam rozumu v lidském konání nutnost vědeckého poznání světa úkol: zamysli se nad významem slova KLASICKÝ klasický = vzorový, dokonalý, jasný, zřetelný umění souvisí s racionalismem a osvícenstvím vzorem – umění antického Řecka a Říma jednoduchost, pevný řád a forma střízlivost a prostota výrazu
Louvre, Paříž 1 2
Stavovské divadlo, Praha 3
Dominique Ingres Slečna Rivierová J. Louis David Napoleon 4 5
Francisco Goya, 1746—1828 Rodina Karla IV., olej na plátně 280 x KLASICISMUS, 2. Polovina 18. století Barva je podřadná, funkčnost, prostota, jasnost. Doba rozumu, encyklopedisté DIDEROT Terezín, Olomouc-vojenská pevnost Je konstruktivní, zdůrazňuje stavbu, architektura musí být funkční, účelová Staví se manufaktury, železnice, pára, vše se hodnotí přes čas – čas jsou peníze… Návrat k antice, 2. Návrat k antice - archeologický klasicismus (1. Návrat- renesance). Objeveno město zalité lávou, antické sochy, malby, drobné předměty – stávají se vzorem pro umělce. Jaký návrat? 1. Měšťanský Robespiere a Jakobíni 2. Šlechtický ( Oktavián, Hadrián), Boskovice, Kynžvart, Kačina, Lázně : Teplice, Františkovy lázně) Vznikají nové hřbitovy, vznikají parky Symetričnost – dvoje kamna, topilo se pouze v jedněch Stavby stavěny dle os horizontála, vertikála, kupole a řeckořímský štít-eklecistismus narychlo převzaté • Madridský královský palác • Aranchues , osa, v rozích symetrické kaple • La Grancha – vyváženost, střední osa, věžičky • Malý Trianon + park, vše je racionální, vykonstruované, přesně změřené. • socha Venuše – malíři malovali podle soch, je to pohádka, není to život, náměty z poezie, historických románech • Versay knihovna- vertikála, jednoduchost • Pinatotéka v Mnichově, vznikají muzew • Vítězný oblouk v Paříži 1805-1836 Polovina 18. Stol. Je vysláno do Athén z Anglie velká skupina, která maluje a objevuje památky Antiky. Renesanční Antika je jiná než klasicistní. Máme možnost vytvořit metodu poznání. Na základě archeologických nálezů se mění pojetí estetiky a vkusu. Klasicismus začíná uznávat subjektivní postoj k věci. Paříž, Ludvík III. bulváry Les – doplněk krajiny, umělé 6 Rodina Karla IV., olej na plátně 280 x 336 cm, Madrid
Oblečená Maja, olej na plátně, 95 x 190 cm, Madrid 7 Oblečená Maja, olej na plátně, 95 x 190 cm, Madrid 7 8 Nahá Maja, olej na plátně, 97 x 190 cm, Madrid
HUDBA přehledná melodie, jasné členění hudebního tématu přehledná hudební forma malý klasický orchestr zdokonalení hudebních nástrojů (klavír, trubka) inspirace v lidové tvořivosti První vídeňská škola skladebné druhy symfonie sonátová forma cyklická sonáta smyčcový kvartet
Orchestr v době klasicismu
Joseph Haydn: Koncert pro trubku a orchestr, 3. věta Úkol č. 1: po vyslechnutí ukázky urči: skladatele, název skladby, číslo věty. Joseph Haydn: Koncert pro trubku a orchestr, 3. věta Vyber formu pro následující ukázku: VFP RONDO VARIACE Wolfgang Amadeus Mozart: Malá noční hudba, 3. věta, Menuet Vyber formu pro následující ukázku: VFP RONDO VARIACE Ludwig van Beethoven: Pro Elišku Joseph Haydn: Symfonie S úderem kotlů, 2. věta Vyber formu pro následující ukázku: VFP RONDO VARIACE
SYMFONIE Úkol č. 2: po vyslechnutí ukázky doplň číslo věty, navrhni název symfonie 1. věta: allegro – sonátová forma 2. věta: moderato 3. věta: menuet 4. věta: allegro SONÁTOVÁ FORMA expozice: uvedení témat – hlavní, vedlejší, závěrečné provedení: práce s tématy repríza: znovu uvedení témat poslech Joseph Haydn: Symfonie s úderem kotlů Hodiny
PRVNÍ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven 10 11 9 2 3 1 12 13 14 1732–1809 1756–1791 1770–1827
JOSEPH HAYDN 1732 Rohrau – 1809 Vídeň rakouský hudební skladatel otec smyčcového kvarteta dvorní kapelník u hraběte Morzina Lukavicích u Plzně u knížete Esterházyho (30 let) ustanovil složení malého orchestru smyčce + flétna + hoboj + fagot + lesní roh + trubka + bicí kantor Beethoven přítel Mozarta cesty: Londýn 2x 15 4 16
Ve kterém městě se Haydn narodil, kde působil jako dvorní kapelník? 18 17 5 sopranista v kostele Svatého Štěpána ve Vídni Lukavice u Plzně
Joseph Haydn: dílo, 2000 skladeb symfonie: 104 12 Londýnských symfonií oratoria: Stvoření světa Roční doby smyčcové kvartety 83 opery: 24 poslech Symfonie č. 94 G dur S ÚDEREM KOTLŮ Symfonie č. 101 D dur HODINY Koncert pro trubku a orchestr, 3. věta, rondo+kadence
WOLFGANG AMADEUS MOZART 1756 Salzburg –1791 Vídeň rakouský hudební skladatel zázračné dítě koncertní mistr arcibiskupské kapely v Salcburku císařský komorní skladatel ve Vídni cesty: Praha, Berlín, Frankfurt 19 20
Wolfgang Amadeus Mozart: dílo, KV 626 TURECKÝ POCHOD opery Figarova svatba Donn Giovanni Kouzelná flétna serenády MALÁ NOČNÍ HUDBA koncerty Koncert pro klarinet A dur Koncert pro flétnu a harfu C dur symfonie: 44 7
LUDWIG VAN BEETHOVEN 1770 Bonn – 1827 Vídeň německý hudební skladatel dovršitel vídeňského klasicismu svobodný umělec silná individualita varhaník a cembalista 1792 studoval ve Vídni Haydn, Salieri 1816 úplná hluchota Čechy: Praha, Karlovy Vary, Teplice literární dílo: List nesmrtelné milence Závěť 21 22 8
Ludwig van Beethoven: dílo PRO ELIŠKU symfonie: 9 Symfonie č. 5 c moll OSUDOVÁ, 1. věta Symfonie č. 9 d moll, ÓDA NA RADOST ideové poselství lidstvu, text Friedrich Schiller sonáty MĚSÍČNÍ SVIT cis moll Appassionata f moll Patetická c moll smyčcové kvartety klavírní koncerty
Symfonie č. 5 c moll OSUDOVÁ Úkol č. 3: po vyslechnutí ukázky doplň náladu témat v expozici, urči, které téma je použito v provedení 1. věta: Allegro molto SONÁTOVÁ FORMA expozice: hlavní téma – dramatické, energické, osudové vedlejší téma – odlehčené, zpěvné, fanfára závěrečné téma – nadějné, radostné provedení: práce s tématy repríza: znovu uvedení témat
Symfonie č. 9 d moll, ÓDA NA RADOST Úkol č. 4: téma Ódy na radost zazní opakovaně v obměnách. Po vyslechnutí ukázky doplň vokální či instrumentální obsazení. 4. věta: Allegro kontrabasy violoncella a violy housle orchestr bas a smíšený sbor sólisté a smíšený sbor
CYKLICKÁ SONÁTA 3 až 4větá hudební forma 1. věta – rychlá sonátová forma: expozice, provedení, repríza 2. věta – pomalá písňová forma nebo variace 3. věta – rychlá, finální rondo nebo sonátová forma mezi 2. a 3. větu je někdy vkládán menuet
Vyber ze 3 možností správnou odpověď. KVÍZ Vyber ze 3 možností správnou odpověď.
Hudební forma, jejíž uspořádání dílů lze vyjádřit jako KOLEČKO a) rondo b) variace c) velká forma písňová 1. Hudební forma, jejíž uspořádání dílů lze vyjádřit jako KOLEČKO a-b-a-c-a-b-a se nazývá a) je obměňováno několik témat b) je obměňováno jedno téma c) se v provedení jednoho tématu střídají různé hudební nástroje 2. VARIACE je hudební forma, ve které 3. Hudební forma, jejíž uspořádání dílů lze vyjádřit A B A se nazývá
a) expozice, provedení, těsna b) expozice, kolize, katarze c) expozice, provedení, závěr 4. ČÁSTI sonátové formy se nazývají a) obě jsou založeny na polyfonní práci b) obě obsahují ve svém průběhu expozici a provedení c) obě jsou reprezentativními formami v tvorbě Johana Sebastiana Bacha 5. Co je společným ZNAKEM fugy a sonátové formy? a) v baroku b) v klasicismu c) v romantismu 6. Ve kterém slohovém OBDOBÍ vznikla symfonie
KTERÁ VĚTA dala název symfonii S úderem kotlů a) 1. věta b) 2. věta c) 3. věta 7. KTERÁ VĚTA dala název symfonii S úderem kotlů a) allegro, largo, menuet, allegro b) allegro, menuet, allegro, largo c) allegro, largo, allegro, menuet 8. Symfonie se skládá z 4 vět, které jsou USPOŘÁDÁNY a) concerto grosso b) madrigal c) symfonie 9. Který z uvedených SKLADEBNÝCH DRUHŮ vznikl v klasicismu? a) 1. věta symfonie b) 2. věta symfonie c) 1. a 4. věta symfonie 10. SONÁTOVOU FORMU má
Citace obrázku: BENH. Wikipedia.cz [online]. [cit. 31.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louvre_2007_02_24_c.jpg Archiv autora VITVIT. Wikipedia.cz [online]. [cit. 31.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stavovsk%C3%A9_divadlo_1.JPG THE YORK PROJECT: 10.000 MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean_Auguste_Dominique_Ingres_014.jpg THE YORK PROJECT: 10.000 MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jacques-Louis_David_017.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 31.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francisco_de_Goya_y_Lucientes_054.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 31.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goya_Maja_ubrana2.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 31.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goya_Maja_naga2.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Joseph_Haydn.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Croce-Mozart-Detail.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedie.cz [online]. [cit. 10.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Beethoven.jpg CONNORMAH. Wikipedia.org [online]. [cit. 13.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Joseph_Haydn_Signature.svg CONNORMAH. Wikipedia.cz [online]. [cit. 10.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wolfgang_Amadeus_Mozart_Signature.svg BEETHOVEN. Wikipedie.cz [online]. [cit. 10.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Beethoven_Signature.svg CONNORMAH. Wikipedia.cz [online]. [cit. 13.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stephansdom.JPG NEZNÁMÝ. Wikipedia.org [online]. [cit. 13.10.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:WhereHaydnLived.PNG
Citace knihy: DURNIN, Michael. Jak se hraje Mozart. Praha: SVOJTKA a VAŠUT, 1996, ISBN 80-7180-066-X. Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.