Tepelná výměna prouděním

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelná výměna prouděním
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
TEPELNÁ VÝMĚNA PROUDĚNÍM
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tepelná výměna prouděním
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Teplo.
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Vnitřní energie II. část
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Vedení elektrického proudu v kapalinách
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelná výměna prouděním TÉMATICKÝ CELEK:
Jak lze změnit odpor polovodičů
Vedení elektrického proudu v plynech
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Elektromagnetická indukce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
PROUDĚNÍ TEPLA. PROUDĚNÍ TEPLA ? Umíš odpovědět Kde se šíří teplo prouděním? Kde se využívá proudění tepla? Dovedeš vysvětlit princip ledničky?
Elektromagnetická indukce
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Teplota – souhrnná cvičení I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

Tepelná výměna prouděním Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.8.A.12_tepelna_vymena_proudenim Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Tepelná výměna prouděním Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva.

Prozkoumáme to pokusem: Co už víme: některé látky jsou dobrými tepelnými vodiči, jiné jsou tepelnými izolanty voda i vzduch jsou velmi špatnými vodiči tepla zahřívání vody v konvici nebo v hrnci urychlíme promícháním vody Otázka: Může se však voda promíchávat při zahřívání sama??? Prozkoumáme to pokusem:

Pokus: Zahnutou skleněnou trubici naplníme vodou a oběma konci ji ponoříme do misky s obarvenou vodou. Pak v jedné spodní části začneme trubici zahřívat plamenem.

Výsledky pokusu: obarvená voda vyplní celou trubici zahříváním se kapaliny roztahují a tím se zmenšuje jejich hustota teplejší voda o menší hustotě je vztlakovou silou vytlačována nahoru ohřátá voda tak stoupá nahoru a po ochlazení klesá zase dolů dochází k tepelné výměně prouděním

Při ohřívání vody, např. v čajové konvici, se postupně voda promíchává prouděním a teplá voda se dostane do celé konvice.

Princip tepl ovodního ústředního topení: voda zahřátá v kotli má menší hustotu a stoupá nahoru na její místo proudí ze spodních částí radiátorů chladnější voda, která už předala část tepla na zahřátí místností i ve vzduchu se teplo šíří prouděním

Pozorovali jste někdy větroň, jak krouží a stoupá vzhůru bez motoru Pozorovali jste někdy větroň, jak krouží a stoupá vzhůru bez motoru? Podobně umí „plachtit“ i ptáci, bez pohybu křídel. Využívají při tom vzestupných proudů teplého vzduchu ve volné přírodě.

Nerovnoměrným zahříváním povrchu Země nastává proudění vzduchu, kterému říkáme VÍTR. Přístroj na měření rychlosti a směru větru se nazývá ANEMOMETR.

ZÁVĚR, zapamatujte si: V kapalinách a v plynech nastává tepelná výměna především prouděním. Teplejší části kapaliny nebo plynu stoupají vzhůru a chladnější klesají dolů. Přenos tepla prouděním je tedy spojen se samovolným promícháváním kapaliny nebo plynu.

Souhrnné otázky, odpovězte ústně: V kterých látkách může nastat tepelná výměna prouděním? Je voda dobrý vodič tepla? Vysvětli, jak se zahřívá voda v hrnci, když ho postavíme na zapálený plynový hořák. Popiš využití proudění ve vodě a ve vzduchu k vytápění domu teplovodním ústředním topením.

Pokračování otázek: 5) Pokus se vysvětlit, proč chladící těleso v chladničce bývá umístěno nahoře. 6) Zjisti ve třídě, která trubka vedoucí k radiátoru ústředního topení je chladnější, vysvětli proč.

Vyber správnou odpověď: Jaká síla způsobuje, že při zahřívání vody zdola stoupá teplejší voda vzhůru? síla gravitační síla odstředivá síla vztlaková

a) V blízkosti ledu se voda ochladí, ale na dně je voda teplejší. Vyber správnou odpověď: Když si chceme ochladit limonádu, vhodíme kousky ledu nahoru na hladinu. K jakým procesům tepelné výměny dochází? a) V blízkosti ledu se voda ochladí, ale na dně je voda teplejší. b) Jak led taje, tak se voda postupně ode dna ochlazuje. c) V blízkosti ledu se voda ochladí dotykem s ledem, tedy tepelnou výměnou vedením, a protože má studená voda větší hustotu, klesá dolů, naopak teplejší voda stoupá ode dna nahoru.

Použité zdroje: galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/psp1/lib/exe/fetch.php?w=&h=&cache=cache&m edia=ii_1_16.jpg [ cit. 2011-11-16] http://radiatory.epiag.eu/data/index_07.jpg [ cit. 2011-11-16] http://www.aquadino.cz/ir/images/42-19217335A--c294xt196.jpg [ cit. 2011-11-16] http://sport.syta.cz/data/custom/image/ws.jpg [ cit. 2011-11-16] http://www.nm-bydleni.cz/images/clanky/licon-pr-1.jpg [ cit. 2011-11-16]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního ústředního topení. Využití vzestupných proudů teplého vzduchu ve volné přírodě. Vysvětlení využití tepelné výměny prouděním k ochlazování kapalin. Žák odpovídá na otázky, sám tvoří odpověď nebo vybírá správnou odpověď.