ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Žák se seznámí s dílem Jiřího Wolkera …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo J. Wolkera, pojmenuje versologické.
Advertisements

32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
William Shakespeare.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
¨-4-.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Obecné poučení o literatuře
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
William Shakespeare (1564 – 1616).
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
 ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad i opakování učiva o lyrických žánrech  AUTOR: Mgr. Eva Klapková  JAZYK: český  OČEKÁVANÝ VÝSTUP:
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
„Smrt není zlá, co zlé je, to umírání je.”
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_293_ČJ9
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Jiří Wolker životopis, literární.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: LYRICKÉ ŽÁNRY AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 2. 1. 2013 VY_32_INOVACE_53_KM

Anotace: Cílová skupina: 8. ročník Téma: Lyrické žánry Cíl: Upevňování znalostí o rozdělování literárních děl Pomůcky: psací potřeby, školní sešit, pracovní listy, literární díla – ukázky lyrických žánrů Pilotáž: Žáci ocenili ucelený stručný přehled učiva. KLÍČOVÁ SLOVA: píseň elegie óda, hymnus epitaf epigram sonet pásmo spisovatelé lyriky

Literární druhy epika lyrika drama

Dejte mi, chlapci, trochu hlíny, chtěl bych si s vámi stavět hráz a nedívat se na hodiny a neslyšet, jak míjí čas. A brouzdati se chladnou strouhou, vždyť ruce, nohy nezebou. A život, cestu krásnou, dlouhou, teprve míti před sebou. Jaroslav Seifert Píseň o dětství

Lyrika - žánry z řečtiny lyra = hudební nástroj poezie, city, dojmy, nálady, úvaha píseň elegie óda, hymnus epitaf epigram sonet pásmo

píseň kratší báseň pravidelný rytmus výrazný rým nezaměňovat s písní jako hudební formou ukolébavky, písně milostné, vojenské epický ráz – ruské byliny o bohatýrech písně kritizující společenské poměry Jaroslav Seifert píseň

elegie ● báseň vyjadřující smutek ● vzpomínka na smrt blízkého ● bolest nad nespravedlivým osudem Publius Ovidius Naso – římský básník, vyhnanec Jiří Orten – český básník židovského původu Přátelé odešli. Má milá v dálce spí. A venku velká tma je. Slova si povídám. Jsou bílá od lampy, a napolo již usínaje na matku vzpomínám. Podzimní vzpomínka. Opravdu, pod zimou jako bych věděl vše….. Jiří Orten: Malá elegie elegie

Óda, hymnus ● báseň oslavná, radostná = óda ● národ, vlast = hymnus ● souvisí s nimi hymna Óda, hymnus

epitaf Čtyřverší Jiřího Wolkera: ● veršovaný nápis na hrob ● básníci si jej psali sami Čtyřverší Jiřího Wolkera: Zde leží Jiří Wolker, básník, jenž miloval svět A pro spravedlnost jeho šel se bít. Dřív než mohl srdce k boji vytasit, Zemřel, mlád dvacet čtyři let. epitaf

epigram ● satirická báseň ● úsudek o nějaké osobě, události, jevu ● stručnost ● důraznost ● kritika společnosti Karel Havlíček Borovský • 1821 – 1856 • Epigramy – 5 částí (Církvi, Králi, Vlasti, Múzám, Světu) epigram

sonet Francesco Petrarca Pierre de Ronsard William Shakespeare • žánr lyrické poezie o 14 verších uspořádaných do slok obvykle podle schématu 4 + 4 + 3 + 3 • pravidelně rýmovaný (čtyřveršové sloky - dva rýmy, tříveršové sloky – nové téma a nový rým; trojverší spojuje společný rým a celou báseň myšlenkově uzavírají, sjednocují a pointují) • kompozice sonetu – dvoudílná • nejrůznější obměny (nová forma v Anglii) • vytvořen ve středověku (italští trubadúři) • obliba sonetu v renesanci • napětí, protikladnost • sonetový věnec Francesco Petrarca Pierre de Ronsard William Shakespeare Jan Kollár Jaroslav Vrchlický Josef Svatopluk Machar Vítězslav Nezval Jaroslav Seifert František Hrubín Václav Hrabě Pavel Šrut sonet

Komedie Sen noci svatojánské Večer tříkrálový Zkrocení zlé ženy největší spisovatel všech dob (1564 – 1616) Komedie Sen noci svatojánské Večer tříkrálový Zkrocení zlé ženy Tragédie Romeo a Julie Hamlet Othello Král Lear Historická dramata Jindřich IV. Richard III. Básně Sonety

pásmo Francouz Guillaume Apollinaire báseň Pásmo • avantgardní poezie • sled veršů • proud básníkových představ • každý řádek začíná velkým písmenem • chybí interpunkce = dojem volného proudu myšlenek básníka Francouz Guillaume Apollinaire báseň Pásmo pásmo

Úryvek – Apollinaire: Pásmo práce s textem (…) Nyní ty kráčíš sám davem po Paříži Kol tebe stáda autobusů řvou řičí a víří Bolestná úzkost lásky hrdlo svírá ti Jako bys nikdy už se neměl lásky dočkati Kdybys žil v dávné době do kláštera šel bys bez prodlení Rdíte se studem když se sami chytnete při modlení Sobě se vysmíváš a smích tvůj plá výhní pekelnou Jiskřičky jeho zlatí života tvého dno Toť obraz visící ve stínu muzea A občas přijdu na něj se zblízka podívat (…) U Středozemního moře jsi nyní na pobřeží Pod citroníky jež celý rok kvetou svěží S přáteli svými se projíždíš ve člunu Jeden je z Nizzy dva z Turbia jeden z Mentonu Sépií hlubinných se děsí oči naše A v chaluhách plují ryby obrazy Mesiáše Jsi v zahradě hospůdky v okolí Prahy Cítíš se zcela šťasten na stůl růži ti dali

Zdroje: Archiv autora Vlastní tvorba www.microsoft.office.cz Soukal, Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, SPN, Praha 2009.ISBN 978-80-7235-438-2