Tvorba marketingového mixu CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, 500 03 Hradec Králové Tvorba marketingového mixu Hradec Králové 15. 2. 2013
Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektu CZ 1.07/1.5.00/34.0314 Název projektu Moderní škola Číslo DUM CSA_OPVK15_044 Předmět Marketing Tematický celek Marketingové nástroje Název materiálu Tvorba marketingového mixu Autor Ing. Iva Kovaříková Datum ověření, třída 22. 2. 2013, 3. A Časová dotace 45 min Pomůcky PC, projektor Vzdělávací cíl Představit žákům marketingové nástroje, na konkrétních příkladech objasnit jejich použití v praxi. Cílem je chápat uvedené nástroje ve všech souvislostech. Aktivizovat žáky k uvádění konkrétních příkladů, kdy a jaký nástroj použít pro prosperitu firmy.
Tvorba marketingového mixu
Čtyři P Produkt (Product) Cena (Price) Místo (Place) Propagace (Promotion)
Tato koncepce se na trh dívá z hlediska prodávajícího, nikoli kupujícího. Zvažuje-li kupující nějakou nabídku, nemusí ji vidět očima prodávajícího. Každé z výše uvedených 4 P je možné označit z pohledu kupujícího jako 4 C.
Čtyři C 1. Hodnota z hlediska zákazníka (Customer Value) 2. Náklady pro zákazníka ( Cost to the Customer) 3. Pohodlí (Convenience) 4. Komunikace (Communication)
Zákazníci se zajímají nejen o cenu, ale o celkové náklady, které musí vynaložit na získání produktu. Neočekávají pouhou propagaci, ale vyžadují dvousměrnou komunikaci. Marketingoví specialisté tudíž musí nejdříve promyslet zákaznická 4C, a poté na nich vystavět svá 4P.
Produkt Rozmanitost Jakost Design Funkce Značka Balení Služby Záruka Vrácení výrobku
Cena Ceníková cena Slevy Srážky – rabaty Termín placení Úvěrové podmínky
Místo Distribuční cesty Sortiment Pokrytí Lokality Zásoby Doprava
Propagace Reklama (advertising) Prodejní personál, osobní prodej Podpora prodeje (sales promotion) Reklama (advertising) Prodejní personál, osobní prodej Práce s veřejností (Public relations) Přímý marketing (direct marketing) Sponzoring
Závěr Otázka nezní, zda bychom měli mít čtyři, šest nebo dokonce deset P (kritici tvrdí, že koncepce 4P opomíjí nebo nedostatečně zdůrazňuje jisté důležité činnosti, jako např. politiku, veřejné mínění apod.), ale jde spíše o to, jaký rámec je pro tvorbu marketingové strategie nejužitečnější.
Zdroj: KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera: jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-726-1010-4.