ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
¨-4-.
Srovnávací a vědomostní test
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
RKZ Babičková Markéta C2B.
František Halas Novotná Martina, V8A
František Halas a Bohuslav Reynek
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
Poezie ve světové literatuře
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Národní obrození František Palacký.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Karel Toman Anarchistický buřič.
Emil František Burian
_32 V VY_32_INOVACE_53 V nn VY_32_INOVACE_53_NE. Anotace - prezentace učebního materiálu pomocí programu Power Point, prohloubení znalostí a seznámení.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Období „Druhé republiky“. Do konce 30. let vložilo ČSR do svého opevnění více než 10 mld. Kč Obranou linii tvořilo větších či menších pevnůstek.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_01_PRVNI_SVETOVA_VALKA Název materiálu:První světová válka Předmět:Člověk a jeho světRočník: 5. Časová dotace:45 minutDatum.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_12_INOVACE_02A_21_Češi a Slováci za 2.světové války TEMA:Dějiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Jan Neruda - dílo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Vypracoval: Ondřej Dutka
Směřujeme k samostatnosti
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Jaroslav Seifert Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Česká meziválečná poezie
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_14_MNICHOVSKÁ DOHODA
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ivan Blatný, Jan Zahradníček životopis,
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Jan Dvořák NÁZEV: VY_12_INOVACE_01B_07_František Halas – Torzo naděje TEMA: Česká literatura 20. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 1.6.2013

František Halas – Torzo naděje

Anotace: Materiál je určen pro 3. nebo 4. ročníky čtyřletého studijního programu gymnázia, případně pro 5. či 6. ročníky šestiletého studijního programu gymnázia. Součástí jsou základní informace o autorovi, primárně je však materiál zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem materiálu je také poukázat na provázanost společenských událostí a umělecké činnosti v krizovém roce 1938. Studenti pracují s textem. Na základě jeho přečtení pak odpovídají na zadané otázky. Odpovědi lze zaznamenat na tabuli přímo do materiálu pomocí fixu či elektronického pera. Otázky lze využít i pro samostatnou práci studentů. Materiál je určen k interaktivní výuce

1938 Rok 1938. Rok který byl, je a ještě dlouhou dobu bude námětem dlouhých diskuzí. Rok jehož nejzářivějším a zároveň nejtemnějším měsícem je září. V době kdy mladá, sotva dvacetiletá, Republika československá bojovala zápas o své bytí a nebytí, bylo vzduchem cítit napětí. Poté nastala ta osudná noc, napětí povolilo a v očích Čechů se zaleskly slzy. Dnes jen těžko dokážeme zhodnotit, zda Mnichov byl záchranou naší kultury či jen počátkem několikaletého útlaku. V myslích tehdejších Čechů byl však synonymem zrady a tragédie. Přesto naděje stále žila. Republika byla „malá, ale naše“! Zářijové dny tak nemohly uniknout pozornosti básníků. Tolik nadšení a následné bolesti se jen málokdy objeví takřka současně a navíc v takovém rozsahu, kdy jásá a hned na to trpí celý národ. Utrpení porobeného je zde doprovázeno fanatickými projevy vítězů a na pozadí tohoto zápasu o střední Evropu, zápasu o světový mír, si každý prožívá zdánlivě nedůležitý vnitřní boj. To vše si žádá povšimnutí básníkovo. Ti naši neteční nebyli. Vladimír Holan a jeho Září 1938, Josef Hora a Domov, a především František Halas se svým Torzem naděje a Seifertova sbírka Zhasněte světla jsou toho důkazem.

František Halas * 1901 v Brně Rodiče pracovali v textilce, otec ho přivedl k levicovému smýšlení Dětství prožil na Vysočině X literární počátky opět v Brně Člen Devětsilu Inspirován Baudelairem a Traklem Po roce 1945 vystupuje jako aktivní komunista, avšak novým režimem byl zklamán + 1949

Okolnosti vzniku sbírky Halas v září mobilizoval jako tisíce jiných mužů a z jeho „vojácky drsných“ zápisků do deníku posléze vzniknou verše Torsa naděje. Metoda psaní byla tzv. mozaiková. Během svého působení na frontě si Halas zapisoval jednak věcné údaje (Kdy, kde, co), jednak náčrtky veršů, ale i např. adresy lidí s nimiž se setkal. Tyto zápisky pak pozdější sbírce dodávají syrovou autenticitu a údernost. Sporé a kusé záznamy z malého hnědého bloku nutí nás stále ke srovnávání s tím, co známe ze sbírky Torso naděje i z jiných textů té doby. Původním Halasovým záměrem však bylo vytvořit drama. To mělo nést název Mobilisace s podtitulem Hra o marných ctnostech. Hrané scény měly být dle plánu střídány filmovými záběry. E.F. Burian, na kterého se Halas obrátil, pochopil aktuální naléhavost Halasova záměru, ale střízlivě usoudil, že divadelní realizace by vzhledem k předpokládanému dějinnému vývoji byla zdlouhavá a možná nereálná, že cenzura by hru okleštila, ne-li zakázala. Z Halasových skic a fragmentů tak vznikla básnická sbírka. báseň se staví jakoby „na přeskáčku“ ze zaznamenaných střípků zážitků

Torzo naděje - rozbor Kůň bronzový kůň Václavův se včera v noci třás a kníže kopí potěžkal Myslete na chorál Malověrní (Praze) Ke komu a proč básník obrací svou pozornost? Která noc je v textu zmíněna? Jak se jmenuje chorál, který je nejstarší duchovní písní u nás? Halas apeluje na společnost a její postoj. Jak se tato skutečnost odlišuje od předchozích sbírek básníka?

Torzo naděje - rozbor Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon Čí ruce ho rozhoupaly Francie sladká hrdý Albion a my je milovali (Zpěv úzkosti) Jaký druh verše je využit v ukázce? Co je to Albion? Proč je z něj (a z Francie) Halas zklamán? Ve kterém verši je to naznačeno? Jak souvisí s všeobecným očekáváním?

Torzo naděje -rozbor Jaké pocity symbolizuje báseň Voják? Zbytečný voják na stráni kterou si říjen rozestýlal trhalo nebe krákání a voják stál … Zbytečný voják v krajině kterou mu kdosi bral děti se ptaly po vině Jaké pocity symbolizuje báseň Voják? Proč voják neodpovídá? Jaké básnické figury ukázka obsahuje?

Zdroje: Halas, F.: Torso naděje, Praha 1945 Churáň, M. a kol.: Kdo byl kdo v našich dějinách 20. století, Praha 1998 Kundera, L.: František Halas, Brno 1999 Michl, K.: Chvíle setkání věčnost vzpomínky, Hradec Králové 1976 Píša, A. M.: Poezie osudného roku, in: Třicátá léta. ČS, Praha 1971 http://www.slovnikceskeliteratury.cz/imagePage.jsp?docid=11&id=129