Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo VY_32_INOVACE_3223 Název Druhy vět vedlejších Téma hodiny Vedlejší věta podmětná a předmětná Předmět Český jazyk Ročník/y/ 8. Anotace Materiál seznamuje žáka s vedlejší větou předmětnou a podmětnou. Očekávaný výstup Žák rozliší v textu větu podmětnou a předmětnou, graficky znázorní souvětí. Druh učebního materiálu Prezentace
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková Věta přísudková Věta doplňková Věta příslovečná Místní Časová Způsobová (měrová) Příčinná Účelová Podmínková Přípustková
Vedlejší věta podmětná Ptáme se: první pádovou otázkou (kdo? co?) + větou hlavní Věta hlavní nemá podmět Příklad: Zdálo se mi, že se od hor mračí. (ptáme se) Kdo co se mi zdálo? – že se od hor mračí 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - podmětná
Vedlejší věta předmětná Ptáme se: 2.-7. pádem + větou hlavní (řídící) Věta hlavní má podmět Příklad: Televizní diváci požadovali, aby seriál pokračoval. (ptáme se) Koho co požadovali televizní diváci? – aby seriál pokračoval 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - předmětná
Cvičení Urči druh věty vedlejší, graficky znázorni souvětí: Rád bych se dozvěděl, kdo to opravdu udělal. Není známo, kdy se vrátí. Otec i matka se starají, aby děti měly o Vánocích radost. Líbilo se mi, že se dovedl také smát.
Řešení Není známo, kdy se vrátí. Rád bych se dozvěděl, kdo to opravdu udělal. Není známo, kdy se vrátí. Otec i matka se starají, aby děti měly o Vánocích radost. Líbilo se mi, že se dovedl také smát. 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - předmětná 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - podmětná 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - předmětná 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - podmětná
Zdroj Archiv autora