MOCNINY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MOCNINY s přirozeným exponentem
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pravidla pro počítání s mocninami
Pravidla pro počítání s mocninami
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
1.
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Počítáme s celými čísly
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MOCNINY s přirozeným exponentem
1. Mocnina s přirozeným mocnitelem
Mocniny s přirozeným mocnitelem Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno.
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Pravidla pro počítání s mocninami.
Násobení racionálních čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
S celočíselným exponentam
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Mocniny s přirozeným mocnitelem.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Při násobení desetinných čísel číslem 10 posuneme desetinnou čárku u násobeného čísla o jedno místo doprava (číslo se zvětší) ,26 = ,
Při dělení desetinných čísel číslem 10 posuneme desetinnou čárku u děleného čísla o jedno místo doleva (číslo se zmenší). 14,26 :10 = ,
Násobení celých čísel (- 5). (- 3) = 4. (- 2) = (- 10). (- 7). (+ 9). (- 3) = Obsah: 1.Titulní strana, obsahTitulní strana, obsah 2.PostupPostup 3.Určení.
Operace s mocninami s celočíselným mocnitelem
Racionální čísla.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Mocniny Výpočet obsahu čtverce Kolik má čtverec hvězdiček? Výpočet objemu.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny Druhá mocnina.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Mocniny Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku) 1.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Mocniny Druhá mocnina.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Mocnina součinu, zlomku a mocniny
ČÍSELNÉ OBORY 16 Mocniny I
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.
Násobení zlomků.
I. Podmínky existence výrazu
NÁSOBENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL PŘIROZENÝM ČÍSLEM
SLOŽENÝ ZLOMEK.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

MOCNINY

a + a + a + a + a = a · a · a · a · a = 5a a5 Mocnina je součin stejných činitelů (čísel).

NÁZVOSLOVÍ základ (mocněnec) exponent (mocnitel) an   čtěte: a na n-tou

př: čtěte 72 865 p3 rs 10x y326 př: upravte 52 = k5 = 26 · 26 · 26 · 26 = p · p · p · p · p · p · p · p · p = 5 · 5 k · k · k · k · k 264 p9

Poznámka: pojmenování mocnin a0 - nultá mocnina a1 - první mocnina a2 - druhá mocnina a3 - třetí mocnina a10 - a20 - a562- desátá mocnina dvacátá mocnina pětsetšedesátádruhá mocnina

DRUHÁ MOCNINA a 2 = a · a Druhá mocnina je součin dvou stejných činitelů (čísel)

Jak vypadá m2 ? 32  čtverec 3 32 = 3 · 3 = 9

př: 12 = 42 = 52 = 82 = 72 = 32 = 122 = 102 = 1 · 1 = 1 4 · 4 = 16 5 · 5 = 25 8 · 8 = 64 7 · 7 = 49 3 · 3 = 9 12 · 12 = 144 10 · 10 = 100

Zapamatuj: 02 = 0 82 = 64 12 = 1 92 = 81 22 = 4 102 = 100 32 = 9 112 = 121 42 = 16 122 = 144 52 = 25 132 = 169 62 = 36 142 = 196 72 = 49 152 = 225

Druhá mocnina sudého čísla je sudé číslo a druhá mocnina lichého čísla je liché číslo. př: 742 = 1262 = 282 = 532 = 2772 = 852 = 5 476 15 876 784 2 809 76 729 7 225

ZÁPORNÁ ČÍSLA Porovnejte: (-8) 2 = (-8) · (-8) = 64 -82 = - (8 · 8) = -68 př: -52 = (-3)2 = - (6) 2 = (-13)2 = (-2) 2 = -92 = -25 9 -36 169 4 -81 Druhá mocnina záporného čísla je kladné číslo nebo nula.

ZLOMKY př: Zlomek umocníme tak že čitatele a jmenovatele umocníme každý zvlášť.

DESETINNÁ ČÍSLA 12 = 1 12 = 1 102 = 100 0,12 = 0,01 1002 = 10 000 0,012 = 0,0 001 1 0002 = 1 000 000 0,0012 = 0,000 001 Druhá mocnina počet nul v těchto případech zdvojnásobí. Druhá mocnina má dvakrát více desetinných míst než mocněnec.

Jak umocníme desetinné číslo? 1) Umocníme číslo bez desetinné čárky. 2) Posuneme desetinnou čárku. 3,72  372  1 369  13,69 POZOR: Nikdy ne takto!!! 3,72  32 ,72  9,49

př: Zapiš poslední číslici druhé mocniny čísla a kolik má desetinných čísel. 111,1 c) 2 789 525 832,4 d) 0,00 873 2) Vyber správné pokračování věty a své rozhodnutí zdůvodni: Druhá mocnina přirozeného čísla většího než 1 je vždy prvočíslo. někdy prvočíslo, někdy číslo složené. vždy složené číslo.

př: Příklady v exelu

TŘETÍ MOCNINA a3 = a · a · a Třetí mocnina je součin tří stejných činitelů (čísel)

Jak vypadá m3 ? 33  čtverec 3 33 = 3 · 3 · 3 = 27

03 = 0 13 = 1 23 = 8 33 = 27 43 = 64 53 = 125 63 = 216 73 = 343 93 = 729 103 = 1 000 Zapamatuj př: 23 = 53 = 63 = 93 = 2 · 2 · 2 = 8 5 · 5 · 5 = 125 6 · 6 · 6 = 216 9 · 9 · 9 = 729

ZÁPORNÁ ČÍSLA (-2) 3 = (-2) · (-2) · (-2) = -8 Třetí mocnina záporného čísla je opět číslo záporné.

ZLOMKY Zlomek umocníme tak že čitatele a jmenovatele umocníme každý zvlášť. př:

DESETINNÁ ČÍSLA 1 3 = 1 1 3 = 1 10 3 = 1 000 0,1 3 = 0,001 100 3 = 1 000 000 0,01 3 = 0,000 001 1 000 3 = 1 000 000 000 0,001 3 = 0,000 000 001 Třetí mocnina počet nul v těchto případech ztrojnásobí. Třetí mocnina má třikrát více desetinných míst než mocněnec.

Příklady v exelu Příklady na opakování